Ljubljana – Finančni minister Andrej Bajuk zavrača očitke opozicije, da se bo država s sprejetjem zakona o poroštvu Darsa za najem nekaj več kot milijarde evrov posojil in izdaje obveznic preveč zadolžila. Dars je državni avtocestni program že doslej 49-odstotno izvajal tudi s sposojenim denarjem; po izdaji poroštva bo ta delež največ 54-odstoten. Ni pa nujno, da bo Dars poroštva v celoti izrabil, saj še vedno pričakuje tudi kohezijska sredstva. Izkoriščene tudi še niso možnosti javno-zasebnega partnerstva. Vsekakor pa bodo na finančnem ministrstvu pregledali vsako tranšo – unovčenje – poroštva in najem posojila ali izdajo obveznic.
S sprejetjem poroštva za 1,03 milijarde evrov naj bi Dars v petletki 2006–2010 zaprl finančno konstrukcijo devetih desetin avtocestnega programa, predvidenega v nacionalnem načrtu, kar po besedah ministra za promet Janeza Božiča pomeni 516 kilometrov cest. Sredstva je treba pravočasno zagotoviti, da se bodo lahko začela tudi vsa potrebna opravila. Letos bo gradnja zaradi krajših rokov na pomurskem kraku, pa tudi na phyrnskem odseku, kar za 26 odstotkov hitrejša, za vsa dela pa bo treba letos najeti še 47,57 milijona evrov posojil.
V evropski finančni perspektivi 2007– 2013 na prometnem ministrstvu pričakujejo tudi kohezijska sredstva. Nekatera (iz leta 2004) še črpajo, za druga kandidirajo. Skupaj naj bi tako gradili 70 kilometrov odsekov, iz kohezijskih skladov pa želijo počrpati od 250 do 300 milijonov evrov. Več denarja za gradnjo napoveduje Janez Božič tudi iz cestnine: predvsem po uvedbi elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku v vsem avtocestnem omrežju. Ob povečevanju prometa je nekdanji prvi mož Darsa in sedanji prometni minister prepričan, da bo Darsu s koncesijsko dajatvijo – pobiranjem cestnin – uspelo pokriti pretekle in tekoče finančne obveznosti.
Razmere na mednarodnih finančnih trgih so tako ugodne, je na novinarski konferenci ponovil Andrej Bajuk, da je sprejetje zakona o poroštvu trenutno najugodnejša možnost. Poroštva je po njegovih besedah trenutno namreč pri finančnih ustanovah, kjer je Slovenija sicer neznatna lastnica, moč dobiti brez plačila nadomestila za rezervacije. Kako dolgo bodo take razmere veljale, seveda ne ve. Nobenega dvoma pa ni, da moramo avtoceste dograditi kar se da racionalno in čim prej. Vlada že ukrepa v tej smeri, pri tem pa bo spoštovala vse ključne elemente javnih financ, tako da bo Slovenija po vstopu v evroobmočje v njem tudi ostala.
Več preberite v sredini tiskani izdaji Dela.