Javni promet ni mimo ali adijo

Ozaveščevalni kampanji o prednostih javnega prometa in o pravilni rabi slovenščine.

Objavljeno
12. maj 2013 13.13
Jana Zupančič, NeDelo
Jana Zupančič, NeDelo

Ljubljana − Vlak je adijo, ker se lahko pelješ tam, kjer se z avtomobilom ne moreš. Avtobus je mimo, ker pelje mimo kolone stoječih avtomobilov. Z besednimi igrami na gigantskih plakatih želi ministrstvo za infrastrukturo in prostor opomniti na prednosti javnega potniškega prometa in spodbuditi k predlogom za njegove izboljšave. K pravilni rabi besed pa z interaktivnim kvizom, ki poteka na ljubljanskih avtobusih, poziva akcija Pazi na jezik Rotaract kluba Ljubljana.

Težko bi bilo med vožnjo ne opaziti številnih plakatov, ki opozarjajo na udobnosti prevažanja z javnim pot­niškim prometom, ki pa so le del nacionalne ozaveščevalne kampanje ministrstva za infrastrukturo in prostor, imenovane Prednost za vse.

»Glavni cilj projekta je krepitev zavesti o javnem potniškem prometu kot pomembni alternativi avtomobilskemu prevozu in spodbuditev spreminjanja potovalnih navad v smeri njegove večje porabe znotraj ciljnih skupin,« pojasnjujejo na ministrstvu. Z igrami, natečaji, raziskavami in podobnimi aktivnostmi so v projekt vključili zlasti otroke in vzgojitelje v vrtcih, osnovnošolce in dijake z učitelji, študente in uporabnike osebnih avtomobilov, hkrati pa upajo na čim več upoštevanja vrednih predlogov izboljšav za prihodnost javnega pot­niškega prometa.

Za ta drugi del kampanje so platformo pripravili na spletni strani prednostzavse.si, na kateri je mogoče izpolniti anketo, ki povprašuje, pa tudi odgovarja: z rezultati drugih anketirancev in bolj ali manj komičnim videom, posnetim za vsako okoliščino – bonton, nakup vozovnice, solidarnost, spogledovanje in srečevanje – posebej.

»Zdaj vem, da kar 1444 ljudi vozniku avtobusa s pozdravom polepša dan, da se med vožnjo z avtobusom ali vlakom pogosto spogleduje 1193 ljudi, kar 1505 ljudi pa svojega sedeža sploh ne pogreša. Tako kot 2698 ljudi tudi jaz menim, da javni promet ni nezanimiv,« je pokazala petkova anketa. »Podpri javni potniški promet in predlagaj, kako ga lahko skupaj še izboljšamo,« poziva kampanja, ki jo ministrstvo izvaja kot eno od aktivnosti v okviru uresničevanja resolucije o prometni politiki.

Več, poceni, bolje

Od 25. aprila, ko se je začel oglaševalski del kampanje, se je na spletu pojavilo dobrih trideset predlogov tistih, ki so izpolnili anketo, zanimivo zastavljeno kot kratko vožnjo z več postajami, in ti jasno kažejo, s kakšnimi težavami se srečujejo uporabniki javnega potniškega prometa. Če strnemo: ljudje si želijo boljše in pogostejše povezave z vlaki in povezave vlak-avtobus, nižje cene prevoza, mobilno aplikacijo, ki bi ažurno in samodejno obveščala o zamudah vlaka oz. prihodih in odhodih avtobusov, brezžični internet in splošno posodobitev železniške infrastrukture.

Projekt Izobraževanje, informiranje in ozaveščanje javnosti o pomenu javnega potniškega prometa se bo iztekel sredi junija, zato je časa za sodelovanje še dovolj, prejete pred­loge pa bodo, združene v belo knjigo, ob koncu projekta predstavili odločevalcem kot smer in priporočilo za nadaljnji razvoj javnega potniškega prometa. Več podrobnosti bodo predstavniki ministrstva s partnerji pri projektu javnosti predstavili v torek.

Knjižnica ali knjižnjica?

Po avtobusih ljubljanskega mestnega prometa prav te dni poteka akcija, interaktivni nagradni kviz Pazi na jezik, ki so si ga v sodelovanju z Društvom za uporabno jezikoslovje Slovenije zamislili člani Rotaract kluba Ljubljana in s katerim želijo na zabaven način mladim predstaviti pravila rabe slovenskega jezika ter jih pritegniti k razmišljanju o pravilnem izražanju.

Od srede se tako vsakih 18 minut na digitalnih zaslonih ljubljanskih avtobusov ter na facebookovi strani PaziNaJezik pojavi zabavno vprašanje, povezano s pogostimi jezikovnimi napakami, na katero je mogoče odgovoriti s kratkim sporočilom ter se tako potegovati za nagrado. Pravilni odgovor – pa tudi novo slovnično vprašanje – naslednji dan objavijo na facebooku, na katerem si je mogoče ogledati (in se ob njih nasmejati) tudi fotografije različnih oglasov, napisov, navodil, ki jasno kažejo napačno rabo slovenščine. V enem tednu so zbrali skoraj 700 všečkov, kar je po besedah vodje projekta Polone Gradišek lep odziv. Akcija bo trajala do 22. maja, ko bodo znani tudi izžrebanci oziroma prejemniki nagrad.