Občinarji: V središču mesta ne more bivati vsak

Življenje v središču mesta je prednost - za ene, za druge pa mučna težava.

Objavljeno
13. december 2011 13.52
Posodobljeno
14. december 2011 11.00
Samo Petančič, Ljubljana
Samo Petančič, Ljubljana
Ljubljana – Čeprav teče že četrto leto, odkar je Mestna občina Ljubljana (MOL) zaprla središče mesta za avtomobile, zapora še vedno ovira predvsem starejše in mlade družine z otroki. Najbolj ranljive socialne skupine opozarjajo, da jim občinske rešitve kljub drugačnim trditvam občinarjev nikakor ne ustrezajo. Občani se na MOL in mestne organe menda pogosto obračajo s pobudami, dokazujejo, razlagajo in pojasnjujejo, vendar po njihovih besedah največkrat naletijo na gluha ušesa. Pa tudi ni jih veliko – večinoma so to upokojenci in mladi starši z majhnimi otroki. Kot je eden od njih zapisal v nedavnem dopisu, ki smo ga prejeli tudi v našo redakcijo, (za zdaj še) županu Zoranu Jankoviću sicer priznava, da je naredil veliko dobrega, vendar zapiranje ulic za promet njegovo družino močno ovira pri vsakdanjem življenju.

Pravijo, da se še posebno težko znajdejo, ko morajo do doma prepeljati ostarelega človeka, kadar morajo peljati otroke k zdravniku, kadar se vrnejo s potovanja in morajo do vhoda prepeljati prtljago, pri večjih nakupih in takrat, ko se vrnejo domov pozno zvečer. Treba je razumeti, poudarjajo, da bodo starejši pač vedno del središča mesta, da se bo otroke vedno vozilo k zdravniku, pa tudi prtljago bo treba kdaj pripeljati popoldne ali zvečer, in ne med šesto zjutraj in pol deseto popoldne, kot to zdaj dovoljujejo predpisi MOL. Še zlasti težko jim je, kadar močno dežuje ali pada sneg.

Občina jim je sicer ponudila nekatere rešitve, a zanje ugotavljajo, da niti približno ne zadoščajo njihovim potrebam. Telefonski številki dveh taksijev, ki sta dobila koncesijo za delo v zaprtem območju, sta prevečkrat nedosegljivi, taksista sta po njihovih izkušnjah pogosto zunaj centra, ponoči pa sploh ne delata. Ni jim jasno, zakaj ni dostop v središče dovoljen vsaj več taksistom, če občanom že ni omogočena še kakšna druga, tudi finančno ugodnejša oblika prevoza. Kot trdijo, za vse prevoze čez dan nista dovolj niti dve vozili kavalir, ki ju občinski uradniki pogosto ponujajo kot alternativo, vendar pozabljajo, da ju v središču ni od novembra do začetka aprila.

Hoteli so ustvariti za pešce in kolesarje prijazno območje

Na občini so zapisali, da »so o pozitivnih učinkih zaprtja mestnega središča za motorni promet že velikokrat odgovarjali in je bilo napisanega že veliko, a bodo to storili še enkrat«. Zatrjujejo, da so se pri zaprtju zgledovali po številnih evropskih prestolnicah. Območje, ki se je »dušilo v izpušnih plinih«, so hoteli preoblikovati in urediti v privlačno za pešce in kolesarje, hkrati je tudi prizorišče raznovrstnega dogajanja. Uredili so celostno infrastrukturo, postavili podzemne zabojnike, tlakovali več ulic, odprli garažno hišo pod Kongresnim trgom. Zgraditi so dali štiri nove mostove za pešce in kolesarje, z zaprtjem pa spodbujajo alternativne oblike mobilnosti, kot sta hoja in kolesarstvo. Trdijo, da je center mesta s tem postal privlačnejši za vse obiskovalce, družine, otroke, kar se vidi predvsem po številu sprehajalcev. Dostop do mestnega središča je vsakomur dovoljen z dovolilnico za parkiranje oziroma dostavo.

MOL med občani ne dela razlik

Na avtobusni (ali podoben) prevoz prebivalci centra očitno ne morejo upati. Razdalje so tu kratke, pravijo na MOL, poleg tega bi bila uvedba avtobusa v nasprotju s strategijo mesta. Za vožnjo imajo na voljo dva kavalirja, ki sta brezplačna, in dva taksija – po oceni občinarjev je to za njihove potrebe dovolj. Trdijo še, da med prebivalci ne delajo nobenih razlik glede na to, kje živijo, hkrati pa poudarjajo, da je bivanje v središču mesta nekaj, kar ni omogočeno vsakemu in ima veliko pozitivnih plati. Ostro so zavrnili tudi domneve občanov, da se z zaprtjem središča mesta to območje počasi degradira, s tem da se tamkajšnjim hišam zmanjšuje vrednost, nanje pa menda čakajo investitorji, ki jih bodo ugodno kupili. Zatrjujejo, da so take navedbe povsem neutemeljene.

Občanom parkirni prostor pogosto zasedejo drugi

Na očitke, da prebivalci središča mesta nimajo zagotovljenega parkirnega prostora, ampak morajo parkirati na območjih, ki so pogosto ves dan zasedena, ker tam puščajo vozila prišleki, na MOL odgovarjajo, da ne držijo. Medtem ko lahko stanovalci na omenjenih območjih parkirajo neomejeno, smejo tisti brez dovolilnice tam parkirati le za dve uri. Posebna ugodnost zanje so rumeno označena parkirna mesta, kjer lahko parkirajo zgolj stanovalci z dovolilnico. Za 50 evrov na mesec pa lahko svoj avto pustijo v garažni hiši pod Kongresnim trgom. Na vprašanje o tem, kako naj se občani znajdejo, ko morajo do svojega praga prepeljati pohištvo zunaj dostavnega časa, pa na občini pravijo, da izdajajo dovolilnice po potrebi. Za deset evrov se dobi tudi celodnevna. Večina dostavljavcev zaprosi za letno dovolilnico. Navedli so še, da je z dovolilnico mogoča dostava zgolj med šesto zjutraj in pol deseto dopoldne.