Okoljska cona bo ostala eksperiment

Mariborska občina je projekt opustila, ker nimajo pripravljenih alternativnih rešitev

Objavljeno
11. september 2013 00.16
Okoljska cona, 28.9.2012, Maribor
Miha Rubin, Urban Červek
Miha Rubin, Urban Červek
Maribor – Okoljske cone, ki jo je občina poskusno uvedla lani, v letošnji kurilni sezoni v Mariboru ne bo več, čeprav je najprej bila predvidena, in to celo s strožjo omejitvijo. Vzrokov je več, med njimi so tudi zastareli avtobusi mestnega prometa.

Poskusna okoljska cona je v Mariboru na levem bregu Drave trajala od oktobra lani do konca aprila; vstop vanjo so prepovedali avtomobilom, ki ne dosegajo emisijskega euro standarda 0 in 1.

Glede na majhnost območja in zelo blago restrikcijo so bili pozitivni učinki cone predvsem pri ozaveščanju, so povedali na občini. »Ljudje so začeli razmišljat o tem, da sami tudi prispevajo k onesnaženem zraku v mestu. Nekateri med njimi so začeli iskati rešitve, kako priti brez avtomobila v center mesta. Pomemben podatek je bil tudi, da kljub negodovanju vsaj 50 odstotkov občanov podpira okoljsko cono ter omejevanje uporabe osebnih vozil v mestnem središču.« A ne glede na to do nadaljnjega projekt okoljske cone ne bodo nadaljevali, so sporočili z občine.

Problem zastarelih avtobusov

Za to kurilno sezono (od 1. oktobra 2013 do 30. avgusta 2014) so sicer načrtovali zaostritev vstopa v območje okoljske cone, ki bi ga prepovedali vsem vozilom z motorji euro standarda 2 ali manj, predvidena je bila tudi širitev cone na desni breg Drave. »S to omejitvijo bi verjetno posegli tudi v sedanji vozni park javnega prevoza Marproma in prav to je eden od vzrokov, da cone ne bomo uvajali,« so povedali na občini.

Poudarili so, da bi širitev okoljske cone morala nujno sovpadati z uvedbo izboljšav alternativne ponudbe na področju trajnostne mobilnosti, konkretno z nakupom novih avtobusov, novimi linijami, uvedbo sistema parkiraj in se pelji, novimi kolesarskimi povezavami itd. »Ker se hkrati z obdobjem trajanja pilotne okoljske cone ti predvideni ukrepi niso izvedli, nočemo dodatno zaostriti vstopa v območje okoljske cone, hkrati pa ne ponuditi alternativne rešitve,« pravijo na občini in dodajajo, da bi bila za pravo (ne samo poskusno) okoljsko cono potrebna tudi podpora države. »Za resno in dosledno uvajanje cone in izvajanje nadzora je potrebna pravno verificirana baza podatkov v registru vozil, ki bi bila osnova za vidno označevanje euro standarda vozil (nalepke) in po naših informacijah ti podatki za zdaj niso zanesljivi. Država bi z uvedbo enotnih nalepk za avtomobile z napisanim euro standardom vozila (po vzoru iz tujine) tudi precej olajšala predvsem nadzor nad kršitelji.«

Nepovratni evri do okolja prijazna vozila?

Na Mestni občini Maribor so napovedali nekatere druge ukrepe za zmanjšanje onesnaženja zraka s prometom; pripravljajo tudi razpis za nabavo novih ekološko prijaznih vozil mestnega prometa, pripravljen imajo načrt ureditve cone omejitve hitrosti na 30 kilometrov na uro v centru mesta, vozila na električni pogon bodo lahko brezplačno parkirala na posebej določenih parkiriščih ob občinskih cestah, v centru mesta širijo omrežje stojal za parkiranje koles itd.

Na mariborski občini se zdaj intenzivno ukvarjajo z možnostjo pridobitve nepovratnih sredstev podnebnega sklada za nakup avtobusov na alternativne vire energije. Najprimernejša sta zemeljski plin (CNG) in elektrika. Razpis za nabavo ekoloških avtobusov je pripravljen, pravijo, objavili pa ga bodo takoj, ko bodo znani pogoji pridobivanja denarja iz podnebnega sklada. Ocenjujejo, da bi lahko letos kupili do štiri električne avtobuse, za CNG avtobuse pa s tem podatkom še ne razpolagajo. Še vedno je aktualen tudi zakup oziroma lizing.