Najboljša kompromisna rešitev

Minister za promet Patrick Vlačič je s predstavniki avtoprevoznikov podpisal sporazum o sistemskih prilagoditvah na področju avtoprevozništva. Glavni dosežek je po ministrovi razlagi prilagoditev cestnin glede na emisije.

Objavljeno
26. avgust 2009 16.33
Aleš Stergar
Aleš Stergar
Ljubljana – Sporazum o sistemskih prilagoditvah v avtoprevozniškem sektorju za zmanjšanje posledic gospodarske in finančne krize, ki so ga po nekajtedenskih težkih pogajanjih z ministrom za promet Patrickom Vlačičem včeraj podpisali predstavniki treh prevozniških zbornic, po ministrovih besedah nadomešča prejšnjega, ki ga niso podpisali vsi. In je že zato boljši. Čeprav avtoprevozniki z njim niso zadovoljni, saj je samo najboljša kompromisna rešitev.

Med pogajanji so sogovorniki načeli številna vprašanja, cilj pa je bil olajšati poslovanje avtoprevoznikov. Glavni dosežek je po ministrovi razlagi prilagoditev višin cestnin glede na emisije - kar določa Evropska unija. Do uveljavitve ekoloških razredov naj bi najpozneje v enem mesecu znižali dnevne cestnine za 12,5 odstotka in nočne za 20 odstotkov.

Z nočno tarifo, ki bo pozneje za desetino nižja od dnevne, naj bi razbremenili dnevni pretok vozil na avtocestah, poleg tega pa je zaradi nižjih temperatur ponoči manjša obremenitev. Cestninjenje po ekoloških razredih in s tablicami ABC naj bi bilo od 1. januarja 2010 omogočeno vsem vozilom, težjim od 7,5 tone, in v obeh zdajšnjih cestninskih razredih (3 in 4). Sporazum nadalje prinaša višje popuste pri plačevanju cestnin, cenejše tablice ABC, ukinja tudi samoizločanje na avtocestah.

O samoizločanju tovornjakov na drugih cestah bodo še razpravljali. Sporazum predvideva tudi preučitev francoskega modela, kjer velja za komercialne prevoznike 30-dnevni plačilni rok. Tranzitni promet še naprej ne bo smel teči po vzporednih cestah. V sporazumu tudi ni predvidena organizacijska urejenost prometnega ministrstva, ker je to v pristojnosti ministra. Patrick Vlačič sicer napoveduje, da naj bi kadrovsko primerno okrepljen direktorat za ceste kmalu skrbel tudi za promet, in ne samo za infrastrukturo.

Predsednik Avtoprevozniške zbornice Slovenije Lojze Rehar s sporazumom ni zadovoljen, ker je v njem samo tisto, kar je odgovarjalo ministrstvu. Razmere v avtoprevozništvu so slabe in lahko se zgodi, da bodo po naših cestah vozili le tujci, je bil črnogled. Indeks čiste izgube v avtoprevozništvu je bil že lani, ko se je kriza jeseni šele začela, 238, čistega dobička je bilo za trideset odstotkov manj, je navajal direktor Združenja za promet pri GZS Robert Sever. Predsednik Sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije Andrej Klobasa pa upa, da minister sporazuma ni podpisal s figo v žepu, tako kot njegov predhodnik Radovan Žerjav. S sporazumom ni zadovoljen, bolje pa bo, ko bo ministrstvo za finance uresničilo 30-dnevni plačilni rok.