Naročili ste darilo, paket pa ni prišel ali pa je poškodovan. Kaj zdaj?

Preverili smo, kaj lahko storite, če darila, ki ste ga naročili po pošti, niso dostavili ali naročeno želite vrniti?

Objavljeno
21. december 2018 08.52
Posodobljeno
21. december 2018 08.52
Promet s paketnimi pošiljkami je novembra in decembra navadno večji, Pošta Slovenije zaznava 12-odstotno povečanje. FOTO: Tadej Regent/Delo
Ljubljana – Decembra v trgovinah porabimo več denarja kot v kateremkoli drugem mesecu. Poveča se tudi število naročil po spletu in pošti, lani je bila prodaja za 19,8 odstotka večja od povprečne mesečne prodaje, leto pred tem pa za 24 odstotkov. Izbire na spletu ne manjka, a je pri naročanju dobro poznati svoje pravice in vedeti, kje se lahko skrivajo nepričakovani stroški.
 

Je za dostavo že prepozno?

Na Pošti Slovenije so zaradi večjega pričakovanega obsega pošiljk priporočili, da bi pisma in pakete z naslovi v Sloveniji oddali najpozneje do 19. decembra, za tuje naslovnike pa pisma najpozneje do 7. decembra, pakete do 30. novembra. Na predbožično dostavo lahko računate le, če trgovci omogočajo možnost hitre pošte ali imajo lastno dostavo. Veliki tuji spletni trgovci tik pred prazniki ne zagotavljajo pravočasne dostave.


Kakšni so pogoji vračila?

Ob nakupu po spletu ali telefonu lahko kadarkoli v 14 dneh od nakupa vrnete brezhiben izdelek in prodajalec vam mora v 30 dneh vrniti kupnino. Ker blaga pred takšnim nakupom ni mogoče preveriti, za vračilo ni treba navesti razlogov, edini strošek, ki bi ga morda morali plačati, je strošek vračila blaga. Če vas trgovec ne obvesti o pravici do vračila, je rok za vračilo leto dni.
 

Kdaj bi morali še dodatno plačati?

Nakup izdelkov v državah zunaj EU in v nekaterih primerih tudi iz tretjih držav je povezan z dodatnimi stroški. Poleg carine in DDV vam Pošta Slovenije ob uvozu lahko zaračuna strošek carinskega posredovanja. Blago, katerega vrednost brez poštnine ne presega 22 evrov, je oproščeno plačila dajatev, pošiljkam, vrednim od 22 do 150 evrov, se obračuna DDV, nad 150 evrov zaračunajo carino, njena višina je odvisna od vrste blaga. Za darilne pošiljke je meja DDV določena pri 45 evrih.
 

Kaj lahko storite, če ste kupili ponaredek?

Kadar carina med pregledom naleti na izdelke, o katerih meni, da bi lahko kršili pravice intelektualne lastnine, jih začasno zadrži in o tem obvesti prejemnika ter nosilca blagovne znamke. Imetnik pravice lahko zahteva uničenje blaga, s čimer se domnevni kršitelj lahko strinja. V tem primeru se blago na stroške imetnika pravice lahko uniči, ne da bi se na sodišču ugotavljalo, ali blago dejansko krati pravice intelektualne lastnine. Tako so uničeni skoraj vsi odkriti ponaredki, saj imetniki pravic le izjemoma ne želijo ukrepati. Če uničenju nasprotuje, lahko sledi tožba. V večini primerov sodišče ugotovi, da gre za ponaredek in blagu sledi uničenje.

image
Če boste šele danes prek spleta naročali novoletna darila, je velika verjetnost, da ta ne bodo prišla pravočasno. FOTO: Shutterstock


Kako lahko ukrepate, če paketa ne dostavijo?

Če v pogodbi ni določeno drugače, mora trgovec blago dostaviti najpozneje v 30 dneh. Če podjetje ne izpolni svoje obveznosti, določite primeren dodatni rok za izpolnitev pogodbe. Dokazila shranite. Če vam prodajalec kljub temu še vedno ne dobavi blaga ali opravi storitve, imate pravico, da od pogodbe odstopite. V primeru odstopa od pogodbe vam mora podjetje vrniti vsa opravljena plačila. Če ima prodajalec sedež v Sloveniji, se lahko obrnete tudi na tržni inšpektorat. Če je prodajalec v drugi državi Evropske unije, lahko potrošnik za pomoč zaprosi Evropski potrošniški center. Če je bil nakup opravljen pri prodajalcu v drugi državi EU, kjer takih možnosti ni, vzpostavite stik s svojo banko ali pa se obrnite na spletni plačilni sistem, s katerim ste plačali blago, in se pozanimajte o možnostih povračila. Roki so pri različnih bankah različni.
 

Kaj lahko storite, če je paket poškodovan?

Če na paketu vidite zunanje poškodbe, na primer luknjo v škatli, vsebino paketa preverite ob dostavi. Dostavo lahko tudi zavrnete. Če sprejmete paket, ki je videti nepoškodovan, vendar odkrijete, da je vsebina poškodovana, ko ga odprete, se pritožite pošiljatelju.