Ljubljana - Kupci smo se v zadnjem času na znižanja blaga že navadili, saj nam jih trgovci ponujajo vse leto. Tudi zato pretiranega prerivanja na sezonskih razprodajah ni. Kljub temu pa trgovci pričakujejo dobro prodajo, kajti razprodaje v prodajalne še vedno privabijo več ljudi.
V Emporiumu pravijo, da so razprodaje za kupce uveljavljenih blagovnih znamk še vedno zanimive in dobro obiskane. Svoje blago bodo na sezonski razprodaji ponudili z do 50-odstotnim popustom, je povedala Nina Vipotnik Mavrič iz Emporiumovega marketinga. Za Modiano je razprodaja prav tako pomembna, saj kupec pogosteje zaide v prodajalne v pričakovanju višjih popustov. »Učinki razprodaj iz preteklosti se kot posledica popustov pred razprodajami raztegnejo na daljše obdobje. Vseeno pa so sezonski popusti za trgovce zelo pomembni z vidika prodaje in zalog,« pravi vodja marketinga v Nami Maruša Komac in napoveduje znižanje cen tekstilnih izdelkov in popuste tudi na drugih oddelkih veleblagovnice.
Podobno pravijo v Intersportu ISI. Zanje so sezonska znižanja, kljub številnim aktivnostim, ki jih izvajajo pred njihovim začetkom, še vedno pomemben del poslovanja. »Že prihodnji mesec na prodajne police prihajajo nove kolekcije oblačil, obutve in opreme za jesen in zimo, zato moramo v skladišču in prodajalnah narediti prostor,« odgovarjajo. Letos bodo kupcem ponudili 20-, 30-, 40- in 50-odstotne popuste.
Vse manj nepravilnosti
Zveza potrošnikov Slovenije pred sezonskimi razprodajami opozarja, da mora biti blago na razprodaji kljub znižani ceni brezhibno, razen če ni posebej označeno, da gre za tako z napako. Če se izkaže, da ima izdelek stvarno napako, ima potrošnik pravico uveljavljati reklamacijo, prav tako kot v redni prodaji. V primeru, da potrošnik na razprodaji kupi izdelek, s katerim ni nič narobe, pa ga kljub temu ne želi imeti, ga trgovec ni dolžan sprejeti nazaj. Od poslovne prakse posameznega trgovca pa je odvisno, kako bo obravnaval potrošnikovo zahtevo. Če takšen izdelek zamenja ali izda dobropis, se to šteje za dober poslovni običaj.
Za nadzor nad upoštevanjem pravil, ki veljajo za sezonske razprodaje, so pristojne lokalne izpostave tržnega inšpektorata po Sloveniji. Kot pravijo na zvezi potrošnikov, se vsako leto največ pritožb potrošnikov v svetovalni pisarni ZPS nanaša na nepravilno označevanje cen popusta oziroma na primere, ko trgovci tik pred razprodajo cene izdelkov dvignejo in jih nato ob razprodaji znižajo; s tem prikažejo večji odstotek znižanja, ki potrošnike zvabi k nakupu. Takšna poslovna praksa je nepoštena in jo tržni inšpektorat lahko kaznuje.
Na Trgovinski zbornici Slovenije (TZS) ugotavljajo, da pristojni organi nadzora v rednih vsakoletnih poročilih pri izvajanju sezonskih razprodaj niso ugotovili večjih nepravilnosti; vsako leto jih je manj, kar pomeni, da trgovci spoštujejo zakonodajne določbe. »Ob trenutni gospodarski, finančni in dolžniški krizi ponudniki blaga ugotavljajo, da se navade potrošnikov zelo hitro spreminjajo. Kupna moč upada, zato je ponudba blaga na razprodajah še bolj skrbno prilagojena dejanskim potrebam potrošnikov, ki imajo danes prednost pred željami. Po informacijah nekaterih članov bo predmet sezonske razprodaje večina artiklov, in ne le posamezne blagovne znamke,« so sporočili z zbornice.
Pravila so jasna
Za sezonske razprodaje tekstilnega blaga in obutve veljajo določila zakona o varstvu potrošnikov in pravila pri sezonskih razprodajah tekstilnega blaga in obutve, ki jih je sprejela TZS. Po teh določbah in pravilih se poletna sezonska razprodaja tekstilnega blaga in obutve ne sme začeti prej kot drugi delovni ponedeljek v juliju - letos je to danes. Datum začetka in trajanje sezonske razprodaje v posamezni prodajalni določi trgovec, vendar lahko traja največ 60 dni. Trgovec mora razprodajo objaviti na krajevno običajen način. V objavi mora navesti podatke o vrsti blaga, odstotek znižanja in obdobje trajanja razprodaje. Trgovci morajo biti pozorni tudi na to, da je blago, ki je na razprodaji, označeno s ceno pred znižanjem in z novo znižano ceno. Če je odstotek znižanja objavljen v razponu (npr. od 30 do 50 odstotkov, do 50 odstotkov), mora najvišji odstotek znižanja (torej 50 odstotkov) zajemati najmanj četrtino vrednosti blaga, ki je na razprodaji. Če se trgovec ne odloči za sezonsko razprodajo, lahko ponuja popuste skozi daljše obdobje. To so razne akcije, gotovinski popusti, popusti pri plačilu s kartico, ki jo izdaja trgovec, in podobno.