Sedanja globalna in sistemska kriza se širi kot                     vihar, ne samo v širino, temveč tudi v globino                     družb. Ne razkriva zgolj napak makroekonomskih,                     finančnih in poslovnih odločitev, temveč tudi                     sistemske napake našega celovitega razumevanja                     sveta, od porabe in proizvodnje do trgovanja in                     delitve. V njej se prepletata ne samo ekonomska,                     ampak tudi ekološka kriza, eksplozivna demografska                     tranzicija se izteka v dramatičnih socialnih                     nasprotjih, in prav zato bo kriza dolgotrajna in                     njen izid bo dolgo negotov.
 Toda ne gre zgolj za sistemsko cikličnost                     civilizacijskega reda, marveč tudi za spopad                     ideologij glede prave podobe prihodnjega                     kapitalizma, v ospredje stopa nasprotje med državo                     in trgom, pred nami je bitka za porazdelitev moči                     med političnimi in poslovnimi elitami, med                     predstavniki kapitala in dela, med novo in staro                     moralo civilne družbe o trajnostnem razvoju. Težave                     spoprijemanja s sedanjo krizo so torej v iskanju                     novih zmagovalcev in ustvarjanju starih poražencev.                     Zato je tako pomemben boj za interpretacijo, kdo je                     krivec za krizo in na koga porazdeliti njene posledice.
 V igri kriznega kaosa in večnega boja interesnih                     skupin za prisvajanje kapitala in moči je tudi v                     slovenskih razmerah jasno vsaj dvoje. Kadar v krizi                     zmanjkuje kapitala, postaja pomembnejši vzvod                     delovanja prisvajanje moči, predvsem s političnimi                     in ideološkimi sredstvi. Zato sta nova                     ideologizacija in politizacija družbe logičen                     odgovor na prejšnjo prevlado ekonomskega logosa in                     domala verskega prepričanja o moči trga in                     sposobnosti poslovnih elit. Zakaj je torej znotraj                     teh koordinat primer NLB tako pomemben, čemu že dve                     leti potrebujemo »tajkunizacijo« menedžerskih elit,                     kako rešiti tehnično reprogramiranje kreditov                     znotraj novih političnih zavez glede državnih pomoči                     bankam in kdo naj pravzaprav v prihodnosti prevzema                     odgovornost za ekonomski in poslovni razvoj države                     ter podjetij?
 Delovanje v legalnem okolju 
 Slovenska tranzicija je s svojo postopnostjo in                     posebnostmi privatizacije, ki je vključeval                     uravnoteženo razmerje več skupin deležnikov,                     poskrbela za postopno lastniško konsolidacijo in                     koncentracijo kapitala. Financiranje gospodarstva je                     potekalo prek bank, finančni trgi pa so bili                     predvsem sredstvo za prerazdelitev premoženja.                     Privatizacijska zakonodaja in šibka finančna                     regulacija sta najprej naplavili pide in prvi krog                     poslovnih povzpetnikov, ki so bogateli na račun                     koncentracije certifikatov, prevzemov in preprodaj                     podjetij. Drugi krog lastniških sprememb najdemo na                     začetku tega desetletja. Temelji na prevzemnih                     operacijah večjih podjetij, navzkrižnem lastninjenju                     in menedžerskih odkupih. Okolje je bilo ugodno:                     gospodarska rast, krepitev kapitalskih trgov in rast                     razpoložljivih bančnih kreditov. Toda tudi tukaj je                     ključna politika, ki je na krilih umika države iz                     gospodarstva ponudila prijazno prevzemno zakonodajo                     in brezzobe regulatorje. Preprodaja državnega                     premoženja je ključni vzvod kravjih kupčij med                     politiko in poslovno oligarhijo. V modi so sedaj                     holdingi, ki se financirajo z denarnim tokom                     odvisnih in povezanih družb, v središču sprememb pa                     paleta uglednih poslovnežev in velikih podjetij.
 Ves čas so torej menedžerji in potencialni                     špekulanti delovali v povsem legalnem okolju, s                     politično podporo in v družbeno sprejemljivem                     ozračju, ki je dovoljevalo skoraj vse, ker ni skoraj                     ničesar prepovedovalo. Politika je razprla pravne in                     moralne meje mogočega, zato je njeno poznejše                     moraliziranje, ki ga je začel Janša že konec leta                     2007, Pahorjeva koalicija pa leto pozneje, o spornih                     poslovnih oligarhih čisto sprenevedanje. Če gre za                     sporne postopke, potem naj jih ustavi z nadzornimi                     mehanizmi in institucijami za urejanje trga. Če gre                     za protipravna dejanja ali celo kriminal belih                     ovratnikov, ko so izigravali zakone z zlorabo                     notranjih informacij, skritimi parkirišči,                     prijateljskimi navezami in slamnatimi podjetji,                     potem naj jih pospešeno rešuje po pravni poti.
 Nastanek poslovne oligarhije je torej                     obojestranski proces. Pomeni namreč, da menedžerji                     svoje hitro bogatenje vežejo na podjetniške,                     finančne pa tudi politične vzvode in izkoriščajo                     tako poslovne kot politične možnosti. Slovenski                     »tajkuni« so stopili na politični oder, ko jih je                     tja postavila oblast zaradi svojih interesov, in to                     tako desna kot leva. Mešetarjenje z Mercatorjem leta                     2005 velja za nekakšen »tajkunski mejnik«, toda                     sporni preplet političnih in poslovnih interesov v                     Sloveniji je širši, seznam povezanih oseb pa mnogo                     daljši od nekaj razvpitih imen. Nočem braniti                     spornih poslovnih potez slovenskih menedžerjev,                     njihovega absolutnega pomanjkanja mere in zmernosti,                     kaj je prav in kaj je pravno sporno. Toda hkrati                     nimajo politiki nobene moralne pravice, da v skupni                     kuhinji z njimi delijo lekcije poslovne                     odgovornosti. Kajti odgovornost za nedosledna                     pravila in slabo zakonodajo, ki so jih izkoristili                     pohlepni menedžerji, nosi politika in ne menedžment.
 Pahorjeva vlada je v nov politični mandat stopila                     z domala nerešljivo politično fantazmo. Želela je                     vladati drugače kot Janševa administracija, toda                     očitno ni imela dovolj idej in ni obvladovala                     mehanizmov drugačnega načina vladanja. Bila je                     obsedena z drugačnimi modeli kadrovanja, čeprav je                     po volilni zmagi v demokraciji konkurenčna menjava                     ekip nekaj povsem normalnega in tudi moralno                     sprejemljivega, seveda znotraj pravnih pravil igre                     in institucionalnih ter pogodbenih zavez. Po                     nepotrebnem je spolitizirala kadrovski vrtiljak in                     pozabila, da potrebuje za izpeljavo svojega mandata                     predvsem strokovno in dobro motivirano politično                     administracijo. Vlada je že sredi januarja v petih                     točkah naložila pristojnim ministrstvom, kako                     predčasno zamenjevati nadzorne svete v družbah s                     pomočjo poslovnih revizij, kako izbirati uprave                     predvsem z javnimi razpisi, tudi za NLB in NKBM je                     zahtevala poseben pregled, ki vključuje tudi                     menedžerske nagrade in izpostavljenosti bank za                     menedžerske prevzeme. Toda navodila so bila splošna                     in celo ministri jih niso jemali posebno resno.                     Potem je s svežnjem protikriznih ukrepov svoje                     zahteve dopolnjevala, dodala je nova pravila, še                     posebno glede zahteve bankam, da javnih poroštev in                     pomoči ne smejo namenjati spornim kreditom. Toda                     spet so bila določila preveč splošna in pravno                     premalo zavezujoča, da bi jih lahko pametno                     upoštevali. Težava je torej v pravni doslednosti in načinu.
 Kredibilnost - ključna vrednota 
 In potem se je zgodilo. V vrtincu se je, podobno                     kot povsod po svetu, znašla banka in NLB je postala                     kot nekdaj Mercator svetilnik napačnih reči, od                     spornih menedžerskih nagrad do »tajkunskih                     kreditov«, in za nameček sta se Mercator in NLB v                     nekaj tednih temeljito zapletla v navzkrižje                     političnih interesov. Sporno je seveda vse, stari                     nadzorni svet, novi predsednik in stara uprava,                     Kramarjeva nagrada, pa »tajkunski krediti« in še                     marsikaj. V politični ihti vseh teh kršitev je                     nastala prava vladna kriza, nekateri so grozili z                     izstopom, drugi z odstopom, tretji spet z novimi                     volitvami. Toda težava ni politični spektakel, ki                     postaja pri tej vladi že dolgočasna reč, temveč                     kredibilnost, ki pomeni v kriznih razmerah ključno vrednoto.
 Poglejmo najprej moralno kredibilnost. Za vlado                     je očitno Mercatorjev nakup šestih odstotkov Petrola                     od NLB na začetku aprila korekten ekonomski posel,                     čeprav gre v ozadju za klasičen primer političnega                     izigravanja pri pridobivanju glasovalnih pravic v                     nadzornem svetu. Kad in NLB sta v imenu države                     postopala, kot so to navadno počeli »tajkuni«,                     politični vihar je nastal, ko so bankirji v imenu                     svojih korporativnih pravil reprogramirali sporni                     »tajkunski kredit«. Dvojna morala korporativnega                     upravljanja torej.
 Druga zamera zadeva politično in poslovno                     kredibilnost. Vlada se je sklicevala na pravila, ki                     naj bi jih postavila pri državnih jamstvih. Vendar                     zdaj očitno priznava, da splošne opredelitve niso                     pravna pravila in da šele snuje politiko upravljanja                     državnega premoženja. Za nameček banke v jamstveno                     shemo še niso stopile, vlada pa je grmela, katerih                     poslov ne smejo sklepati. Toda ali bo država                     definirala posamezne vrste poslov in njihove namene,                     bo oblikovala seznam družb, ki so politično                     kontaminirane, bo določila prehodna merila tveganj                     za že sklenjene posle, bo skušala odločati o                     konkretnih kreditih? Banke, pravi preprosto minister                     Križanič, ne smejo kreditirati poslov, ki jih                     javnost ne sprejema in so zato politično sporni.                     Oceno poslovnih tveganj zamenja torej politična                     neprimernost. Absurdnost želenega političnega                     voluntarizma je torej na konkretni ravni domala neverjetna.
 In na koncu se je zamajala tudi sistemska                     kredibilnost. V kriznih razmerah bi morali vlada in                     centralna banka delovati usklajeno, toda v Sloveniji                     očitno ni tako. Ne gre samo za vaške nerodnosti, ko                     guverner razglaša finančne holdinge za                     nebodijihtreba in ministri problematizirajo                     menedžerske odkupe nasploh. V ospredju je                     kredibilnost skupnega nastopa, tako glede posebnih                     revizij vlade kot tudi posebnih pregledov kapitalske                     ustreznosti bank. Šele to bo pokazalo, kje so                     problematična posojila in da morda ne tičijo v                     politično problematičnih družbah, temveč v poslovno                     bankrotiranih podjetjih, in kakšna so tveganja v                     lastniško povezanih družbah. Gre za strokovno oceno                     glede obvladljivosti tveganj in ne za politične                     kriterije primernosti nekaterih menedžerjev in                     poslovnih sistemov.
 Brisanje navlake sedanjega kapitalizma 
 Težava je očitno v skušnjavi, da bodo politiki z                     ekspanzivno fiskalno politiko in neposredno pomočjo                     bankam pretirano posegli v gospodarstvo. Napake trga                     in menedžerjev bomo zato zdaj reševali z                     nacionalizacijo bank in podjetij ter novim                     političnim intervencionizmom. V tridesetih letih 20.                     stoletja je potekala pomembna intelektualna razprava                     o dometih kapitalizma in socializma in prinesla                     sklep o sistemskih napakah socialistične ekonomike.                     Tudi Rooseveltov New Deal in njegovo krizno                     intervencijsko agencijo NRA so leta 1935 ustavili                     kot neustavno institucijo. Danes je Obamova                     administracija politično prisilila k odstopu Ricka                     Wagonerja na čelu GM in ga zamenjala s Fritzem                     Hendersenom, toda napake za tehnološko in tržno                     zastarelost ameriške avtomobilske industrije si                     lahko mirno porazdelita tako Washington kot Detroit.                     Politični krizni menedžment je nevarno orožje, ki                     vodi v politični inženiring in odpira Pandorino                     skrinjo političnega voluntarizma v ekonomiji. Tu                     poslovne napake menedžerjev po naravi reči                     zamenjujejo politične napake politikov.
 Pred časom je Time objavil naslovnico, ki kaže na možni izhod iz                     krize. Označuje ga velik računalniški gumb za                     »reset«, brisanje navlake sedanjega kapitalizma, od                     pretirane financializacije družbe do ekološko                     zgrešene proizvodnje in napačnega načina porabe.                     Potrebujemo nova pravila igre, toda ne na star                     način. Sodobni kapitalizem ne morejo rešiti niti                     pretirana vloga države in politični                     intervencionizem, ki zdaj jezdi na valovih                     političnega populizma, niti dosedanji finančni                     kapitalizem, ki je stavil na finančne vzvode                     ustvarjanja vrednosti in koncentracijo menedžerske                     moči. Morda bo zvenelo paradoksalno, toda v krizi                     tičimo, ker nam resnično primanjkuje pravih                     kapitalistov v Schumpetrovem smislu, tehničnih,                     poslovnih in tržnih inovatorjev, preveč pa je                     finančnih baronov ter rentnikov, ki so obogateli s                     špekulativnimi posli in ne trdim delom.
 Kako torej zresniti menedžerje in hkrati omejiti                     politike? Kriza deluje kot darwinistični stroj in bo                     najučinkoviteje opravila z napačnimi poslovnimi                     odločitvami in s slabimi menedžerji. Politično                     odgovornost lahko povečamo predvsem s spoštovanjem                     pravnih pravil in pritiski javnosti. Izhod iz krize                     zahteva stabilizacijo institucionalnih razmer.                     Voluntarizem politične regulacije vnaša v ta svet                     novo negotovost in deluje protislovno. Popravek                     kapitalizma je v teh okoliščinah manj tvegan kot                     zgrešena naložba v nov socializem. Seveda                     kapitalizem razumemo kot institucionalni stroj, ki                     bolje od drugih poraja razvoj in bogastvo. Gre za                     to, da spremenimo kriterije, kakšen razvoj                     potrebujemo in kako bolje ter pravičneje porazdeliti                     bogastvo. Sedanja kriza je zato dobra pot k tej                     odrešitvi. Toda na tem križevem potu velja za                     sedanji krizni menedžment preprosto medicinsko                     pravilo. Operirajmo tako, da z zdravljenjem še bolj                     ne poškodujemo pacienta. V novi družbeni pogodbi, ki                     bo reševala sedanjo krizo, potrebujemo zato tako                     politike kot menedžerje, ne kot nasprotnike, temveč                     kot partnerje.
Iz tiskane izdaje Sobotne priloge Dela    
	
            
                        
    
    
 
				 
						   
					 
        
          
          
                        













 
									
																										
								
												
	
								 
									
																										
								
												
	
								 
									
																										
								
												
	
								