Nov italijanski mednarodni škandal

Mednarodna nevladna okoljska organizacija Alpe Adria Green ugotavlja, da so Italijani za plinski terminal v Žavljah ob meji s Slovenijo priredili ali celo ponaredili dokumentacijo. Le tako je projekt lahko dobil soglasje italijanskega ministrstva za okolje.

Objavljeno
21. avgust 2009 23.37
Borut Tavčar
Borut Tavčar
Ljubljana - Mednarodna nevladna okoljska organizacija Alpe Adria Green ugotavlja, da so Italijani za plinski terminal v Žavljah ob meji s Slovenijo priredili ali celo ponaredili dokumentacijo. Le tako je projekt lahko dobil soglasje italijanskega ministrstva za okolje. Med drugim je v dokumentaciji podatek, da je morje v Tržaškem zalivu globoko 18 metrov, a je mogoče z navadno vrvico ugotoviti, da je globina 14 metrov.

 

Globina morja je glavni podatek pri ugotavljanju možnega dvigovanja onesnaženega mulja z morskega dna. Fabio Longo je napovedal, da so po podatkih uradne ustanove, ki nadzira okolje, v mulju v Tržaškem zalivu vse težke kovine, od živega srebra do kroma in svinca. V uradnih dokumentih za terminal to ni navedeno.

 

»Vsaka večja ladja bi z motorji dvignila onesnaženi mulj, ki bi se razširil tudi do slovenske obale. Rezultate sodne preiskave, ki so jo sprožile organizacije za okolje, so arhivirali v Rimu, nasprotovanje okoliških prebivalcev pa so ignorirali. Tako je italijansko ministrstvo za okolje lahko izdalo soglasje za projekt,« je povedala Zofija Pavlin, predstavnica koprskih krajevnih skupnosti in vodja zbiranja približno 40.000 podpisov proti terminalom.

 

»Pred izjemno nevarnimi razmerami smo, zlasti zaradi dejstva, da se postopki nadaljujejo z netočnimi oziroma celo ponarejenimi okoljevarstvenimi presojami. Imamo dokaze, da so v projektu ponarejene ocene vplivov na okolje in posledice nesreč ter da sta državna in pokrajinska oblast podprli in prikrili to potvarjanje,« je povedal Roberto Giuristante.

 

Med drugim Italija za Žavlje ni upoštevala evropske smernice o ravnanju s stisnjenimi plini, ki zaradi nevarnosti nesreče prepoveduje bližino več tveganih naprav. Tam je namreč naftovod, tovarne in skladišča strupenih, vnetljivih in eksplozivnih snovi. Varnostne zahteve so zato neizvedljive. Voda za potrebe delovanja terminala bi kemijsko in temperaturno onesnažila Tržaški zaliv in tudi slovensko morje.

 

Kakor so še povedali v Alpe Adria Greenu (AAG), je sodna policija ugotovila, da je študija o temperaturah morja namenoma ponarejena. Poleg tega je potrdila, da študija o možnosti pogubne verižne reakcije več naprav temelji zgolj na mnenjih in da so se na uradnike in zavode izvajali politični pritiski. V AAG so prepričani, da je bodisi ministrstvo za okolje bodisi italijanska vlada prisilila tožilstvo, da je to preiskavo ustavilo z zahtevo po arhiviranju.

 

Paolo G. Parovel, avtor dosjeja o »italijanskem škandalu s terminalom v Žavljah«, je povedal, da vzroki zanj še niso raziskani. »Edina možna razlaga so interesi majhne skupine ljudi, ki ji gre za vse kaj drugega kot za zakonito ravnanje. Te interese bo treba raziskati z našimi analizami, kazenskimi ovadbami ter vprašanji evropskim in mednarodnim ustanovam,« pravi Parovel.

 

AAG od slovenske vlade in parlamenta pričakuje odločen ugovor proti nelegitimnim pritiskom Italije in prijavo škandala evropskim ustanovam. Meni tudi, da mora slovenska vlada potrditi svoje naspotovanje terminalu in najpozneje na srečanju 9. septembra od Italije zahtevati pojasnila. Sami nameravajo zaradi nepravilnosti vložiti tožbo na italijanskem upravnem sodišču. Težava je, da AAG nima 20.000 evrov, kolikor bi stali sodni postopki, vključno s pritožbo na evropsko sodišče. Zato so že začeli zbirati prostovoljne prispevke.

 

Minister Erjavec: »Nezaslišano!«


Minister za okolje in prostor Karl Erjavec je za Delo dejal, da je nezaslišano, če so dokumenti res ponarejeni. »Na italijanskem ministrstvu za okolje bomo takoj preverili, ali je sodna policija v resnici opravila preiskavo priprave okoljske presoje projekta, in zahtevali dokumentacijo. Hkrati bomo italijansko stran znova pozvali, naj nam posreduje dokumentacijo o čezmejnih vplivih terminala in plinovoda,« je dejal Erjavec.

 

Pravi, da je treba najprej nedvoumno ugotoviti, kaj se je zgodilo. »Če okoljska presoja v resnici temelji na prirejenih ali celo ponarejenih dokumentih, bi bilo nadaljevanje italijanskega projekta povsem nedopustno. V tem primeru bomo zahtevali ustavitev vseh postopkov v zvezi z gradnjo terminalov v Tržaškem zalivu. Če pa je z dokumenti vse v redu, bomo natančno preverili vse podatke,« je povedal Erjavec.

Iz sobotne tiskane izdaje Dela