Najmanj petnajst let je minilo, odkar se je v slovenskih zunanjepolitičnih krogih začelo zelo previdno govoriti, da bi bilo dobro za državo in njeno gospodarstvo, če se tedaj šele nastajajoča diplomatska mreža ne bi ukvarjala predvsem in skoraj izključno s političnimi vprašanji, ampak bi sem ter tja pomagala tudi navadnim podjetjem pri njihovih poskusih odkrivanja in zavzemanja novih trgov. A tedaj je ostalo le pri govorjenju. Na gospodarski zbornici ali na kakšnih mednarodnih poslovnih srečanjih so podjetniki tarnali, da jim država v tujini ne stoji ob strani, in navajali primere nemških ali francoskih vladnih delegacij, ki so na uradne obiske v tujino s seboj vodile tudi po sto in več velikih gospodarstvenikov in so jim državni uradniki aktivno pomagali pri sklepanju poslov. Pa tudi sicer je bila diplomacija starih demokracij bolj ali manj gospodarsko usmerjena.
Slovenska zunanja politika je vse od osamosvojitve zasledovala predvsem velike politične teme - od čim širšega priznanja samostojnosti, članstva v Natu in EU do predsedovanja Ovseju, Uniji in zdaj še skupščini Sveta Evrope, tako da je bil interes gospodarstva v veliki meri potisnjen na stranski tir. Pred leti je sicer gospodarsko ministrstvo prek Japtija začelo odpirati gospodarska predstavništva v posameznih državah oziroma zanimivih gospodarskih regijah, toda diplomacija kot takšna pri tem ni prav posebej sodelovala. Prejšnji ministrski predsednik in zunanji minister sta nekajkrat v bolj ali manj eksotične kraje s seboj odpeljala na obisk kakšno letalo slovenskih podjetnikov, a to ni bila prav posebej jasno opredeljena vladna strategija.
Šele zdaj, z nastopom krize, se zdi, da sta vlada in zunanje ministrstvo zadeve ugotovila, da je čim bolj razpršeno izvozno gospodarstvo za državo izjemno pomembno. Premier Pahor je na posvetu s slovenskimi diplomati celo dejal, da se bo poslovni uspeh slovenske diplomacije meril po poslovnem uspehu slovenskih podjetij na tujih trgih. Spodbudne besede, a samo posvet in opredelitev cilja za njegovo dosego ne bosta dovolj. Država mora oblikovati učinkovit sistem in mehanizem, ki bo slovenskim podjetjem v dejansko oporo pri prodoru na tuje trge. Samo in zgolj na novo poučena diplomatska mreža za to ne bo dovolj.
Iz sredinega Dela.