Ljubljana – Čeprav so vladna delovna telesa zakon o železniškem prometu usklajevala že v torek zvečer, so nekatera, po besedah prometnega ministra Janeza Božiča, ne prav zahtevna vprašanja ostala nerešena, zato so o besedilu razpravljali še včeraj. Največ pripomb so imeli na finančnem ministrstvu, nerešene zadeve pa naj bi, kot je predlagal Andrej Bajuk, rešili kar na današnji seji vlade. Po zagotovilih Božiča so vsebinske neskladnosti uredili, tudi status agencije za železniški promet.
Za naložbe bo skrbela direkcija
Javna agencija za železniški promet s sedežem v Mariboru bo poslej neodvisen varnostni in regulatorni organ, za naložbe v železniško infrastrukturo pa bo odgovorna direkcija v okviru prometnega ministrstva. Tu želijo, tako pravi Janez Božič, obvladovati naložbeno dejavnost, saj zagotavlja država ves denar za infrastrukturo. Direkcija naj bi delovala podobno kot direkcija, ki skrbi za omrežje državnih cest. Ureditev, podobna Darsu, pa po Božičevih besedah ne bi bila smiselna, saj taka družba ne bi imela lastnega vira. Dars ima cestnine, železniška uporabnina pa ne bi zadostovala za tako velik projekt, kot je posodobitev omrežja. Minister se tudi boji, da bi se izgubila preglednost virov za gradnjo, zato mora biti poraba že na začetku pregledno opredeljena.
Pri pripravi zakona je sodeloval državni sekretar Peter Verlič, ki je poudaril, da gre za sodoben in z evropskimi direktivami povsem usklajen zakon, ki jasno ureja razmerja med vsemi akterji na železnicah. Agencija bo varnostni in regulatorni organ, ki bo zagotavljal prost pristop k infrastrukturi in skrbel za varnost; prav to zahteva evropska direktiva, zato bo agencija vključena v evropski regulatorni organ. Upravljalski položaj prenaša zakon na Slovenske železnice, ki bodo poleg operaterstva (prevozništva) odgovorne še za vodenje prometa in vzdrževanje infrastrukture.
Prestrukturiranje železniškega sistema je bilo sicer edina vsebinska točka včerajšnje tiskovne konference ob drugi obletnici vlade na prometnem ministrstvu. Na njej je Božič v vajah iz branja ob navzočnosti vrha ministrstva nanizal letošnje dosežke in načrte za prihodnost. Sporočil je, da vlada že usklajuje letni načrt razvoja in obnavljanja avtocest za leto 2007, katerega skupna vrednost je 195 milijard tolarjev (kar bo, kot smo preračunali, v prihodnjem letu 814 milijonov evrov). To je za 14 odstotkov več od letošnjega načrta. Viri pa so, kot je znano, z zakonom o poroštvu za najetje dobre milijarde evrov denarja zagotovljeni.
Več o tem v tiskani izdaji Dela.