Kakšen je položaj učiteljev in vzgojiteljev in kako pomembno je ohranjanje splošne dostopnosti kakovostnega javnega izobraževanja?
O tem sta na novinarski konferenci pred svetovnim dnevom učiteljev spregovorila predsednica sindikata Jelka Velički in glavni tajnik Branimir Štrukelj.
Do naslednjega dneva učiteljev – torej do oktobra 2014 – bo na ta vprašanja v sklopu enoletne globalne kampanje intenzivno opozarjala tudi Izobraževalna internacionala (Education international), ki zagovarja stališče, da mora biti kakovostno javno izobraževanje dostopno vsem otrokom oziroma posameznikom v vsaki državi.
Izobraževanje je tarča varčevanja povsod po svetu
Pri Unescu so 5. oktober razglasili za svetovni dan učiteljev, da bi poudarili poslanstvo učiteljev, vzgojiteljev in njihove dosežke. Učitelji in vzgojitelji ga bodo obeležili z različnimi dogodki.
Letošnje geslo (O)branimo kakovostno javno izobraževanje izpostavlja vlogo učiteljev in vzgojiteljev pri ohranjanju javnega izobraževanja ter opozarja na nevarnosti in težave, v katerih se je v času krize znašlo javno šolstvo v številnih državah.
Proračunska sredstva za izobraževanje in plače učiteljev se namreč krčijo. Omeniti je treba, kot je poudarila Jelka Velički, tudi številne grožnje in poskuse spreminjanja standardov in normativov. A podobno se dogaja tudi v drugih državah, je dodala. Izobraževalne politike postajajo tarča varčevanja povsod po svetu.
»Čas je, da učitelji vsega sveta stopimo skupaj in politikom dopovemo, da so soodgovorni za kakovostno izobraževanje. Zaradi zagotavljanja kakovosti izobraževanja bomo zahtevali, da splošno brezplačno izobraževanja ostane na vrhu prioritet politikov vsega sveta,« pravi Jelka Velički.
Ustrezno izobraženi učitelji, sodobna orodja in viri in varno okolje za učenje so po njenih besedah trije temelji za kakovostno delo učiteljev v prihodnje.
SVIZ o plačah
Branimir Štrukelj (SVIZ) je opozoril, da krize ne gre reševati z varčevanjem v izobraževanju, ki je sicer eden od največjih stroškov v javnih storitvah, saj je javno šolstvo ključno za kakovostno družbo.
»Če bo javno šolstvo tudi zaradi varčevanja slabo, bodo argumenti o potrebi po zasebnem izobraževanju bolj prepričljivi. Raven javnega izobraževanja pri nas je tako po PISI kot po TIMSSU nadpovprečna. Poleg javnega zdravstva ima tudi javno šolstvo veliko podporo prebivalstva, zato se mi zdi, da je treba na vsak poskus krčenja in šibenja javnega šolstva odločno reagirati«.
Dodal je še, da SVIZ ne bo pristal na poseganje v plače do konca leta 2014. »Smo se pa pripravljeni pogovarjati o načinih izplačila, a ta ne smejo posegati v plače v dogovorjenem obdobju. Pokazalo se bo, če živimo v civiliziranem okolju, v katerem se spoštujejo podpisane pogodbe,« je rekel in dodal, »če se bo zgodilo, da bi minister Gregor Virant realiziral, kar je rekel, da bi torej poplačal razlike in hkrati linearno znižal plače, potem od tega nihče ne bi imel nič, ker bi vzeli enim in dali drugim,« je dejal Štrukelj.
Informacije, pravi Štrukelj, da bi kateri šoli ne izplačali plač v rokih, ki jih predvideva kolektivna pogodba, nima, je pa veliko signalov, da se varčuje na vseh koncih, denimo pri sestavljanju oddelkov podaljšanega bivanja. »Šole so na rezervi, na neki točki elastika poči, zato opozarjamo, da bi lahko imelo varčevanje v šolstvu dolgoročne posledice, denimo v demotiviranju učiteljev in učiteljic. Kratko bi potegnili tisti učitelji, ki so se zaposlili po oktobru 2010, ker bi se jim znižala plača, obenem pa še nimajo napredovanj in delovne uspešnosti.«