Speculum Artium 2015: Vrnitev v otroštvo v tujem telesu

Festival novomedijske kulture v Trbovljah: po robotu Asimu in androidu soočenje z nepredstavljivim.

Objavljeno
13. oktober 2015 21.15
Polona Malovrh, Trbovlje
Polona Malovrh, Trbovlje

Jutri odpira vrata mednarodni festival novomedijske kulture Speculum Artium: šokov zaradi vse tanjše črte med realnostjo in virtualnostjo na njem niti letos ne bo manjkalo. Obiskovalci bodo tako lahko stopili v telo drugega, se vrnili v otroštvo in iskali oblike v vzorcih, kjer jih v resnici ni.

Tema sedmega festivala novomedijske kulture, ki mu je s prepletom novomedijskih produkcij s »klasičnimi« umetnostjo, tehnologijo in znanostjo uspelo pristati med vodilnimi festivali pri nas, je integriteta realnosti. Kaj je danes sploh še resnično? Meja med otipljivim, fizičnim svetom in virtualnim, neotipljivim je rdeča nit festivala, ki ga bo odprl avdio-vizualni performans Pendulum. Vsi projekti razen Simulacre avtorice Karine Smigle - Bobinski bodo v Sloveniji prikazani premierno.

Izkušnja otroštva

Nosilna projekta Speculuma sta večkrat nagrajeni japonski Otroštvo in Biti v koži drugega, ki ga bo izvedla mednarodna skupina umetnikov iz Berlina. Na tej interaktivni instalaciji bo mogoče izkusiti, kako je biti v tuji koži, se videti v drugem telesu oziroma v telesu nasprotnega spola in prisluhniti mislim drugega. Virtualna resničnost je bila priljubljena v 80. in 90. letih, pravi Maša Jazbec, strokovna vodja festivala, sicer edina slovenska doktorska študentka univerze Empowerment Informatics v japonski Tsukubi: »A svet se je ponovno začel zanimati za fiktivno resničnost, ker smo ves čas na udaru medijske manipulacije, zaradi katere se nenehno sprašujemo, kaj je res in kaj ni.«

Oba projekta uporabljata za osnovno sredstvo oculus, posebna očala, ki omogočajo vstop v tridimenzionalni svet, in se ukvarjata z vprašanjem empatije v tehnologiji umetnosti. »To je več kot simulacija, to simulacijo vodi človek, vpliva nanjo,« pravi Jazbečeva. S posebno napravo, povezano s kamero in tiskano 3D-rokavico, se bo na Speculumu mogoče vrniti v otroštvo, videti svet, kot ga vidi otrok, in se prek virtualnih vmesnikov ter s posebno rok(av)ico tega sveta s perspektive otroka celo dotakniti. Za omenjeni projekt študentov doktorskega študija Empowerment Informatics v japonski Tsukubi se zanima tudi predsednik države Borut Pahor, ki bo načrtovalce projekta z Mašo Jazbec jutri opoldne sprejel v predsedniški palači.

Tretja v vrsti novomedijskih instalacij Belgijca Jonasa Degrave odkriva shizofreno plat umetne inteligence: Degravova nevronska mreža, naučena z več tisoč fotografijami, išče in najde vzorce ter slike, kjer jih ni.

Leto dronov

Čeprav rekordnega obiska, ki so ga Trboveljčani lani poželi z androidnim dvojčkom japonskega znanstvenika Hirošija Išigure in z robotom Asimom, tokrat najbrž ne bodo presegli, Maša Jazbec v osrednjem zasavskem kulturnem hramu od četrtka, 15., do sobote, 17. oktobra, pričakuje več tisoč obiskovalcev vseh generacij. Lanski uspeh androidov in vtis, ki so ga ti napravili na ljudi, razloži preprosto: »Ker nam vračajo pogled. Človek začuti empatijo šele takrat, ko nam drugi vrne pogled.«

Prihodnje leto bodo na Speculumu znova na pohodu najnovejši robotski dosežki: droni. Predstavili bodo le njihovo dobro plat, vztraja Jazbečeva, rušilni se bodo izognili. Kajti z droni je kot z ognjem: lahko te pogreje, a tudi ubije.