Podatki iz ZDA, ki predstavljajo inventurni                     prerez dogajanja v tamkajšnjih bolnišnicah, so                     znani: vsako leto zaradi (ne)varnostnih incidentov,                     do katerih pride med zdravljenjem v bolnišnici, umre                     od 44.000 do 98.000 bolnikov. Slovenija takšnih                     podatkov nima, a če bi sklepali na podlagi ameriške                     statistike, bi lahko rekli, da na leto zaradi                     nesprejemljivih dogodkov med zdravljenjem, ki bi jih                     lahko preprečili, umre od 410 do 890 pacientov. Kdaj                     se bo na tej ravni (tudi pri nas) kaj spremenilo?                     Kdaj bodo osebne izkaznice zdravstvenih zavodov                     oziroma konkretnih zdravnikov postale javne? Kdaj bo                     sistem poročanja o neželenih dogodkih pri                     zdravljenju postal obvezujoč? Kdaj bodo bolniki                     lahko izvedeli, komu zaupajo svoje zdravje ali celo                     življenje? Kdaj bodo pacienti postali enakopravni                     partnerji pri zdravljenju, glede na to, da se                     učinkovitost in uspešnost zdravljenja na tak način                     dokazano zvišata? Kot smo slišali na nedavni                     konferenci »Skupaj zmoremo«, je sodelovanje                     različnih akterjev v zdravstveni sferi ne le                     priporočljivo, ampak nujno. Vprašanje je le, kdaj                     bodo razmere in razmerja na Slovenskem takšno prakso                     v resnici omogočili.
 Kako povezati različne interesne skupine in                     njihove želje po čim bolj nemotenem delovanju                     zapletenega mehanizma zdravstvenega varstva in                     zavarovanja postaviti na skupni imenovalec? Težko.
 Neunovčeni kapital 
 To je, žal, pokazala že slaba udeležba na                     omenjeni konferenci, čeprav že leta poslušamo, kako                     dobro bi bilo v zdravstveni sferi s skupnimi močmi                     obrniti stvari na bolje. Je zmanjkalo zagona, ni                     (več) pripravljenosti za dialog? Dejavnega                     sodelovanja med civilno družbo in vlado, s kakršnim                     se pohvalijo v razvitem svetu, pri nas doslej še ni                     bilo zaslediti; tudi zaradi tega pri nas nemalokrat                     še vedno sprejemajo zakone, ki so povsem                     neživljenjski in v praksi neuporabni. Eden izmed                     zadnjih takšnih primerkov je zakon, ki naj bi urejal                     pravice pacientov. Pa jih ne.
 »Zakaj ministrstvo za zdravje misli, da bolje od                     nas ve, kaj je dobro za bolnike?« se sprašujejo                     predstavniki združenj bolnikov; ti hočejo aktivno                     sodelovati pri oblikovanju vseh dokumentov, ki bodo                     odločali o njihovi usodi. Kronični bolniki, denimo,                     ki so pogosti obiskovalci zdravstvenih ustanov,                     vidijo in vedo veliko, tudi glede neracionalnega                     trošenja in vrzeli v sistemu - to je kapital, ki bi                     ga resorno ministrstvo lahko s pridom »unovčilo«. Pa                     ga doslej še ni.
 Po prepričanju zdravnice družinske medicine                     asist. mag. Nene Kopčavar Guček, pa tudi po                     (na)vodilih Svetovne zdravstvene organizacije (WHO),                     je podobno pri vključevanju pacienta v zdravljenje -                     takšna aktivna vloga namreč omogoča boljše izide                     zdravljenja in povečuje zadovoljstvo na obeh straneh.
 Iskanje dobrih strokovnjakov 
 Na konferenci je beseda tekla tudi o tem, kateri                     zdravnik je (potencialno) najbolj nevaren - tisti,                     ki misli, da zmore vse. Kako torej v ključnem                     bolezenskem momentu izbrati nekoga, ki mu pacient                     lahko v najboljši veri zaupa zdrav(ljen)je? Težko,                     ker podatkov, ki bi omogočali takšno konkurenčnost                     in bili osnova za svobodno izbiro, pri nas še ni.
 Kot v imenu tretjega slovenskega srčnega centra,                     Medicorja - njegov nastanek je rezultat sodelovanja                     med zdravniki in bolniki -, pojasnjuje prof. dr.                     Metka Zorc, je ta center v Sloveniji za zdaj edina                     institucija, v kateri za vsakega bolnika pred                     operacijo izračunajo stopnjo tveganja - na tej                     osnovi so tudi rezultati zdravljenja dobri. V našem                     zdravstvenem sistemu pogreša dobro organizacijo,                     preglednost storitev ter zavedanje, da je kakovostna                     medicina tudi cenejša.
 Pacienti v praksi pogrešajo podatke o uspešnosti                     kirurgov, ki, četudi imajo premalo praktičnih in                     tudi strokovnih izkušenj, pri nas še vedno lahko                     nemoteno operirajo. Standardov o minimalnem številu                     posegov, ki zagotavljajo varnost in kakovost, namreč                     ni; do sprememb naj bi prišlo po sprejetju novega                     zakona o zdravstveni dejavnosti, saj plačnik, Zavod                     za zdravstveno zavarovanje Slovenije, hoče                     (iz)vedeti, kaj plačuje.
 Pri tem predstavnica ministrstva za zdravje                     Biserka Simčič opozarja, da ti podatki sicer                     obstajajo, v vsaki bolnišnici, »vendar jih stroka                     doslej ni želela javno objavljati, kljub temu da je                     po svetu ta statistika pregledna, jasna in javno                     dostopna«. Pred dvema tednoma pa je vendarle prišlo                     do določenega premika, na sestanku predstavnikov                     ministrstva in zdravniške zbornice, po katerem naj                     bi v kratkem (po sklenitvi splošnega dogovora) tudi                     pri nas privzeli takšno prakso.
Iz ponedeljkove tiskane izdaje Dela
    
	
            
                        
    
    
				
						   
					
        
          
          
                        












