Leta 1991 Janši 250.000 USD provizije za vsako ladjo z orožjem, trdi posrednik

Janez Janša je kot minister za obrambo Demosove vlade prejel 250.000 dolarjev podkupnine za vsako ladjo orožja, ki je leta 1991 priplula v Luko Koper. To trdi Marin Tomulić, francosko-hrvaški posrednik z orožjem, njegovo pričevanje pa je današnji Večer povzel po novi knjigi avstrijskega preiskovalnega novinarja Richarda Schneiderja.

Objavljeno
23. februar 2011 21.56
Dejan Karba, notranja politika
Dejan Karba, notranja politika
Ljubljana – Janez Janša, ki vsebino informacije zanika, je, po navedbah v knjigi, kot minister za obrambo omogočil, da je Hrvaška kupovala orožje kljub embargu Združenih narodov, posli pa so menda potekali z vednostjo francoske vlade. V preiskovalni komisiji Rudolfa Mogeta leta 1999 je Janez Janša priznal, da so na ministrstvu za obrambo pod njegovim vodstvom prodajali orožje tudi za gotovino, vendar dokumentacije o tem denarju Moge takrat ni našel, saj je bil del dokumentacije odtujen oziroma uničen. Tukaj naj spomnimo še na besede Andreja Lovšina, takratnega direktorja obveščevalno-varnostne službe ministrstva za obrambo, ki je v eni od svojih takratnih izjav zapisal, da je »vso dokumentacijo vodil Janez Janša«.

Glavni trgovec Janša

O ladjah, ki so v Luki Koper leta 1991 »kar mrgolele«, je v svoji knjigi Kaj nam pa morete leta 2007 pisal tudi novinar Matjaž Frangež: »Ker so se za orožje in opremo izdajala dovoljenja za prevoz v drugo državo, je vsaj obrambno ministrstvo vedelo, kaj je na ladjah. Zato le še vprašanje: Je Slovenija Luko Koper in vso logistiko Hrvaški ter Bosni in Hercegovini ponudila brezplačno ali pa smo pobirali provizije? Teh ni knjiženih nikjer.« V drugem delu istoimenske knjige Frangež glede tega objavi tudi uradne zaznamke pogovorov s »postosamosvojitvenimi« uslužbenci ministrstva za obrambo, ki so bili opravljeni v zvezi s trgovino z orožjem in gotovinskimi nakupi razne opreme za ministrstvo.

Ludvik Zvonar, leta 1991 direktor uprave za logistiko na ministrstvu za obrambo – odgovoren je bil za oskrbo Slovenije z orožjem ob zavarovanju osamosvojitve –, denimo, okrog dobav orožja prek Luke Koper pove naslednje: »V vseh pošiljkah je bilo predvsem orožje, ki je ustrezalo potrebam slovenske vojske. Poleg zabojnikov s tem orožjem je vedno prispelo še nekaj zabojnikov za kupce iz Hrvaške in BiH. Tudi ti so bili odpeljani iz Kopra, in sicer na podlagi ustreznih dokumentov za tranzit. Dokumente je podpisal Janez Janša, ki je bil tudi navzoč pri vseh prevzemih orožja.«

Z dovoljenji in na črno

Zgovorno je tudi v Frangeževi knjigi objavljeno zaslišanje Ela Rijavca, uslužbenca takratne II. uprave ministrstva za obrambo: »Količino orožja in opreme, ki so jo imenovali balast, je osebno odrejal v nadaljnjo prodajo minister Janez Janša.« Kam je šel ta denar, Rijavec na zaslišanju ni povedal, je pa na podlagi tega Frangež na 14. strani svoje knjige zapisal: »In če torej pod zadnje navedbe povlečemo črto: Ivan Janša - Janez je torej osebno pregledal vsaj pet pošiljk, ki so prispele prek Luke Koper in katerih 90 odstotkov je bilo kot 'balast' prodano na Hrvaško in v BiH. Glede na izjave Ela Rijavca lahko z gotovostjo trdimo, da je Janša v najmanj petih primerih zlorabil pošiljke, namenjene Sloveniji. Če pogledamo vrednosti 'uradnih' petih transportov, si lahko predstavljamo, kolikšna je bila prodajna cena 90 odstotkov 'balasta'.«

Ludvik Zvonar nam je glede te teme včeraj povedal, da je »približno sedem ladij – štiri za Slovenijo in tri za Hrvaško ter Bosno in Hercegovino – imelo dovoljenje za uvoz oziroma tranzit, druge ladje so bile brez dovoljenja ali pa jim je bilo izdano tranzitno dovoljenje zunaj običajnih postopkov. Že takoj, leta 1992, je bilo ugotovljeno, da sta bili dve ladji orožja v tranzitu in ni bilo mogoče ugotoviti, kdo je tranzit dovolil. Pozneje se je ugotavljalo, da je bilo takih ladij celo več.«

Tranzitna dovoljenja so podpisali trije ministri: takratni minister za zunanje zadeve Dimitrij Rupel, minister za notranje zadeve Igor Bavčar in minister za obrambo Janez Janša. »Zakaj niso bila izdana dovoljenja za tranzit vsem ladjam po običajni predpisani poti in zakaj Janša ni zahteval preiskave o tem kot minister za obrambo, mi ni znano,« je k temu dodal Zvonar.