LJUBLJANA – »Sem redni potnik Slovenskih železnic, z vlakom se namreč vozim že 34 let. Prvič po toliko letih se mi je zgodilo, da je sprevodnica na vlaku na relaciji Ormož–Ptuj–Maribor ob veljavni mesečni vozovnici zahtevala še osebni dokument s fotografijo. /.../ Veljavnost vozovnic se preverja z mobilnim terminalom. Ob vsakem preverjanju ima sprevodnik na razpolago vse podatke o njenem imetniku in o vrsti ter veljavnosti vozovnice. Če SŽ ob izdelavi čip kartic niso na njih vnesle tudi fotografij potnikov, je to njihov problem. Na vozovnici res piše, da velja le z osebnim dokumentom, vendar se pojavlja vprašanje, če lahko SŽ opravljajo delo policije in legitimirajo svoje potnike,« je v pismu, s katerim se je obrnil na našo redakcijo, med drugim zapisal razočarani uporabnik potniških storitev.
Fotografij ni zaradi denarja
Z vprašanji o zbiranju podatkov potnikov, njihovi dostopnosti in najbolj očitnim vprašanjem – zakaj nove kartice ne vsebujejo fotorafije, s čimer zapleta z 'legitimiranjem' potnikov ne bi bilo – smo se obrnili na Slovenske železnice. In kaže, da fotografij na čip karticah ni – zaradi denarja.
Marko Tancar, ki je zadolžen za organizacijsko komuniciranje pri Slovenskih železnicah (SŽ), odgovarja, da je uporaba čip kartic brez fotografij uveljavljena tudi po drugih evropskih železnicah ter tudi pri drugih slovenskih prevoznikih. »Z vključitvijo fotografije uporabnika na kartico bi potniki za kartico, ki zdaj stane le pet evrov, morali plačati več.« Koliko več, nismo izvedeli.
Vozovnica ni neprenosljiva, zato se mora potnik pri uveljavitvi popusta identificirati z osebnim dokumentom. Tako lahko sprevodnik preveri, ali je potnik upravičen do popusta (ime in priimek ter naslov), in če potnik ne pokaže osebnega dokument, mu sprevodnik vozovnico lahko odvzame, pojasnjuje Tancar. Točne številke, kako pogosto potniki odklonijo, da bi pokazali dokument, nismo dobili, je pa Tancar povedal, da so taki primeri izredno redki.
Evidence o potnikih ne vodijo, imajo pa evidenco izdanih izkaznic
Pri preverjanju vozovnic na vlaku se osebni podatki o potniku, zapisani na čip kartici, ne shranjujejo v aplikacijo mobilnega terminala, prav tako pa se tudi ne zapisuje in ne vodi nobena evidenca o potniku, pojasnjuje Tancar. Pa vendar do kartice potnik ne more, ne da bi izdal vsaj nekaj osebnih podatkov.
Ob nakupu izkaznice ali čip kartice za uveljavljanje popusta namreč SŽ vodijo evidenco izdanih izkaznic ali čip kartic.
Podatke hranijo trajno oziroma do odjave naročnika
»V evidenco se evidentirajo samo podatki, ki so zapisani na izkaznici ali na čipu skladno z upoštevanjem zakona o varstvu osebnih podatkov. SŽ – Potniški promet, d. o. o., skladno z zakonom o varstvu osebnih podatkov vodi katalog evidenc o osebnih podatkih uporabnikov potniškega prometa, v katerem se podatki za katalog evidence imetnikov abonentskih vozovnic (baza imetnikov in uporabnikov abonentskih vozovnic) hranijo trajno oziroma do odjave naročnika,« pojasnjuje Tancar, ki še dodaja, da se podatki nahajajo v bazi na osebnem računalniku, kjer je dostop omejen: do podatkov imata dostop strokovni sodelavec v službi za splošne in gospodarske naloge ter glavni inženir za splošne in gospodarske naloge.
In zakaj se zbrani podatki pravzaprav uporabljajo? Za izdelavo abonentske vozovnice, obračun subvencij in statistične podatke, še pravijo pri SŽ.