Slabo načrtovanje vzdrževanja cest in javnega prevoza

Odbor za infrastrukturo je vlado pozval k čimprejšnji rešitvi problematike subvencioniranja vozovnic in državnih cest.

Objavljeno
29. maj 2014 21.59
Borut Tavčar, gospodarstvo
Borut Tavčar, gospodarstvo
»Ne drži, da se je problem rešil, ni se rešil. Problem je rešen le delno, gre za prerazporeditev iz ene prazne v še bolj prazno blagajno. Isti dan, ko smo poslušali enega ministra Uroša Čuferja, da bo vlada za prihodnje leto pustila 1,5 milijarde evrov, drugi minister Samo Omerzel opozarja, da manjka za ceste 115 milijonov evrov. Glede subvencioniranih vozovnic za dijake in študente pa imamo zakon in zakonsko obveznost, ne more en minister reči, da je ne bomo izpolnjevali,« je v imenu predlagatelja izredne seje odbora državnega zbora za infrastrukturo in prostor o subvencioniranju prevozov dijakov in študentov ter vzdrževanju državnih cest dejal Zvonko Černač (SDS).

Opozoril je še, da se je vlada v letu 2012 zadolžila za 1,8 milijarde evrov, v 2013 pa za več kot osem milijard evrov, pa se je še vedno našel denar za vozovnice. »Za nekatere družine je prihranek zaradi subvencij na leto tudi 3000 evrov. Zmanjšala se je uporaba osebnih avtomobilov, zmanjšal se je pritisk na obremenjene dijaške domove. Zamišljeno je bilo, da bi se ta sistem nadgrajeval, da bi prišli do enotnih vozovnic, da ne bi prevozniki vozili praznih vozil in da bi se to preneslo tudi na javni sektor. Z racionalizacijo bi za ves sistem javnega prevoza porabili približno toliko kot zdaj,« meni Černač.

»14. maja sem javno opozoril na težave, ki jih obravnava ta odbor. Politično to zame seveda ni bilo dobro. Želel sem, da na ravni vlade najdemo rešitev. Danes so razmere precej boljše kot takrat. Prodaja subvencioniranih vozovnic poteka nemoteno, uspešno in aktivno iščemo rešitev do konca leta. Danes smo na vladi naredili pomemben korak naprej, s prevozniki podpisali anekse za april in maj, našli denar za subvencioniranje vozovnic za maj in junij, rok za rešitev teh težav do konca leta pa je 3. junij,« je odgovoril minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel.

Omerzel je še povedal, da za vzdrževanje cest ni bilo dovolj denarja, zgodil se je tudi žledolom. »Na državnih cestah so razmere zelo resne, precej več denarja bo treba nameniti za tekoče vzdrževanje. Za raven vzdrževanja cest, kot si ga ta država zasluži, bi potrebovali 200 milijonov evrov na leto. Prihodnji teden gremo predvidoma na vlado z novim predlogom,« je dejal minister.

Alenka Avberšek iz GZS je opozorila, da »vsi potrebujemo hitrejšo gospodarsko rast, pri čemer ima prometna infrastruktura ključno vlogo«. »Vrh ledene gore pomeni zapora 15 mostov. Pozivamo, da se zagotovi sistemski vir sanacije mostov, pripravi načrt vzdrževanja državnih cest, usklajeno delovanje ministrstev. Črpanje evropskega denarja je odvisno od priprave prometne strategije,« je dejala Avberškova, ki ni edina ocenila, da je načrtovanje ministrstva zelo slabo.

»Dijaki smo v tem mandatu izgubili največ, zmanjšalo se je subvencioniranje malic, starši izgubljajo službe, zdaj izgubljamo še subvencije za prevoz. To je še en redkih socialnih korektivov, ki jih imamo,« je opozoril predstavnik dijakov. Predstavnik študentov pa je dodal, da v tej fazi zadeva še ni urejena. »Nam ni pomembno ali so izredne seje ali ne, pomembno je, da se karte prodajajo, kar se, zanima pa nas, kaj bo do konca leta. Pred volitvami bomo spet poslušali o prioritetah politike za mlade, ravno takrat, ko bomo morali začeti plačevati polne cene vozovnic. Napovedi, da se bodo zadeve uredile v 14 dneh, se niso uresničile. Prihodnji teden bomo začeli s pritiskom, najprej s protestom.«

»Od šestih cest so štiri v slabem stanju. Ceste propadajo zaradi neustreznega investicijskega vzdrževanja. Zagotovljen ni niti denar za nujno osnovno vzdrževanje, v katero spada tudi zimska služba. Do leta 2011 smo obnavljali po 30 mostov na leto, v zadnjih treh letih pa samo šest. Ceste bo dodatno poškodovalo še 400.000 tovornjakov, ki bodo vozili les iz poškodovanih gozdov,« je opozoril Sergij Grmek iz Direkcije RS za ceste. Tudi zato je Franc Bogovič (SLS) predlagal, da bi vsaj del vzdrževanja državnih cest prenesli na občinsko raven.

Odbor za infrastrukturo in prostor je sicer pozval vlado, da do 3. junija najde rešitev za nemoteno subvencioniranje avtobusnih in železniških prevozov dijakov in študentov ter za nujno financiranje vzdrževanja cestne in železniške infrastrukture.