Ladja prevrnila dvigalo, škode za 15 milijonov

Na istem pomolu so se v zadnjih dveh letih trikrat utrgale vrvi.

Objavljeno
08. junij 2017 11.21
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Koper - »V zadnjih dveh letih so imeli na tem pomolu tri podobne primere, ko je neurje odtrgalo ladjo s priveza. Več let opozarjamo upravljavca pristanišča [državo in Luko Koper] na neprimernost nekaterih privezov. Krivda je v prepočasni odzivnosti pri zagotavljanju varnosti,« je po nesreči v pristanišču izjavil direktor Uprave RS za pomorstvo Jadran Klinec. Ladje so se že utrgale s priveza, prvič v 60-letni zgodovini pa je za skoraj 15 milijonov evrov škode.

V sredo okoli 21. ure se je nad obalnim območjem razbesnela poletna nevihta s tramontano. Po podatkih uprave za pomorstvo so najmočnejši sunki vetra dosegli vsaj 30 metrov na sekundo (približno 110 kilometrov na uro). Zaradi teh sunkov so se utrgale kakih 15 centimetrov debele vrvi in veter je odnesel premec (kljun) ladje Neptune Thelisis do sosednjega pomola za razsuti tovor, zadela je eno od treh mostnih obalnih dvigal za razkladanje premoga ali železove rude in ga podrla.

Nesreča prekinila raztovarjanje

Višina škode uradno še ni znana, toda v Luki Koper vedo, da je dvigalo (izdelano leta 1991 pri podjetju Voest Alpine in z nosilnostjo 32 ton) uničeno in da bodo morali naročiti novo. Dobava novega traja najmanj 18 mesecev. Za takšno dvigalo bi morali odšteti od 8 do 10 milijonov evrov. Poleg tega je prevrnjeno dvigalo uničilo del tračnic, po katerih se premika, in del tekočega traku, na katerega polagajo razsuti tovor in odlagajo na bližnjem skladišču za razsuti tovor.

Če k temu dodamo še verjetno popravilo pomola in poslovno škodo, tovor bodo po vsej verjetnosti z dvema dvigaloma pretovarjali počasneje, je škoda neuradno ocenjena na približno 15 milijonov evrov. Direktor pomorske agencije Navigo Logistika Ali al Dilaimi, ki zastopa grškega ladjarja Neptune Lines (enega večjih ladjarjev, ki vozijo avtomobile v Koper), nam je povedal, da je 164 metrov dolga ladja v Koper iz Turčije pripeljala 1300 avtomobilov in jih mora odpeljati 170 (njena kapaciteta je sicer 2200 avtomobilov).

Nesreča je prekinila raztovarjanje, nadaljevali ga bodo takoj, ko bodo inšpektorji opravili potrebne preglede (najverjetneje že jutri). Po njegovih besedah jo je ladja v nesreči odnesla z manjšimi praskami in bodo potrebna manjša popravila. Poudaril je, da mora ladjo pregledati tudi predstavnik klasifikacijskega zavoda Det Norske Veritas, ki bo skupaj s pomorskimi inšpektorji ugotovil resnost poškodb. Ladijski trup so danes pregledovali tudi potapljači.

Ali al Dilaimi je pojasnil, da je bila ladja zasidrana tudi z dvema sidroma, vendar bočni privez z bojo v takih neurjih ne zagotavlja varnosti. O nevarnosti priveza se je grški ladjar že večkrat pogovarjal z upravo Luke Koper, nazadnje aprila v Pireju, kjer je bilo pojasnjeno, da mora za dodatno varnost priveza sprejeti ustrezna soglasja in odločitev o posegu lastnik pristanišča, to je država. Nedolgo nazaj se je sestrski ladji Neptune Dynamis pripetilo podobno, le da je bila tedaj v manevru (ob odhodu), s prižganimi motorji in odvezana na krmi, zaradi česar je nosilka avtomobilov sorazmerno mehko pristala ob bok na istem pomolu. Tokrat pa posadka ni imela časa za vklop ladijskih motorjev in je ostala privezana na krmi, zato je s krmo celo nekoliko nasedla na ro-ro pomolu in obstala zagozdena med tem večnamenskim terminalom in pomolom za razsuti tovor.

Račun brez krčmarja

Po prepričanju pomorskega agenta bi moralo odgovornost za nesrečo prevzeti več členov, ki so soodgovorni za varnost v pristanu. O končni krivdi bo verjetno odločalo sodišče ali pa za to predpisane preiskovalne komisije. Jutri bo nesrečo temeljito proučil tudi državni inšpektor za nesreče na morju Janez Požar, ki nam je povedal, da sta lastnik in upravljavec pristanišča opozorjena tudi na nekatere druge primere v pristanišču, ko ni dovolj poskrbljeno za varnost.

Neuradno smo izvedeli, da bi primerno zagotovljeno in varovano sidrišče na tem pomolu stalo kakih 150.000 evrov oziroma da bi strošek nekajurnega varovanja barke z vlačilci stal od 2000 do 3000 evrov. Očitno so odgovorni hoteli privarčevati oziroma imajo vse preveč ovir pri prizadevanjih za daljše in varnejše pomole, kar se je tokrat pokazalo za račun brez krčmarja.