Vlado čakajo helikopterski prevozi

Socialni partnerji so sklenili, da se bo vlada ukvarjala tudi z vprašanjem nujnih helikopterskih prevozov, potem ko je zavod za zdravstveno zavarovanje odrekel pripravo razpisa zanje.

Objavljeno
08. januar 2007 19.52
Milan M. Cvikl
Ljubljana – Pogajalska skupina socialnih partnerjev je danes v celoti zaključila arbitražo o aneksu številka tri, ki med drugim vključuje tudi vprašanje plačevanja helikopterskih prevozovpovedala predstavnica za stike z javnostmi ministrstva za zdravje Janja Križman je povedala, da "vprašanje helikopterskih prevozov in še nekatere teme, ki so ostale odprte, gredo sedaj na vlado, ki naj bi jih obravnavala v roku dveh do treh tednov".

Generalni direktor Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) Borut Miklavčič je povedal, da dokler so pogodbe za helikopterske reševalne prevoze z ministrstvi za obrambo, promet in notranje zadeve veljavne, ne bodo objavljali novega razpisa za izvajalca teh prevozov. Če pa bo vlada - ta naj bi po Miklavčičevih besedah o tem razpravljala v ponedeljek - pogodbe razveljavila, potem bo zavod ukrepal v skladu s tem sklepom in objavil javni razpis. Prvi mož zdravstvene zavarovalnice pravi, da ZZZS "čaka na odločitev arbitraže na seji vlade". S tem je zavrnil izjavo ministra za zdravje Andreja Bručana, da je sedanja rešitev začasna in da bo ZZZS, če bo hotel, objavil tudi razpis za opravljanje helikopterskih reševalnih prevozov.

Tiskovni predstavnik vlade Valentin Hajdinjak je pojasnil, da vlada o razveljavitvi pogodbe ni in ne bo razpravljala, saj lahko pogodbo prekine le tisti, ki jo je podpisal, torej v tem primeru posamezno ministrstvo. Bo pa razpravljala o aneksu.

Pogodbe o reševalnih pevozih ni mogoče odpovedati

Predstavnik za stike z javnostmi zavoda Damjan Kos je povedal, da pogodba o reševalnih prevozih nima časovne omejitve. Če bi jo želeli prekiniti, bi torej ena od pogodbenih strani morala podati odpoved, a pogodbe niso odpovedane in tudi ni nobenega predloga za spremembo njihovega obsega, je še povedal.

Ministrstvo bi rado omejilo "svoje" reševanje v gorah

Edini obstoječi predlog je tisti s strani ministrstva za zdravje, da bi se omejilo obseg storitev ministrstev na reševanje v gorah, za reševanje na cestah in za prevoze med bolnišnicami pa da bi se izbralo drugega izvajalca. A predlog so po Kosovih besedah zavrnili socialni partnerji, tako da bo sedaj o njem odločala vlada.

Kos je opozoril tudi na dilemo, ki so jo izpostavili nekateri pravni strokovnjaki, in sicer da AMZS posla ni dobila preko javnega razpisa, za opravljanje teh storitev pa AMZS ni bila podeljena koncesija. Zato zavod po njegovih besedah nima podlage, na kateri bi lahko podpisal pogodbo z njimi.

Kot je znano, se je AMZS z ministrstvom za zdravje dogovorila, da bo prevzela nujno helikoptersko pomoč, z njim pa ni podpisala pogodbe. Predsednik AMZS Boris Perko je decembra pojasnil, da so se z ministrstvom za zdravje sporazumeli ustno in verjamejo ministru Bručanu na besedo. Zato je tedaj dejal, da so zaenkrat pripravljeni stroške kriti sami.

Odločitev ministrstva za zdravje, da na podlagi ustnega dogovora koncesijo za nujne medicinske helikopterske prevoze podeli AMZS oz. družbi Flycom, je kot "zelo nelogično in redko videno" decembra ocenil predsednik komisije za preprečevanje korupcije Drago Kos. O tem naj bi podrobneje spregovorili na torkovi novinarski konferenci.

Nujna seja komisije DZ za nadzor proračuna in drugih javnih financ

Predsednik komisije DZ za nadzor proračuna in drugih javnih financ Milan M. Cvikl (LDS) pa je za sredo sklical nujno sejo komisije, na kateri bodo odločali tudi o sklepu, da naj vlada spremeni uredbo o izboru izvajalca nujnih helikopterskih reševalnih prevozov in izvede odprti postopek javnega naročila. Cvikl je na četrtkovi novinarski konferenci ocenil, da je vlada z odločitvijo o izboru AMZS odprla pot korupciji in da bi moral premier Janez Janša razmisliti o odstavitvi ministra za zdravje Andreja Bručana.

Gaberšek: Bručan je ravnal pravilno

Poziv predsednika komisije DZ za nadzor proračuna in drugih javnih financ Milana M. Cvikla (LDS) k odstopu ministra Bručana "je največja bedarija, kar bi jih lahko zahtevali", je pravi generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije (AMZS) Matjaž Gaberšek. Kot je povedal, je Bručan pač naredil tisto, kar mu je omogočala uredba, ter s tem ravnal smotrno in pravilno, saj tudi drugje v Evropi ni vojaških in policijskih prevoznikov v medicinski pomoči.

Kot je izpostavil Gaberšek, v Sloveniji že od leta 2003 govorimo o tem, kako je z nujnimi helikopterskimi prevozi v Evropi, kjer te v glavnem izvaja civilno letalstvo ne pa vojska. Pri nas pa uredba govori o tem, da civilno reševanje izvaja AMZS, gorsko reševanje pa še vedno policija zaradi svoje izurjenosti. "Nič pa ni spornega in bi bilo zelo nespametno tisto, kar zahteva Cvikl," je še dodal generalni sekretar AMZS.

Cviklovo oceno, da je vlada z odločitvijo o izboru AMZS odprla pot korupciji, je Gaberšek odločno zavrnil. Po njegovem mnenju gre le za to, da so "posamezniki obremenjeni s korupcijo pri dobavi letal in vsega tega", pri čemer pa Gaberšek ne vidi nobene korupcije. Kot pravi, bodo po mednarodni razpisu za opravljanje helikopterskih reševalnih prevozov videli, kdo je lahko cenejši od prevozov, ki jih sedaj nudi AMZS, in kdo bo izpolnjeval vse pogoje v civilnem letalstvu v Sloveniji. "To je zelo kompleksna zadeva in tudi Cvikl ne more kar na pamet govoriti," meni Gaberšek.

Tudi podjetje Flycom bo še opravljalo prevoze, saj jim je po Gaberškovih besedah AMZS že plačala za njihove storitve. Če pa se vlada odloči, da bo nujne helikopterske prevoze spet izvajala vojska, bo AMZS prenehala z izvajanjem te dejavnosti in zahtevala povračilo stroškov, zaključuje Gaberšek.

Cvikl: Gaberška naj skrbi plačilo helikopterskih prevozov

Cvikl pa je v današnjem odzivu na Gaberškove izjave izpostavil predvsem vprašanje plačila storitev nujnih helikopterskih prevozov, ki so bile že opravljene decembra in januarja in nimajo pokritja v nobenem dokumentu. To je po njegovem mnenju tisto, kar bi moralo skrbeti Gaberška.

Tako bo komisija na nujni seji v sredo ugotavljala, ali je bil prenos opravljanja nujnih helikopterskih reševalnih prevozov na AMZS pravilen ali ne. Kot pravi Cvikl, po mnenju mnogih strokovnjakov ni bil pravilen, saj ni bil opravljen javni razpis za izbor izvajalca, kar bi po zakonu o javnih financah in zakonu o javnih naročilih moralo biti. Odločitev o tem, kdo bo opravljal prevoze, je bila sprejeta politično in zapisana v uredbo vlade. Pri tem je pomembno še to, da niti ta izvajalec, ki je bil "izbran" z uredbo, tega posla ne izvaja sam, ampak ga je, spet brez razpisa, podelil nekomu tretjemu, v svojem odzivu še poudarja Cvikl.

Cvikl bo tako v sredo komisiji za nadzor proračuna in drugih javnih financ predlagal, naj vlada spremeni oz. odpravi uredbo, s katero je AMZS omogočila prevoze brez razpisa, objavi javni razpis za izbiro najboljšega ponudnika prevozov - do takrat naj bi prevoze opravljali vojska in policija -, in da naj o problematiki nujnih reševalnih helikopterskih prevozov razpravlja tudi odbor za zdravstvo.