Od kaosa v vrstah JLA mineva 24 let

V boju za svobodo so Slovenci dvakrat napadli kompleks, ki bo dokončno prenovljen naslednje leto.

Objavljeno
26. junij 2015 23.13
Cerklje
Janoš Zore, Posavje
Janoš Zore, Posavje
Cerklje ob Krki – Vojaško letališče v Cerkljah ob Krki so slovenski borci napadli dvakrat, leta 1943 s krampi nemška letala, natančno pred 24 leti pa samo z minometi. Prvi slovenski naborniki so leta 1991 začeli služiti v zastarelem kompleksu, ki bo dokončno prenovljen prihodnje leto.

»Oba napada sta del enotnosti in poguma slovenskega naroda. Pomembno je, da te dogodke prenašamo na mlajše generacije,« je ob slovesnosti, ko so danes obeležili vse bolj bleda spomina na dve bitki in opozorili, da svoboda in samostojnost nista samoumevni, dejal poveljnik 107. letalske baze Mojmir Lipar.

Oba dogodka sta hkrati priči iz časov, ko so se slovenski vojaki bili prisiljeni boriti bistveno slabše opremljeni, kot so zdaj.

»Leta 1943 smo preplavali Krko in nato s krampi uničili pet nemških letal in del letališke opreme, eksploziva žal nismo imeli,« se je akcije Cankarjeve brigade včeraj spominjala takrat 18-letna Jožica Šest.

Po napadu teritorialne obrambe (TO) 27. junija 1991 se je samo po poškodbah vzletno-pristajalne piste z minometi JLA odločila za umik zračnih sil iz Slovenije.

»Takrat je na letališču nastal kaos, letala so bežala iz Slovenije. Občutek je bil fantastičen,« se napada, ki je sledil smrti člana TO Jerneja Molana v bitki ob mejnem prehodu v Rigoncah, spominja Anton Supančič, predsednik posavskega združenja veteranov vojne za Slovenije.

Naslednje leto, ko bo minilo 25 let od drugega napada slabo oboroženih Slovencev na letališče, naj bi Slovenska vojska končno dobila v upravljanje v celoti prenovljeno vojaško letališče. Dela – od 67 do pomladi investiranih milijonov evrov, jih je 41 prispeval Nato – so se namreč začela že leta 2007.

Naložbe v letališče

Med zadnjimi velikimi investicijami so 8,3-milijonska gradnja ploščadi za transportna letala, ki se je začela letos, in za 2016 načrtovana novo skladišče za gorivo ter sistem za zaviranje lovskih letal. Že pred tem je bil zgrajen nov kontrolni stolp, sodobna navigacijska oprema omogoča lete v vseh vremenskih pogojih, na tri kilometre pa je bila podaljšana tudi letališka steza. Ta sicer še ni popolnoma v funkciji, saj do odprtja nove ceste okoli letališča Slovenska vojska ne sme odstraniti stare in povečati območja pod njenim nadzorom. Nova trasa je bila sicer zgrajena že lani, a do odkupa zadnje še potrebne parcele bo promet po njej še naprej potekal le na črno.