»Oče je bil razvojni tehnolog v Donitu in začel je leta 1990, tako kot mnogi drugi, iz čiste ničle. Medtem ko so v Donitu delali pretežno filtre za avtomobile, in to v velikih serijah, za manjše serije oziroma filtre po naročilu ni bilo zanimanja. V tem je videl tržno nišo oziroma potencial in ga tudi izkoristil. Ob stanovanjski hiši v Sori pri Medvodah je naredil prizidek in v njem uredil delavnico. Pisarno pa smo imeli kar v hiši. Na začetku so bili štirje zaposleni, tudi mama je pustila službo strojepiske na sodišču. Ob širitvi dejavnosti je bilo treba zgraditi še več prizidkov. Zdaj nas je tu 23 zaposlenih, med njimi sestra Sonja in njen mož Marko, ki sta tako kot jaz ekonomista,« je povedala Mateja Vodičar.
Področja so si jasno razdelili: Mateja vodi tako proizvodno podjetje Prima filtri kot tudi podjetje za nabavo, prodajo, tehnologijo in marketing Prima Filtertehnika, ki sta kapitalsko in lastniško povezani. Njena sestra skrbi za finance in računovodstvo, njen svak je koordinator proizvodnje in vodja prodaje. Matejini in Sonjini starši so upokojeni – mladim občasno priskočita na pomoč z nasveti in pri varovanju vnukov.
Mateja Vodičar se je v družinskem podjetju zaposlila pred desetimi leti po študiju komunikologije na FDV, kjer je diplomirala o temi ženske v menedžmentu. Nato je vpisala še podiplomski študij na ekonomiji in magistrirala z nalogo Vpliv multinacionalk na konkurenčnost malih in srednje velikih podjetij. V nalogah je torej znanstveno obdelala temi, s katerima se v praksi srečuje iz dneva v dan.
»Ženske moramo v strojništvu, ki je izrazito v domeni moških, pokazati izrazito več, če se želimo dokazati. Tudi v obrtništvu je enako. Po mojih informacijah za najboljšega obrtnika leta še nikoli ni bila razglašena ženska, še nominirank doslej ni bilo ... Torej še kako drži teza o steklenih stropih. Tako imenovani stekleni strop je nevidna ovira, sestavljena iz predsodkov in stereotipov, in preprečuje, da bi ženske napredovale do višjih delovnih mest,« je razložila sogovornica.
Razširjanje mreže kupcev
Prima filtri in Prima Filtertehnika imata dobre tri milijone evrov prihodkov, samo družba Prima filtri je imela lani 735.000 evrov prihodkov; so majhno podjetje, večina zaposlenih je starih od 30 do 40 let.
Na vprašanje, ali so se težke razmere v panogi pokazale tudi v njihovem podjetju, Vodičarjeva odgovarja, da imajo na srečo zelo razpršene kupce in razpršen program. »Občutili smo propad gradbenih podjetij, ker smo tudi njim prodajali filtre, a smo uspešno nadomestili z drugimi programi, to je specialnimi filtri za industrijo. Iskali smo nove kupce in nove trge, širili smo proizvodni program. Naš največji kupec, denimo, predstavlja šest odstotkov celotne prodaje. Zlasti v kriznem času je treba biti prilagodljiv in hiter.«
Pri filtrih za motorni program je bila težava to, da so se pojavili dampinške cene in skoraj vsak mesec še en nov trgovec. O širitvi v Prima filtrih ne razmišljajo, radi pa bi okrepili tehnologijo. »Delamo v smeri, da bi resnično vsak rad prihajal v službo in užival v tem, kar dela. Ključ do uspeha je to, da imaš ambiciozen kader, ki gre s tabo na istem vlaku v isto smer,« je sklenila Mateja Vodičar.