V besedi stečaj ni opaziti nobene semantične dinamike v smeri metonimično-metaforičnih pomenskih prenosov. Zato ji dodajmo ščepec ekspresije in povejmo še enkrat: slovenski letalski prevoznik Adria Airways je strmoglavil, bankrotiral, propadel in na cedilu pustil svoje zaposlene in potnike.
Beseda stečaj je ena tistih besed, ki imajo posebno vplivanjsko moč. Njihova uporaba spreminja stvarnost. O njih je v šestdesetih letih preteklega stoletja na Harvardu govoril filozof J. L. Austin, avtor teorije govornih dejanj. Ko stečajni upravitelj razglasi stečaj, podjetja ni več. Kaj sledi?
Poigrajmo se še z morfemi, najmanjšimi pomenskimi deli besede, in zamenjajmo »s-« z »na-«. Kaj dobimo? Danes že zastarela sopomenka konkurz, izposojena iz latinske zveze concursum creditōrum (shod upnikov), vključuje dve besedi: stečaj in natečaj. Aha. Stečaju Adrie, kot slišimo napovedi, sledijo natečaji (razpisi). In karavana gre naprej (po svetu).
Morda vas zanima tudi
Novi vozni redi so za »poslovne uporabnike katastrofa«
Od srede do srede: Zbogom, Adria!
—
Rubrika nastaja v sodelovanju z ZRC SAZU (Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša), avtorica: doc. dr. Nataša Jakop.