Kdo se norčuje iz koga?

Kdo je kriv, da se z oddajo del za gradnjo predora Markovec tako neužitno zapleta že skoraj štiri leta? Ministrstvo za promet, smo dobili odgovor od prekaljenega cestnega državnega uradnika.

Objavljeno
26. oktober 2009 20.33
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj
Kdo je kriv, da se z oddajo del za gradnjo predora Markovec tako neužitno zapleta že skoraj štiri leta? Ministrstvo za promet, smo dobili odgovor od prekaljenega cestnega državnega uradnika. Ministrstvo zato, ker bi moralo ono držati tempo in voditi politiko gradnje strateško najpomembnejših državnih cest. Če ministrstvo drži tak tempo »gradnje«, seveda prevzema odgovornost. Če pa nima nadzora nad tempom gradnje, je odgovorno še bolj. Ali pa nam bodo z ministrstva poslali pojasnilo, kako o vsem tem nimamo pojma in da je pri slovenskih cestah vse odvisno od naključja? Ali pa od nekega Avtoprevoza Trade?

Kako bi lahko drugače rekli zadnjemu zapletu, ki je vsaj za dober mesec, če ne za leto ali več oddaljil med gradbinci najbolj priljubljen slovenski predor? Naključje pač! Če bi držala ena od zadnjih obljub z Darsa (dana 3. septembra), da bodo namreč pogodbo s CPM in Alpine Bau podpisali v dveh tednih, bi zdaj že brneli stroji. Tudi če bi držala obljuba, ki so nam jo dali 14. oktobra (da pogodbo že podpisujejo), bi bil četrtkov predlog za začetek stečajnega postopka proti nesojenemu mariborskemu izvajalcu strel v prazno.

Kdo je torej spet v natančno usklajenem zadnjem trenutku potegnil še enega aduta iz rokava? Vrabci že čivkajo, da je to gradbeno podjetje Avtoprevoz Gramet Trade, tesno povezano z enim, drugim ali tretjim velikim podjetjem. Zelo verjetno je ta poteza v interesu neizbranih gradbenih lobijev. Ne verjamemo pa, da je bilo vodstvo Darsa presenečeno nad domnevno tako »zaskrbljujočim« položajem mariborskega CPM. Mar po vsem preverjanju bonitet res niso dobili nobenega namiga o finančni »zavoženosti« podjetja, ki hoče graditi enega zadnjih cestnih predorov?

Drugi pravijo, da obalnemu projektu nasprotujejo vešči cestni lobisti iz drugih regij, ki vedo, da z zadrževanjem obalnega kraka ostaja nekaj milijonov evrov več za druge slovenske projekte. Tretja teorija govori, da za vsem tem stojijo varuhi prazne državne proračunske vreče. Četrta pripisuje ministrstvu za promet celo prizadevanje za tretji popravek resolucije o nacionalnem programu gradnje cest. Teorij zarote je torej, kolikor hočete. Na koncu je pravzaprav vseeno, katera drži. Kdor koli že stoji za tem očitnim in skrbno pripravljenim zavlačevanjem, v tem poslu odlično uspeva. Če je za vsem tem res skrit kak zidar ali kdo drug s podobnim imenom, potem seveda pohvale, ker odlično obvladuje Dars in še koga v državi.

Če ne bi bilo zidarjev, bi našli kakšno civilno iniciativo. V primeru Markovca imajo dve - na vsaki strani predora eno. V Sloveniji kar mimogrede in z levo roko ustanavljajo iniciative proti projektom, prav malo pa je iniciativ, ki so za kak projekt. Čudno. Predor Markovec bi Sloveniji prinesel pet kilometrov obale za rekreacijo. Koliko milijonov evrov bi za toliko obale plačali Švica ali Avstrija? Ali so tisti, ki bi morali »držati tempo« izračunali, koliko denarja pomenijo vsakodnevni zastoji na obalni cesti, koliko penalov zaradi nepotrebnih emisij CO2 bo plačala država, koliko stanejo mrtvi na tej cesti, da o razbiti pločevini ne govorimo. Niti ene same civilne iniciative proti vsem tem lokalnim apokalipsam!

Predor Markovec ni edina uganka, ki je ne znajo razvozlati poklicni državni birokrati. Tudi nadaljevanje te ceste (Jagodje - Lucija) ima že poldrugo leto lokacijski načrt. Ste slišali, da morda iščejo kakega izvajalca? Šmarska cesta, ki pelje reko pločevine mimo Kopra proti hrvaški Istri, pa nikakor ne dočaka niti prostorskega načrta. Kdo drži tempo v tej državni cestni politiki? Avtoprevoz Gramet Trade? Verjamete?

Iz torkove tiskane izdaje Dela.