Ljubljana – Pregled predpisov (zakonov, statutov), ki določajo imenovanje     guvernerjev in njihovih namestnikov ter drugih članov najvišjih organov     centralnih bank, pokaže, da je ureditev v državah evroobmočja in drugje     precej različna. Odvisna je predvsem od državne ureditve, pa tudi od     demokratične tradicije. Predpisi seveda ne govorijo o visoki tihi     diplomaciji, ki je marsikdaj v ozadju strogih formalnih postopkov.
Na     Nizozemskem, kjer imajo monarhijo, guvernerja imenuje kraljica na podlagi     kratkega seznama treh možnih osebnosti, ki ji ga posreduje vodstvo     centralne banke. V drugih evropskih monarhijah je vloga kralja pri     imenovanju bolj ceremonialno-simbolne narave. V Španiji kralju predlog     posreduje vlada, finančni minister pa mora pristojnemu parlamentarnemu     odboru poročati, katerega kandidata predlaga vlada. Tako guverner kot     njegov namestnik morata izpolnjevati enake pogoje – biti morata španska     državljana in imeti izkušnje s področja monetarne ekonomije in bančništva.     Državljanstvo ali pa celo rezidentstvo je nasploh pogosto pogoj za     guvernerski položaj. V Luksemburgu imenuje guvernerja in njegovega     namestnika na predlog vlade veliki vojvoda.
V večini drugih držav     evroobmočja imenuje guvernerja predsednik republike na predlog vlade. Tako     je v Avstriji, Franciji, Italiji itd. V nekaterih primerih se vlada,     preden oblikuje predlog za predsednika države, posvetuje s centralno     banko. Tako je v Nemčiji, kjer se predstavniki vlade po oblikovanju     predloga sestanejo s svetom centralne banke, vendar ta na izbiro vlade     nima pravice veta.
Pravil igre se med postopkom ne spreminja
V     Sloveniji guvernerja po zakonu o Banki Slovenije imenuje državni zbor na     predlog predsednika države, kar ni običajno. V aktualnem sporu je     predsednik vlade Janez Janša pred dvema tednoma dejal, da bo     treba »dodelati pravila igre, ki so določena v sedanjem zakonu, vendar     najbrž za naprej, ne pa za sedanji položaj«.
Renomirana     pravniška imena so potencialno možnost sprememb iz načelnih razlogov v tem     trenutku v glavnem odsvetovala. Prof. dr. Igor Kaučič je     kot prvi tako možnost zavrnil, češ da se pravila med že začetim postopkom     ne smejo spremeniti. »To bi bilo nekaj podobnega, kot če bi spremenili     pravila na nogometni tekmi potem, ko bi ena stran dobila gol,« je     dejal dr. France Bučar, upokojeni profesor in predsednik     prvega parlamenta po demokratičnih spremembah.
Prof. dr. Miro     Cerar ml. pravi, da naj bi vlada po zakonodajni spremembi posegla     »šele v primeru, ko bi bile blokade zelo hude, kriza pa dolga, s     potencialnimi dolgoročnimi negativnimi posledicami. V nasprotnem primeru     bi bilo kršeno načelo pravne varnosti kot del pravne države: pravila     morajo biti vnaprej znana, določena v zakonu in se med samo igro praviloma     ne smejo spreminjati. Za zdaj razloga za tak izjemen poseg ne vidim.«     Hkrati Cerar poudarja, da to ne pomeni, da se zavzema za to, da bi »moral     predsednik države pri svojih predlogih kar popustiti, pač pa bi moral ne     glede na okoliščine morda nekoliko bolj prisluhniti, kaj se dogaja v     državnem zboru«.
Več v današnjem tiskanem Delu
    
	
            
                        
    
    
				
						   
			    
				
        
          
          
                        












