Kakšna bo cena? To je bilo prvo in ključno vprašanje tako državljanov kot strokovne javnosti po prvih novicah o uvajanju avtocestnih vinjet. Prav od cene, povezane s časom veljavnosti vinjete, je namreč odvisno, ali bo Družba za avtoceste zbrala dovolj denarja za odplačevanje (z državnim poroštvom) v tujini najetih posojil, s katerimi financira gradnjo slovenske avtocestne mreže. Za to gradnjo pa velja splošno prepričanje, da še zdaleč ni poceni.
Dars je pred vinjetami zbral slabo polovico pričakovanega denarja, torej na nalepkah že letos temelji velik del njegove zmožnosti za redno odplačevanje posojil. In če se pričakovanja o še tri četrt milijona vinjetah, ki naj bi jih spravili v promet do konca leta, izkažejo za preoptimistična? Številni naši sogovorniki se že sprašujejo, ali ne bomo morda decembra izvedeli, da je »predvolilnih« cen vinjet konec.
Vinjete pa še naprej razburjajo. Ko so se le skrajšale kolone pred cestninskimi postajami, ki smo se jim čudili prvi konec tedna v juliju, so se znova pojavile že pred meseci izrečene bojazni, da bomo v očeh tujcev postali neprijazna država. Pa zdaj niti ne toliko zaradi visoke cene vinjet, temveč zaradi doslednega kaznovanja voznikov brez nalepk. Vanj so se po začetnih dveh tednih popustljivosti zagnali Darsovi nadzorniki in policisti. Po mnenju Turistične zveze gremo s tem po poti naših južnih sosedov - postajamo dragi in neprijazni. Skratka, kvarimo si izhodišča v eni perspektivnejših gospodarskih panog.
Toda po drugi strani slišimo tudi o primerih, ko tujci kljub izrecnemu in ljubeznivemu opozorilu na meji ne kupijo nalepke. Kaj torej s takšnimi? Jih brez usmiljenja kaznovati ali jih še naprej prijazno opozarjati? Svetujemo naslednje: Dars naj najprej poskrbi, da bodo tujci še pred vstopom v Slovenijo dovolj dobro obveščeni o našem cestninskem režimu, po prvih izvozih in bencinskih servisih na posameznih odsekih pa nato lahko mirne vesti kaznuje tiste, ki so se hoteli izogniti plačilu cestnine.
Morda pa bi bila komu izziv strokovna študija, s čim Slovenija zasluži več evrov - s kaznimi za vinjetne prekrškarje ali z morebitno večjim obsegom turizma zaradi prijaznosti, ki jo zagovarja Turistična zveza.
Iz sredine tiskane izdaje Dela!