Po balonarjih prizemljeni še padalci in zmajarji

Komercialna dejavnost je v Sloveniji dovoljenja le letalom, država padalce sili, da delajo na črno.

Objavljeno
19. september 2012 22.37
Zmaj tandem
Blaž Močnik, Tolmin
Blaž Močnik, Tolmin

Tolmin - Prepoved zračnega prevoza z jadralnimi padali in jadralnimi zmaji za plačilo, ki jo je izdala državna agencija za civilno letalstvo, je zelo razburila izvajalce omenjene komercialne dejavnosti. Država je namreč pilote prizemljila, še preden je sploh izdala pogoje za pridobitev licence za lete v tandemu.

Ukrep agencije za civilno letalstvo poznavalci pričakovano povezujejo z nedavno tragično balonarsko nesrečo na Ljubljanskem barju. »Toda s stališča varnosti država ni naredila nič. Kot bi za varnost na cesti vozniško dovoljenje odvzeli Schumacherju,« je prepoved komentiral generalni sekretar Letalske zveze Slovenije Primož Lajevec.

V zadnje četrt stoletja, ki ga lahko štejemo za razmah tandemskih poletov, sta se zgodili samo dve večji nesreči, je poudaril, medtem ko so precej bolj pogoste individualne nesreče predvsem tujih padalcev pri nas. Slovenska gorska reševalna služba je samo letos zabeležila 68 nesreč zaradi aktivnosti v zraku, lani 73. »Vse nesreče mečejo slabo luč na padalstvo, toda dogajajo se predvsem tujcem, ki v Alpe prihajajo s panonskega sveta, nimajo znanja, izkušenj ali ustrezne opreme. Komercialne tandeme pa izvajajo piloti, ki so v svetovnem vrhu letalstva,« je še dejal.

Najprej prepoved, 
nato iskanje rešitev

Država se je urejanja dejavnosti lotila napačno, meni direktor bohinjskega podjetja PAC Sports Borut Jurkovič, kjer na leto opravijo do 250 komercialnih poletov, sicer tudi sam pilot tandemov in učitelj jadralnega padalstva. Licence za letenje se namreč do zdaj niso ločile glede na komercialno ali nekomercialno dejavnost. »Morali bi nam dati pol leta časa, da bi pridobili dodatno licenco, ne da nam prepovedo izvajanje dejavnosti in šele nato iščejo rešitve. Država nas dobesedno sili, da delamo na črno,« je povedal Jurkovič.

Agencija se je za prizemljitev pilotov odločila na podlagi opravljenih nadzorov nad izvajanjem zračnih predpisov, kjer je ugotovila, da izvajalci zračnega prevoza nimajo ustreznih dovoljenj za opravljanje takšnih dejavnosti.

Najmanj ironično je, da so na naše vprašanje o pogojih pridobivanja dozdajšnjih licenc na agenciji odgovorili, da jih sploh ni bilo, medtem ko padalci pravijo, da mora pilot za licenco opraviti tečaj letenja in pridobiti 200 ur potrjenega naleta, šele nato izpolni pogoj za pristop k šolanju tandema. Pravno podlago za nove licence pa mora ministrstvo za infrastrukturo in prostor šele pripraviti.

»Katere določbe se torej smiselno upošteva, je prostor za ribarjenje v kalnem«

Primož Lajevec opozarja, da je zakon o letalstvu v določenem delu napisan zelo ohlapno, ko za namene komercialnih dovoljenj pravi, da se zgolj smiselno uporablja določbe za pridobitev podobnih dovoljenj za letala. »Letala pa so lahko tista od Adrie Airways do klubskega, kjer so zahteve precej bolj kompleksne in zahtevne kot pri jadralnem padalu. Katere določbe se torej smiselno upošteva, je prostor za ribarjenje v kalnem. Država od nas nekaj zahteva, ampak ne pove, kaj,« je bil ogorčen Lajevec.

Ministrstvu bo letalska zveza zato predlagala, da naj športe, ki spadajo pod nacionalno zakonodajo in licenciranje, vrne na nižjo raven upravljanja. »Država nam mora nemudoma pojasniti, kaj bi rada od nas in nam izdati operativne licence. Zdaj nam dela samo škodo, saj se norčuje iz nas in našega kruha,« je še dodal.