Ne le zahtevnost izdelave in končna podoba, vrednost grafita znotraj grafitarske subkulture določata tudi stopnja nevarnosti in težavnost okoliščin, v katerih je nastal. Eno najbolj izzivalnih in zahtevnih dejanj, ki grafitarjem prinese tudi večji prestiž, je grafitiranje po vlakih, ki se je pred približno šestimi leti močno razširilo tudi v Sloveniji.
Danes je z grafiti prekritih veliko slovenskih potniških vlakov, priljubljena tarča grafitarjev pa postajajo tudi tovorni vagoni. Slovenske železnice odločno nastopajo proti grafitiranju, ki ga označujejo za vandalizem, in ne dopuščajo, da se z grafiti uničujejo notranje in zunanje površine vlakov.
Nekaj garnitur vlakov so v zadnjem letu prevlekli z antigrafitnimi folijami, s katerih lažje in hitreje odstranijo grafite. To jim uspe že v 48 urah, zato grafiti na omenjenih vlakih sploh niso več vidni širši javnosti. Na Slovenskih železnicah upajo,
»Gneča« na vlakih
Prenatrpanost grafitov na površini vlakov opaža tudi Rex, član grafitarske skupine Zek Crew iz Ljubljane, ki je včasih risala po vlakih, danes pa tega ne počne več. »Vlaki so pri nas videti kot tisti v Bronxu v osemdesetih letih. Škoda mi je spreja za risanje po njih. Najhuje je poleti, ko pride veliko tujih turistov, ki preprosto prerišejo tvoj grafit. Noben ne pride do izraza. V čem je potem smisel grafita?« se sprašuje Rex.
Grafitiranje po vlakih kljub temu še vedno marsikomu predstavlja izziv. A na takšen »grafitarski pohod« ne moreš brezglavo, grafitarji ga skrbno načrtujejo. »Vedeti moraš,
Rex iz Zek Crew pravi, da mu je škoda barve za grafitiranje vlakov, saj na njih pravzaprav ni več prostora in noben grafit ne pride do izraza. Foto: Jure Eržen/Delo
Do 30.000 evrovPoleg spodkopavanja ugleda se negativne posledice kažejo tudi v dodatnih stroških zaradi odstranjevanja grafitov in v izpadu prihodka zaradi izločitve vlakovne garniture iz prometa. Ta ne more na tire, dokler vse njene označbe niso spet vidne. Zahtevnost čiščenja je odvisna od števila barvnih nanosov, vrste spreja in velikosti porisane površine. Na Slovenskih železnicah opažajo, da grafitarji
Od New Yorka
Slovenske železnice svoje vlake zdaj nadzorujejo z obhodi. Večji napredek v bitki z grafitarji bi dosegli, če bi celotno železniško postajo ogradili z mrežami ter dodali svetlobne reflektorje in nadzorne kamere. Takšne spremembe pričakujejo šele z uresničitvijo projekta novega Potniškega centra Ljubljana, ki naj bi med drugim poskrbel za večjo varnost in grafitarjem otežil dostop do vlakov.