Prvi o meji, drugi o vstopu Hrvaške v EU

Po pristopni konferenci - ta bo predvidoma 2. oktobra -, na kateri bo Slovenija umaknila blokado z 11 od 14 poglavij, bosta po napovedih vlade hkrati stekla dva procesa: pogajanja Hrvaške za vstop v Evropsko unijo in pogajanja o meji.

Objavljeno
16. september 2009 09.14
Tanja Starič
Tanja Starič
Ljubljana - Po pristopni konferenci - ta bo predvidoma 2. oktobra -, na kateri bo Slovenija umaknila blokado z 11 od 14 poglavij, ki so povezana s prejudici meje med Slovenijo in Hrvaško, bosta po napovedih vlade hkrati stekla dva procesa: pogajanja Hrvaške za vstop v Evropsko unijo in pogajanja o meji. Prvi se bo končal s pogodbo o vstopu Hrvaške v Unijo, drugi pa, predvidoma, z arbitražnim sporazumom in o obeh bo na koncu odločal slovenski parlament. Napovedi iz zadnjih dni pa kažejo, da bosta v obeh primerih odločanju državnega zbora sledila tudi referenduma.

SLS je naknadni zakonodajni referendum o vstopu Hrvaške v Evropsko unijo napovedala takoj po razglasitvi dogovora med premieroma Slovenije in Hrvaške Borutom Pahorjem in Jadranko Kosor; pobudi se je istega dne pridružila SNS. Priprave so se, tako pravijo v SLS, že začele, državljani pa so po njihovih besedah pokazali »velik interes«, da bi prispevali potrebne podpise. Ta referendum bi bil po tem, ko bi Hrvaška že končala pogajanja z Unijo in bi slovenski parlament ratificiral pristopno pogodbo. Volivci bi torej odločali o vstopu Hrvaške v EU, kar pomeni, da bi zeleno luč sosednja država zagotovo dobila le, če bi pred tem uspešno končali pogajanja o meji.

Referendum številka 2


»Če opozicija že napoveduje referendum, potem predlagam, da ga razpiše takrat, ko bomo s Hrvaško podpisali arbitražni sporazum, ki bo bolj ali manj podoben drugemu Rehnovemu predlogu,« je nekaj dni pozneje izjavil predsednik vlade Borut Pahor in dodal: »Naj ljudje na referendumu odločijo, ali se s takšno rešitvijo strinjajo ali ne.« Predsednik države Danilo Türk je šel še korak dlje, saj je javno predlagal, naj mnenje državljanov o arbitražnem sporazumu na referendumu preveri kar vladna večina. »Vlada bi storila prav, če bi sama spodbudila takšen proces,« je rekel.

Opozicija se s predlogom predsednikov vlade in države ne strinja. »Ko vlada govori o referendumu, s tem zamegljuje celotno zadevo,« nam je včeraj dejal predsednik Radovan Žerjav. »Referendum, ki ga predlaga SLS, naj bi zaščitil slovenske interese, referendum, ki ga predlaga vlada, pa je usmerjen v verifikacijo potez, ki jih zadnje dni vlečeta tako predsednik vlade kot vlada. In tu je bistvena razlika.«

Brez pravnih ovir


Pravni strokovnjak Rajko Pirnat nam je povedal, da bo parlament arbitražni sporazum in pristopno pogodbo ratificiral vsakega s svojim z zakonom, oba pa lahko gresta na referendum. Pravno tako ni nikakršnih ovir, da bi bila referenduma dva, eden na koncu pogajanj o meji in drugi ob potrjevanju vstopa Hrvaške v Evropsko unijo. »Menim sicer, da nobeden ni potreben, vendar pravno za to ni zadržkov,« je razložil Pirnat.

Seveda pa bi imela tekma referendumov politične posledice. Če bi se večina državljanov strinjala, da je arbitražni sporazum, v katerem bodo izhodišča za določitev meje, ugoden za Slovenijo, referendum o vstopu Hrvaške v EU verjetno ne bi bil več potreben.

Iz sredine tiskane izdaje Dela