»Kadar avtomobilski industriji dajemo denar za restrukturacijo, tega ne počnemo zato, da bi pozneje izvedeli, da se bo ena tovarna preselila na Češko ali drugam.« Izjava Nicolasa Sarkozyja, izrečena na začetku februarja, je hipoma obkrožila Evropo. Najostreje so se nanjo odzvali na Češkem, kjer so - ne toliko v skrbi za pravila konkurence na notranjem trgu kot zaradi zaskrbljenosti za usodo tovarne v Kolínu - odločno obsodili stališče francoskega predsednika, ki je odmevalo tudi v Bruslju. Vročo polemiko v času, ko bi se veljaki Unije morali posvečati razmišljanju o blažitvi posledic krize - in še posebno naraščajoči brezposelnosti - so pogasili šele 28. februarja. Komaj dan pred izrednim vrhom Unije, ki ga je sklical jezni Mirek Topolanek, da bi s pomočjo kolegov v kali zatrl protekcionistične skušnjave Elizeja, je namreč komisarka za konkurenco Neelie Kroes - po seriji srečanj s francoskim ministrom za industrijo in na temelju pisnega zagotovila, da Pariz v zameno za šest milijard evrov posojila velikanoma Renaultu in PSA ni postavil nobenega pogoja, bodisi o kraju proizvodnje bodisi o dajanju prednosti domačim dobaviteljem - odobrila državno pomoč francoskemu avtomobilskemu sektorju.
Toda z odpustkom se je politična burja na bruseljskem vrhu (1. marca) kvečjemu začasno polegla, zaskrbljenost v članicah, kjer delujejo podružnice francoskih proizvajalcev avtomobilov, pa ostaja. Tako pričajo izjave, ne samo Boruta Pahorja, ki se je v prvem odzivu na načrtovanje prenosa dela proizvodnje iz Slovenije v Francijo odel v plašč previdnosti, hkrati pa opozoril na zavezo državnikov, da se bodo izogibali vsaki obliki protekcionizma. Tudi napoved Berlaymonta, da bo od francoskih oblasti zahteval pojasnila, dokazuje, da zadovoljstvo Luca Chatela ob zaposlitvi 400 novih delavcev v Flinsu vzbuja pomisleke. Tudi če bi se izkazalo, da je »razbremenitev« Revoza po pravilih konkurence čista kot solza, ni jasno, kaj se bo zgodilo, ko se bo povpraševanje po vozilih, ki ga je začasno spodbudila premija 2500 evrov, ustalilo ali znova zmanjšalo. Krize, ki povzroča padanje porabe, še zdaleč ni konec. Kje bo Renault tedaj začel zmanjševati zmogljivosti, doma ali v obratih na tujem?
Iz sobotne tiskane izdaje Dela