Slovenija prodaja zapuščeno hrvaško ladjo

Ministrstvo za promet je objavilo razpis za javno zbiranje ponudb za prodajo motorne ladje Sol Trader. Ladjo je leta 2008 v slovenskem morju (pred skladišči soli v Portorožu) ustavilo Okrožno sodišče Koper zaradi zahteve upnikov, ki so imeli terjatve do hrvaškega ladjarja Val Management.

Objavljeno
16. februar 2011 19.31
Boris Šuligoj, Koper
Boris Šuligoj, Koper
Koper – Ladjo je zadnjega dne leta 2008 v slovenskem morju (pred skladišči soli v Portorožu) ustavilo Okrožno sodišče Koper zaradi zahteve upnikov, ki so imeli terjatve do hrvaškega ladjarja Val Management. Pozneje so vsi mornarji ladjo zapustili, v takem primeru pa zanjo mora poskrbeti država, v kateri se znajde zapuščena ladja, saj lahko predstavlja nevarnost za druge udeležence v prometu in za okolje. To je prvi primer tovrstne prodaje zapuščene ali sodno zaustavljene ladje v Sloveniji.

Razpis je direktorat za pomorstvo danes objavil na spletni strani Uprave RS za pomorstvo. Pred dvema letoma je 56 metrov dolgo ladjo, ki je v portoroška skladišča konec leta 2008 pripeljala sol iz Tunizije, najprej zaustavilo sodišče zaradi zahtev upnikov, pozneje pa še pomorska inšpekcija. Ladjar je odpravil nepravilnosti na ladji in tudi sodišče je umaknilo zaustavitev ladje, uprava za pomorstvo pa je zahtevala, da mora Sol Trader odpluti iz slovenskega morja. Tega mornarji niso izpolnili, ampak so zapustili ladjo. Ker bi se stanje ladje in njena potencialna nevarnost do okolja le še slabšala, je država najprej pri vpisniku (v državi St. Vincent in Grenadini v Kingstownu) dosegla izbris iz njega. Zato Sol Trader formalno ni več registrirana ladja in je le še plavajoč predmet. Z izbrisom iz vpisnika so menda izbrisane tudi hipoteke, ki jih je v znesku dveh milijonov evrov imel upnik Alpe Adria iz Zagreba. Je pa ladjar dolžan veliko upnikom, med drugim družbam v Sloveniji, Luki Koper za privez in članom posadke. Vsi dolgovi ladjarja, ki so po navadi zavarovani z ladjo, so močno presegali njeno vrednost. Pred dvema letoma je ladjar trdil, da je ladja vredna milijon evrov, kar pa še zdaleč ni bilo res. Zdaj je ladja vredna samo toliko, kolikor je vredno staro železo. Po nekaterih cenitvah naj bi zanjo (neto tonaža je 888 ton) iztržili približno 100.000 evrov, ker pa bodo nastali še stroški za prevoz do najbližje ladjedelnice za razrez ladij v Turčiji, je slovenska država zahtevala, da morajo interesenti ponuditi najmanj 55.886 evrov za njen nakup. Ponube je treba oddati do 14. marca do 10. ure, tri ure pozneje pa jih bodo odpirali na ministrstvu za promet v Ljubljani.

O delitvi kupnine bo po zagotovilih odgovornih z direktorata za pomorstvo odločalo sodišče. Če bo sodišče upoštevalo pomorski zakonik (ni nujno, ker Sol Trader uradno ni več ladja), mora prodajalec najprej poplačati privilegirane upnike, zatem so na vrsti hipotekarni upniki in šele za tem preostali, tudi oskrbovalci ladij. A v tem primeru je jasno, da niti za posadko ne bo ostalo veliko denarja tudi zato, ker ni gotovo, koliko je sploh še upravičena do plače, ker je ladjo zapustila.

***
V izolski ladjedelnici je že od junija 2004 zaustavljena trikrat večja (153 metrov) in 28 let stara trajektna ladja Marinos D, last grškega ladjarja Leon Sea S.a. (grški lastnik Nikos Depuntis). Leta 2006 je že kazalo, da jo bodo lahko odpeljali, a se to ni zgodilo. Po besedah Tomaža Jeločnika naj bi zanjo za staro železo iztržili največ od 800.000 do milijon evrov, večino tega denarja pa je dolžna ladjedelnici za stroške in privez v skoraj sedmih letih. Ladjedelnica upa, da bo koprsko sodišče razpisalo javno zbiranje ponudb zanjo čez en mesec, saj imajo zaradi nje veliko preglavic.