Avstrijske volitve: Vse barve avstrijske mavrice

Severni sosedi jutri volijo nov parlament. Volišča se bodo zaprla ob 17h, rezultat bodo znan že zvečer.

Objavljeno
27. september 2013 18.55
Urban Červek, Dunaj
Urban Červek, Dunaj
V finalu predvolilne kampanje v Avstriji so se v četrtek soočili še trije prvaki opozicijskih strank, hkrati pa mediji že na veliko preigravajo kombinacije za sestavo bodoče koalicije. Čeprav je možnosti nenavadno veliko, se kot najverjetnejša zdi ponovitev velike koalicije.

V časopisu Die Presse so objavili svoje ocene verjetnosti različnih možnosti za sestavo nove koalicije in sedanji veliki koaliciji socialdemokratov in ljudske stranke pripisali najvišjo, štiripetinsko verjetnost. Kot nekaj manj, 60-odstotno verjetno so ocenili možnost, da se jim pridružijo še zeleni, ostale variante, ki jih je sicer kar nekaj, pa imajo oceno verjetnosti ene ali dveh petin.

Ker imajo vse avstrijske stranke svojo barvo, so pri naših severnih sosedih koalicije preprosto opisane z barvnimi kombinacijami: rdeče-črna je koalicija socialdemokratov in ljudske stranke, črno-modro koalicijo ljudske stranke in svobodnjakov si bodo ljudje najbolj zapomnili po razvpitih korupcijskih škandalih, v katerih je sodeloval pokojni Jörg Heider in sankcijah EU zaradi sodelovanja desnih svobodnjakov v vladi, za »kenijsko« (po barvah zastave te afriške države) pa so označili koalicijo socialdemokratov, ljudske stranke in zelenih, ki zdaj vlada na Koroškem.

Če bi se zgodil zadnji scenarij, da bi se največjima strankama pridružili še zeleni, bi to po mnenju opazovalcev bolj koristilo socialdemokratom, ki se s programom prav tako levo usmerjenih zelenih bolj ujemajo, zaradi česar bi ti dve partnerici v koaliciji lažje preglasili desnokonservativno ljudsko stranko. Bi pa taka koalicija prinesla več notranjih napetosti in s tem večjo politično nestabilnost.

Možne so še številne druge kombinacije, saj bi lahko kot tretja koalicijska partnerica v vladi sodelovala teoretično katera koli od manjših strank, ki se bodo prebile v parlament – Team Stronach kanadskega milijarderja Francka Stronacha, Gibanje za prihodnost Avstrije ali nova stranka Neos; slednji sicer ankete uvrščajo prav na rob parlamentarnega praga.

Kot najbolj nenavadna pa se omenja tako imenovana »Mozart« koalicija ljudske stranke, zelenih in stranke Francka Stronacha. Te tri stranke zdaj namreč kljub programsko zelo različnim usmeritvam sodelujejo v deželni vladi v Salzburgu, Mozartovem mestu. »Bi lahko koalicijska glasba iz Mozartovega mesta igrala tudi na Dunaju?« se sprašujejo avstrijski politični kombinatoriki.

Opozicija brez sogovornikov

V četrtek zvečer so se na javni televiziji ORF soočili še trije opozicijski prvaki, zelena Eva Glawischnig, svobodnjak (ÖFP) Heinz-Christian Strache in Josef Bucher iz Gibanja za prihodnost Avstrije (BZÖ). Oddaja je bila namenjena pogovoru vodilnih predstavnikov vseh velikih strank, vendar sta se predsednika vladajočih socialdemokratov Werner Faymann in Michael Spindelegger iz ljudske stranke opravičila, zaradi česar se je nato debati odpovedal tudi milijarder Franck Stronach, prvi mož stranke Team Stronach. Televizija je nato soočenje na hitro preimenovala v »boj opozicije«, trije sogovorniki pa so nato izkoristili priložnost za dodatne napade na vladajoče, ki da se bojijo soočenja z opozicijo, znižujejo demokratične standarde v državi in podobno.

Nekateri komentatorji avstrijsko predvolilno kampanjo opisujejo kot dolgočasno, drugim je bila zanimiva. Vsekakor večjih presenečenj pri vsebinskih poudarkih ni bilo. Kampanja se je vrtela okoli za Avstrijce najbolj aktualnih tem: socialne varnosti, višine pokojnin in upokojitvene starosti, gospodarskega položaja Avstrije, delovnih mestih, davkov in izobraževanja, pa tudi prihodnosti EU in pomoči državam v krizi. Medtem ko je SPO zagovarjala davek za bogate, je OVP na drugi strani poudarjala predvsem, da je potrebno razbremeniti gospodarstvo, in se zavzemala za manj birokracije in manj davkov. Avstrijski Zeleni so se (poleg tradicionalnih okoljskih tem) osredotočili na boj proti korupciji, Frank Stronach pa je stavil predvsem na lastno podobo uspešnega poslovneža, ki ve, kako voditi podjetje in s tem tudi državo. FPO se ni odrekla do tujcem sovražne kampanje, ki pa so jo tokrat preoblekli v geslo »Ljubezen do bližnjega – za domačine«.