»Islamska ideologija ni nujno odločilna«

S problemom novačenja borcev za Islamsko državo se po razkritju o sodelovanju Slovencev v sirskih spopadih ukvarjajo tudi pri nas.

Objavljeno
01. oktober 2014 21.44
Mario Belovič, notranja politika
Mario Belovič, notranja politika

Ljubljana –  Redni profesor za kriminalistično psihologijo na fakulteti za varnostne vede psiholog Peter Umek meni, da skrajna islamska ideologija ni nujno odločilna, prej gre za avanturizem, osebno razočaranje ali težave z identiteto.

Umek pravi, da Policija ne bo mogla potrditi informacije, da je v bojih v Siriji res padel prvi državljan Slovenije, tudi sicer lahko le malo stori proti morebitnim islamskim skrajnežem v Sloveniji. »Policija jih po zakonu ne sme nadzorovati, dokler ne storijo kaznivega dejanja, ker velja prosti pretok ljudi, zato je to predvsem naloga Sove.« Umek je bil zunanji svetovalec parlamentarne komisije, ki se je ukvarjala z ekstremizmom v državi.

»Res smo se ukvarjali predvsem z desničarskimi in levičarskim skrajneži, a smo omenili tudi pojav islamskih skrajnežev. Pri tem je nekdanji direktor Sove Damir Črnčec zatrjeval, da jih sicer spremljajo, a to menda sploh ni problem. Sova je o njihovem pojavu torej bila obveščena, a o tem, iz meni neznanega razloga, ni obvestila niti komisije.«

Umek meni, da so razlogi za sodelovanje Slovencev v ekstremističnih spopadih v Siriji popolnoma osebni, a da obstaja nevarnost za teroristični napad tudi v Sloveniji, ker jih očitno novači organizirana skupina iz Bosne in Hercegovine.

»Psihološki razlogi, da se odločijo za sodelovanje so lahko avanturizem, osebno razočaranje ali težave z identiteto, zato bi težko ocenil, ali so tudi plačanci.« Da skrajna islamska ideologija ni nujno odločilna za njihovo sodelovanje v spopadih, potrjuje tudi to, da so se nekateri v islam spreobrnili šele pred kratkim. Prav zato, ker je pri novačenju teh posameznikov na delu organizacija, ki ima tudi urišča za svoje borce, zadeve ne gre podcenjevati, opozarja Umek.

»Nočem strašiti, a mogoče je, da se tudi pri nas lahko zgodi samomorilski napad, ki bi povzročil veliko škode in strahu.« Nad radikalizacijo islama nima nadzora niti naša Islamska skupnost, ocenjuje Umek, saj taki skrajneži ne delujejo v skupini, ampak so »prosti strelci«, kot je bil na Norveškem, recimo, Breivik.