Ljubljana – Ker se nihanja cen obeh goriv, ki sta še pod nadzorom države, očitno nadaljuje po vzorcu, začetem letošnjega januarja – dvakrat zapored gor, dvakrat zapored dol – bo od polnoči dalje točenje goriva na bencinskih servisih zunaj avtocestnega križa spet drugič zapored cenejše. Tokrat res samo za malenkost.
Novica je iz neznanih razlogov krepko zamujala, a smo vendarle še pred večerom na ministrstvu za gospodarstvo izvedeli, da se s 23. majem neosvinčeni 95-oktanski motorni bencin poceni za 0,6 centa pri litru in stane 1,249 evra, liter dizelskega goriva pa se poceni za 0,1 centa in stane 1,145 evra. Če izračunamo strošek za 50-litrski rezervoar, bomo v prvem primeru prihranili 30 centov, v drugem pa 5 centov.
Po podatkih AMZS je 9. maja stal 95-oktanski bencin v Avstriji 1,19 evra za liter, dizel pa 1,107 evra, v Italiji 1,645 evra in 1,532 evra, na Hrvaškem sta ceni 1,27 oziroma 1,16 evra, na Madžarskem pa 1,14 oziroma 1,13 evra za liter. Ob avtocestah ponudniki ceni teh dveh goriv oblikujejo prosto in ob meji z Italijo so ponavadi ceni prilagodili povečanemu povpraševanju Italijanov. Dan pred spremembo cen so bile na avtocestnih črpalkah OMV tudi na tem območju cene na ravni reguliranih, izjema so bile samo za malenkost dražje Škofije, pri Petrolu pa smo kot izjemo opazili samo nekaj višjo ceno dizla na Vrtojbi.
Medtem ko cene ob cestah v naseljih in v notranjosti določa država vsakih 14 dni s svojo metodologijo modelskega izračuna, imajo naftni trgovci proste roke pri določanju marže na servisih ob avtocestah in hitrih cestah. Vlada je uredbo, s katero je ta del ponudbe izločila iz nadzorovanega censkega režima, sprejela 7. novembra lani, velja pa do 30. junija. Čez dober mesec bo torej spet pred odločitvijo, ali narediti korak k dokončni liberalizaciji cen, ali podaljšati uredbo.
Kot je znano, se vlada (posebej gospodarsko ministrstvo) nagiba se k postopni deregulaciji. Res pa je, da ta postopnost traja že od leta 2000; odtlej namreč vlada sprejema uredbe o oblikovanju cen naftnih derivatov – čeprav so taki ukrepi načeloma izredne narave in naj bi veljali največ 12 mesecev. S temi uredbami maržo trgovcev (ki v strukturi cene predstavlja le okoli 6 odstotkov, ostalo je cena nafte na svetovnem trgu in dajatve) z gorivi omejena navzgor.