Stavka veterinarjev bi - zlasti če se bo v primeru dolgotrajnejših razhajanj med vlado in sindikati ponovila in trajala več dni - lahko ohromila mesnopredelovalno industrijo. Veterinarji so tisti, ki morajo biti navzoči pred zakolom živali, med njim in po njem ter na koncu izdati dovoljenje, da meso lahko pride na police trgovskih centrov. Poleg tega skrbijo za varnost hrane.
Jutri bodo izvajali le nujne ukrepe ob morebitnem izbruhu posebnih bolezni in za zaščito živali, na primer pri sumu kaznivega dejanja mučenja. Klavnice bodo obstale, perutnina pa ne bo dobila certifikata za prehransko verigo. Kaj pomeni stavka veterinarjev, smo poskušali izvedeti tudi v Perutnini Ptuj, ki v Sloveniji vsak dan proda povprečno okoli 40 ton piščančjega mesa. »Zdaj se usklajujemo s pristojno veterinarsko službo, podrobnejših informacij v tem trenutku ne moremo dati,« je bilo vse, kar so povedali.
V enem izmed večjih mesnopredelovalnih podjetij pa so za Delo povedali, da večjih težav ne pričakujejo. Lahko pa nastanejo, če se pogajanja v prihodnjih tednih ne bodo premaknila z mrtve točke, kar bi povečalo tveganja za nove, večdnevne in ostrejše stavke. »S trgovci imamo sklenjene pogodbe, ki zahtevajo dnevno klanje. Če jih ne izpolnimo, tvegamo velike kazni,« je dejal eden izmed odgovornih, ki ni hotel biti imenovan, in nekoliko cinično pripomnil: »Pomembno je, da rastejo plače in število zaposlenih v javnem sektorju, očitno pa nikogar ne zanima, kakšne so razmere v realnem sektorju, ki mu s stavkami grozi velika škoda.« Ogrožen je celo izvoz živalskih proizvodov, saj veterinarji ne bodo izdajali certifikatov, zato lahko tovor obstane v Luki Koper.
Spet vrste na mejah in pred Luko Koper?
V slovenskem pristanišču še niso ocenili potencialnih vplivov stavke carinikov. »Še zbiramo informacije pri posameznih organih, tako da je zdaj težko karkoli napovedovati,« nam je povedal tiskovni predstavnik Luke Koper Sebastjan Šik in dodal: »Procesi dela v pristanišču niso odvisni samo od carinske službe, ampak tudi od fitosanitarne inšpekcije, ki spada pod urad za varno hrano, kjer so zaposleni prav tako napovedali stavko.«
Stavka nikakor ne obeta nič dobrega za Luko Koper, čemur pritrjujejo Šikove besede za Žurnal24 iz leta 2010, ko so v pristanišču stavkali sočasno policisti in cariniki: »Največ težav obravnavamo na terminalih za kontejnerje, tam so jih včeraj na primer naložili polovico manj kot običajno za sipke tovore in avtomobile.«
Za Delo je včeraj zagotovil, da bodo v Luki Koper storili vse, da bi poslovni partnerji čim manj čutili posledice stavke. Kljub temu je mogoče, da se bodo pred vhodom v pristanišče, kamor pride po cesti približno 40 odstotkov tovora, spet vile dolge kolone, morda tudi na mejnih prehodih. V sindikatu carinikov so napovedali, da bodo stavkali tako, da bodo na mejah opravljali temeljitejše preglede.
Za povečavo klikni na infografiko.
»Vsak zastoj pomeni oviro za avtoprevoznika,« je opozoril na posledice stavke carinikov Aleksander Bizjak iz avtoprevozništva Sigr Bizjak, ki pričakuje probleme predvsem na naši južni meji. In kakšne bodo posledice? »Časovni zastoji predstavljajo težavo, naših strank ne zanima, zakaj blago ni na cilju ob dogovorjenem času,« je opozoril Bizjak. Če bodo čakalni časi res dolgi, pa obstaja še eno tveganje, in sicer da bodo poskušali prevozniki, kjer bo to smiselno, obvoziti Slovenijo po Madžarski. Če bodo stavke trajale več dni, bo lahko to za Dars pomenilo izpad prihodkov. S pobiranjem cestnin od tovornjakov so v prvem polletju lani ustvarili 124,5 milijona evrov prihodkov, od okoli 250 milijonov evrov v vsem letu.