Včeraj je minilo natanko 46 let, odkar so v Luki Koper nadvse slovesno odprli prvi tir železniške proge, na odprtje katerega je prišel tudi jugoslovanski predsednik Josip Broz. »Tito se je moral v jezik ugrizniti, saj je dobro leto prej še odločno nasprotoval gradnji železniškega tira. Podobno moramo Primorci zdaj prepričati Ljubljano, da je za celo državo koristen in simbolnega pomena drugi tir, saj bo prinesel delovna mesta in razvoj gospodarstva,« je na včerajšnji tiskovni konferenci izjavil Sladžan Bacio, nosilec naslova Izjemna osebnost 2002, ki je nastopil v vlogi civilne inicijative, saj je včeraj v državni zbor vložil nestrankarski predlog za sprejem »zakona o financiranju in gradnji novega železniškega odseka Koper - Divača 2« ter pobudo o posvetovalnem referendumu.
Sladžan Bacio si je zadal cilj, da zbere 5000 podpisov, s katerimi bo zakon lahko formalno vložen. Nenavadni zakonski predlog določa rok začetka in konca gradnje predora, način financiranja (iz evropskega kohezijskega sklada) in način nadzora gradnje. Po besedah Sladžana Bacia bi bil najprimernejši začetek gradnje 2. tira 15. septembra (na primorski praznik), zaključek pa 25. junija ali 26. decembra 2019. Za gradnjo bi potrebovali približno 900 milijonov evrov (skupaj z DDV), je ocenil Bacio, ki je predlagal tudi posvetovalni referendum z utemeljitvijo: »Če se politične stranke ne morejo resno odločiti o tem strateškem nacionalnem interesu, naj pokažejo pogum in razpišejo posvetovalni referendum in bomo bobu rekli bob.«
Olga Franca, podpredsednica stranke SLS pa je dejala, da v Kopru zahtevajo odgovor, zakaj 2. tira še ni in v čigavem interesu je je vrednost projekta dosegla rekordnih 1,4 miliajrde evrov. »Številka je znanstvena fantastika in diši po sistemski korupciji, zato zahtevamo sklic parlamentarnega odbora za infrastrukturo in promet. Čas je, da si nalijemo čistega vina,« je povedala Olga Franca, ki je poudarila, da se pred 50 leti v Luki Koper niso zmotili, saj je koprsko pristanišče po odprtju prvega tira dobesedno razcvetela.
Politične točke ob zamudi projektov
Čeprav so poteze Olge Franca in Sladžana Bacia vsi razumeli, kot izrazito politično nabiranje političnega kapitala, pa je njun pritisk zaradi vseh zamud pri projektu tudi razumljiv. Z ministrstva za infrastrukturo in prostor so pobudo Olge Franca razumeli kot politično podporo odločitvi ministra za uvedbo recenzije z namenom prepolovitve njene ocenjene vrednosti ter jasno namero, da bi do uresničitve projekta prišlo čim prej, tudi z evropskim denarjem.
Samo Omerzel je že pred časom izrazil pomisleke glede vrtoglave ocenjene vrednosti investicije 1,4 milijarde evrov, kar je štirikrat več od povprečnih cen v sosednjih evropskih državah. Zato je še zmeraj (poldrugi mesec) v pripravi mednarodni razpis, ki bo preveril investicijsko vrednost projektov in njegove rešitve. »Pomembnost naložbe v drugi tir je potrebno presojati tudi s stališča razvoja pristanišča in učinkov na slovensko gospodarstvo. Novi tir bo omogočil nove zmogljivosti pretovora pristanišča, omogočil bo uporabo okolju prijaznejše vrste prevoza, povečal stopnjo varnosti v prometu, krajši čas prevoza tovora, znižal obratovalne stroške...« so odgovorili z ministrstva za infrastrukturo.
Gašpar Gašpar Mišič pa je odločno zavrnil namige, da naj bi bil on proti drugemu tiru: »Take pobude so politično nabiranje točk. Dileme okoli tega, ali je drugi koristen, sploh ni. Dilema je umetna, ker koristi politični praksi. Drugi tir je sestavni del prometnih koridorjev, ki jih je nedavno potrdila EU. Z njim bomo ne samo povečali zmogljivosti in izboljšali storitve, veliko bomo prispevali k okolju in varnosti, pa tudi razbremenili slovenske ceste... Vse to so takšne prednosti, da jih je težko finančno ovrednotiti,« je dejal Mišič, predsednica nadzornega sveta Luke Koper Alenka Žnidaršič Kranjc, pa na naše vprašanje ni odgovorila.