Ljubljana – Čeprav mnogi menijo, da trgovina ni posebno inovativen biznis, so udeleženci tokratne, 9. strateške konference o trgovini to zanikali. Inovacije poganjajo globalno trgovino. Slovenska se tega zaveda, a – z nekaj izjemami – caplja za svetom.
Pregledu svetovnih trendov inoviranja v trgovini in predstavitvi sodobnih poslovnih prijemov za vzdrževanje inovativne kondicije v podjetjih v Sloveniji, je sledila okrogla miza o omejitvah in spodbudah za inoviranje v tej dejavnosti.
Predsednik uprave Mercatorja Toni Balažič je povedal, da je inoviranje tudi nujna sestavina integracijskih procesov (kar počno v Mercatorju po Agrokorjevem prevzemu), saj ne gre le za združevanje funkcij, ampak za prenovo poslovnih procesov, ki prinese pričakovane sinergije. Na splošno je po njegovem mnenju (ki so ga delili tudi ostali udeleženci omizja) v Sloveniji inovativnosti v trgovini malo, ker »smo obstoječi trgovci premalo inovativni«, preveč inertni, s premalo kritične distance, da bi spremenili postavljene poslovne modele. Sicer pa ne drži, da tradicionalni trgovec težko privabi kupca v trgovino. Slovenci jih radi fizično obiskujemo. Težava je v tem, kako potrošniku blago tudi prodati. In slednjič, kako ga prodati z dobičkom. Inovativna tehnologija za pametno prodajo že obstaja, vprašanje je, kdaj bo regulativa omogočila njeno uporabo in kdaj jo bodo sprejeli kupci.
Big Bang je že pred petimi leti začel spreminjati svoj poslovni model in uvedel večkanalno prodajo. Začeli so spremljati kupca v vsaki fazi nakupa in mu pomagati z uporabniškimi nasveti. »Na izbiro imamo, da smo snajper ali mitraljez, da ciljamo na posameznika ali streljamo povprek. Kupec pride v našo trgovino 1,2-krat na leto in tedaj ga moramo zadeti,« je bil odločen komercialni direktor Big Banga Matija Torlak. Tovrstni procesi veliko stanejo, za malo podjetje povsem enako kot za veliko. A, kot je dejal Torlak, se z optimizacijo stroškov da zaslužiti dovolj za preživetje.
Inovativnost je doma tudi v malem mestu velikih nakupov. Jože Mermal, predsednik uprave BTC, stalno vnaša inovativne rešitve, v BTC je pripeljal podjetniški pospeševalnik in ABC HUB, prisluhnil je svetovnim trendom in hitro spreminjajočim se potrebam mladih.
Informacijska pooblaščenka Mojca Prelesnik je bila pravi naslov za vprašanje o tveganjih v zvezi z varstvom osebnih podatkov. S sodobnimi inovativnimi trgovskimi pristopi namreč trgovci zberejo o potrošnikih toliko podatkov, kot jih o njih premore država. Vendar se da sodobna tehnologija uporabljati na način, ki je potrošniku prijazen, ne da bi posegla pregloboko v njegovo zasebnost, meni Prelesnikova.
In slednjič: kako lahko nekdo z inovativno idejo v trgovini dobi financerja? Direktor RSG Kapital Jure Mikuž bi bil kot vlagatelj na slovenskem trgu precej previden. Idej je veliko, ljudi, ki so jih sposobni izpeljati, pa malo, pravi. Zato bi izpeljal osebni skrbni pregled, ocenil potencial na trgu, možnosti za širitev, konkurenco, pa tudi izhod iz naložbe. Glavna ovira za inovacije je po Mikužu majhnost trga, uspešen pa bo trgovec, ki se bo postavil v čevlje potrošnika. Ključni dejavnik je čas; uspešen bo tisti, ki bo dovolj hitro ponudi rešitev, ki bo ne samo tehnološko dovršena, ampak tudi komercialno donosna.