Ljubljana − »Pokrivanje − vsaj ne danes in ne na Balkanu − ni povezano z islamom,« pravi Sajma Kthiri, muslimanka, ki je bila rojena v Črni gori in je odraščala v Sloveniji, zdaj pa je poročena s Tunizijcem. »To se je pojavilo z vojno, z mudžahidi. Drugi vzrok pa je, da je bilo v Jugoslaviji izražanje vere prepovedano. Po razpadu so v Bosni, tako kot v Sloveniji, nekateri verniki začeli bolj vidno izražati svojo vero.«
Vojna je bila versko obarvana, pojasnjuje Sajma Kthiri. Med ljudmi so se delale razlike. »Muslimani so se čutili ogrožene in so se zatekli k veri, vendar se pri tem niso učili, raziskovali, kar pa je temelj islama. Vsak musliman se mora izobraževati, mora brati svojo sveto knjigo, mora jo razumeti, mora biti tudi kritičen. Ne sme kar slepo verjeti,« pravi Sajma Kthiri.
Ali to pomeni, da so pokrivanje prevzeli, ne da bi o njem posebej razmišljali?
V Koranu, sveti knjigi muslimanov, je samo na enem mestu omenjena beseda burka, ki pomeni tančico, in sicer v suri, ki govori, da se bog skriva za burko. O zakrivanju ženskega obraza govorijo hadisi, ki so zapisi o življenju, morali, obnašanju Mohameda, božjega preroka. Hadisi pa niso božja beseda, ampak človeški zapis pričevanj posameznikov, ki so domnevno živeli v času preroka.
V islamu so možje in ženske enakopravni in ženska je po Koranu zelo zaščitena. V islamu je Marija zelo spoštovana. V Koranu ima celo suro. Ne moreš biti musliman, če ne veruješ v Jezusa, Abrahama, v vse božje preroke. Eden od temeljev islama je, da spoštuješ vse vere, ker izvira iz vseh ver in ker nadgrajuje svoje predhodnice, kjer so postale pomanjkljive.
Sčasoma se je islam začel kvariti, tako kot vere pred njim; tudi s pomočjo hadisov, ki niso kontinuiteta Korana, saj je med zapisom Korana in hadisov velika časovna razlika. Izredno težko je dokazati, ali je posamezen hadis verodostojen ali ni. Če se zapisano v hadisu ne ujema z zapisom v Koranu, ta hadis ne velja.
Nošenje burke, nikaba in hidžaba je celo greh. Moški silijo ženske, da se jim podredijo, da se torej podredijo človeku, čeprav bog zapoveduje vsem vernikom, da so podložni le njemu. Ko se muslimanski otrok rodi, ga ob njegovem imenovanju dvignejo nad glavo in mu tako predstavijo edinega, ki je nad njim. To pomeni, da musliman nikoli ne sme dopustiti sebi ali drugim, da je kdorkoli nad njim, razen boga.
V vaši družini živite po zapovedih, ki so povezane z vašo vero?
Rodila sem se v islamski kulturi in bila vzgajana v islamskem duhu, vendar v tistem pravem, ne v skrajnem. Vedno smo bili spoštljivi do sosedov in prijateljev druge vere. Tudi zdaj smo v naši družini verni. Spoštujemo praznike in upoštevamo običaje. Z možem sva enakopravna, moje pravice niso kršene, svobodno se gibljem in odločam, on pa tudi. Moj mož zaradi molitve ni imel nikoli težav, delodajalci so mu to omogočili.
Vi se ne pokrivate in ne zakrivate. Zakaj ne?
Ker to nima nobene povezave z vero.
Morda veste, zakaj se potem druge?
Ene zato, ker verjamejo, da je to njihova dolžnost; če ne bodo zakrite, bo to pomenilo, da niso častne, moralne. Druge zato, ker to od njih zahtevajo možje. Slišala sem tudi govorice, da nekateri, ki svojo vero izražajo navzven z verskimi simboli, torej tudi z naglavno ruto oziroma z zakrivanjem obraza, za to dobivajo denar.
Kako razumete pojav, da se po Evropi in zdaj tudi pri nas vse več žensk zakriva?
Čas, ko se vse več žensk zakriva tudi po Evropi, razumem kot čas nepoznavanja lastne religije, lastne svete knjige. Pri tem občutim nelagodje.
Zakaj?
Ker delajo, kar se po mojem ne sme. Dolžnost vsake muslimanke je, da je skromna, urejena, da se primerno obnaša. Pri nas pa s tem izstopajo, kar bog izrecno prepoveduje. Muslimani ne smejo mahati s svojo vero, v našem okolju pa je naglavna ruta ali zakrit obraz jasno sporočilo: »Poglej me, boljša sem kot ti.« Če ji rečeš, da ni prav, kar počne, ti odgovori, da si islamofob, skratka, da si ti skrajnež. To so osebe, ki povzročajo konflikt, tako kot vsi fanatiki, čistuni, kar pa je v nasprotju z islamom.
Drugi vzrok za nelagodje je, da me zaradi tega gledajo postrani – tako skrajni muslimani kot nemuslimani. Če rečem, da sem muslimanka, imajo nemuslimani, ki so si zaradi dogajanja po svetu ustvarili negativno mnenje o muslimanih, slabo mnenje tudi o meni. Ženske, ki so zakrite, in njihovi možje pa prav tako; oni zato, ker sem odkrita, torej po njihovem nemoralna in zato slaba vernica.
Zato bi se morali vprašati, zakaj islamski učenjaki, ki so zavezani resnici, ne povedo, da nikjer v Koranu ni zapovedano, da morajo biti ženske pokrite. Ženske imajo pravico biti lepe, urejene, vendar ne smejo izstopati.
Res je, nekatere so bile vzgojene, da morajo biti zakrite. Vse življenje so jim dopovedovali, da bi bile zelo nemoralne, če bi hišo zapustile brez rute ali tančice. Tega si ne želi nobena ženska. Zato bi jim bilo zelo neprijetno, če bi se kjerkoli, denimo pri nas, morale razkriti. Ampak tem bi morali dati čas; razložiti bi jim morali, da so pri nas navade drugačne, in jim omogočiti, da to sprejmejo.
Spoštujete pa, denimo, zapoved, da ne jeste svinjine. Kako vam to uspeva?
Zaradi hrane nikoli nisem imela težav ne v šoli ne v vrtcu. Po mojem je to povezano tudi s tem, kako poveš, da ne ješ svinjine. Če razložiš in prosiš, ne pa zahtevaš, ni težav. Za nas niso posebej kuhali, so pa otroku dali na krožnik ribo, če so jo imeli, ko je bila na jedilniku svinjina. Otroka sem tudi naučila, kaj sme jesti in česa ne. Ve, da svinjskega zrezka pač ne bo vzel, bo pa vse drugo.
Če si vsaj malo resen in odgovoren, se zavedaš, da si drugačen od večine v tvojem okolju. Svoje drugačnosti ti ni treba obešati na veliki zvon pa tudi sam se moraš prilagoditi. Če nočeš jesti svinjine, ne moreš zahtevati od nekoga, da ti je ne ponudi, lahko pa jo odkloniš. Rečeš, ne, hvala, in je ne ješ.
V islamu se deklice zakrijejo, ko postanejo zrele, s puberteto. Zakaj se ponekod odločijo, da jim ruto nadenejo še pred vstopom v šolo?
Ne vem, ampak zdi se mi, da zato, ker želijo sporočiti, da so versko bolj čisti od drugih. Nekoč sem spoznala družino vahabitov, ki so mi dali vedeti, da so več vredni od nas, ker so že samo zaradi oblačenja po njihovem boljši verniki. Vahabiti verjamejo, da so edini pravi muslimani, ker sledijo Mohamedovi liniji in ker samo oni prav interpretirajo Koran in hadise.
Nekoč sem slišala, da si Slovenka laže nadene ruto, kot jo muslimanka sname. Se strinjate s tem?
Vsekakor. Vsaka ženska, ki ima spoštljiv odnos do različnosti, to laže stori, ker ji sama ruta nič ne pomeni. Obenem smo vzgojene v duhu, ki nam narekuje kritičnost in odpor do tistega, kar v nas sproža nelagodje ali nas celo razčlovečuje. Zanimivo – enako narekuje tudi sveta knjiga muslimanov. Če gremo v drugo okolje, se prilagodimo, tudi zato, ker je bil odhod naša prostovoljna odločitev. Seveda so izjeme. Obstajajo ženske, ki odpotujejo v države, kjer je zakrivanje zapovedano, pa tega ne storijo. Tudi one provocirajo.
Ampak tudi begunci so prišli k nam prostovoljno?
Ne, niso. Bili so prisiljeni oditi od doma − zaradi vojne. Samo tisti, ki so imeli to srečo, da so lahko zbežali, so prišli do Evrope. Oni so zelo hvaležni, da so zdaj na varnem. Med njimi so ženske, ki bodo ruto brez težav snele, in take, ki tega ne morejo narediti. Tem je treba dati čas.
Problem niso niti ekonomski migranti. Oni gredo, ker imajo doma vsega dovolj, in se bodo verjetno z veseljem razkrili, kot so se ženske na osvobojenih ozemljih v Siriji. Niso torej problem verniki, ampak skrajneži, ki »mahajo« s svojo vero, ki provocirajo, kar pa ni v skladu z božjimi zapovedmi.
Bog ni rekel, da mora biti ženska zakrita. Tu je veliko manipulacij in to zlorablja tudi politika, da vpliva na vsakdanje življenje. Človek, ki ni dovolj versko izobražen, lahko nasede. Ali pa to sprejme, ker ima od tega finančne koristi.