Po pravico bi Cestarji šli tudi na Evropsko sodišče

Civilna iniciativa vztraja, da 30-metrski antenski stolp v kraj ne sodi, čeprav ima ministrstvo vsa soglasja in dovoljenja.

Objavljeno
08. avgust 2014 18.16
Fotozgodbe Železnica 22 / Suhadolnik
Katja Željan, Nova Gorica
Katja Željan, Nova Gorica

Ajdovščina – Proti načrtovani uvedbi digitalnega radijskega sistema (GSM-R), v okviru katerega bi zgradili okrog 250 baznih postaj z antenskimi stolpi, se po državi bori že okrog 20 civilnih iniciativ. Na Cesti so pripravljeni iti vse do evropskega sodišča.

Železnice bodo s 150 milijonov evrov vrednim projektom na železniškem omrežju nadomestile zastareli analogni sistem z globalnim mobilnim radijskim komunikacijskim sistemom. Civilna iniciativa na Cesti vztraja, da 30-metrski antenski stolp v kraj ne spada, čeprav ima ministrstvo za infrastrukturo in prostor vsa soglasja in dovoljenja. Člani od ministrstva zahtevajo, naj ustavi aktivnosti in krajanom najprej pojasni načrtovane posege.

Toda na četrtkovem sestanku v Ajdovščini kompromisa niso našli. »Ponovili smo, da smo proti gradnji oddajnikov v naseljih in predstavnike ministrstva seznanili, da se sestavlja vseslovenska civilna iniciativa proti takšnim posegom. Vanjo je že včlanjenih 20 civilnih iniciativ,« je v imenu civilne iniciative na Cesti povedal domačin Peter Lemut.

Po njegovih besedah projektu uvedbe sistema GSM-R ne nasprotujejo, ministrstvu za infrastrukturo in prostor pa so pripravljeni celo pomagati s predlogi pri iskanju nadomestnih lokacij za anteno ob načrtovani bazni postaji. Lemut ne verjame pojasnilom ministrstva o primernosti umestitve načrtovane bazne postaje in neškodljivosti sevanja. »Naši standardi meritev niso usklajeni s tistimi v Evropi,« zatrjuje Lemut.

Dodaja, da so pripravljeni sprožiti tudi ustavni spor oziroma pravico poiskati na evropskem sodišču. »Nadaljujemo tudi aktivnosti v evropskem svetu za okolje. Prepričani smo, da Evropa za takšne posege ne daje denarja.«

Vodja projekta vzpostavitve sistema GSM-R Peter Dolenc z ministrstva za infrastrukturo in prostor pojasnjuje, da imajo za izvedbo projekta vsa dovoljenja in soglasja – občina Ajdovščina je lokacijsko informacijo za gradnjo bazne postaje v vasi Cesta izdala že januarja 2011 –, a je v njihovem interesu, da razmer ne zaostrujejo.

»Elektromagnetno sevanje ne presega mejnih vrednosti,« pravi Dolenc, ki poudarja še, da je treba pri projektiranju upoštevati tudi veliko drugih dejavnikov. »Vsako prestavljanje posamezne lokacije lahko sproži verižno reakcijo. Če spremenimo lokacijo, bomo verjetno naleteli na druge težave, na primer na naravovarstveno območje, in treba bo iskati nova in nova soglasja,« dodaja.

Če projekt ne bo dokončan do konca leta 2015, bo Slovenija ob sto milijonov evrov evropskega denarja, medtem ko mora naša država za uvedbo sistema GSM-R zagotoviti okrog 50 milijonov evrov. Z njim naj bi po zagotovilih ministrstva zelo povečali varnost železniškega prometa in zmogljivost omrežja. Uvedba sistema GSM-R pomeni tudi uskladitev s pravnim redom Evropske unije oziroma uresničevanje njenih direktiv, pravijo.