Peking - Hkrati ko so v mestecu Qianxi, v pokrajini Guizhou na jugozahodu Kitajske, sinoči potekale ulične bitke med varnostnimi organi in pobesnelimi državljani, so se oblasti v Pekingu odločile, da preneha obratovati 54 hitrih vlakov na progi med glavnim mestom in Šanghajem. Preveriti bo treba njihovo zanesljivost in jih tehnično izboljšati.
Kitajcem je jasno, kako je oboje povezano. Če je bilo v Qianxiju dovolj, da se je na tisoče državljanov uprlo, že to, da je mestni redar na silo umaknil električno kolo, ki ga je neka starejša ženska nepravilno parkirala na ulici, potem bi bila še ena železniška nesreča, podobna tisti, ki se je zgodila 23. julija, ko je ob trčenju dveh hitrih vlakov umrlo 40 potnikov, dovolj, da se v vsej državi začne revolucija.
Mestni redarji so operativci, ki nadzorujejo izvajanje predpisov na ulicah kitajskih mest. Njihova pooblastila so manjša od policijskih, a se ukvarjajo s celo paleto vprašanj, od javne higiene, nezakonite gradnje pa vse do prometa in parkiranja.
Skupno s policisti pa imajo to, da nikjer niso priljubljeni. Ko je tako eden od njih poskušal odnesti električno kolo in med prerivanjem poškodoval lastnico, so navzoči takoj ukrepali in vse mesto pozvali na demonstracije. Ponoči so prevrnili službeno vozilo, uničili pet policijskih avtomobilov in s tovornjaki in viličarji blokirali glavne ulice. Ranjenih je bilo približno deset policistov, kar pomeni, da je bilo poškodovanih še veliko več demonstrantov. V petek proti jutru so neredi ponehali, lahko pa samo ugibamo, kako polni jeze in sovraštva so ljudje z ulic odšli domov.
Prejšnji mesec je samo 60 kilometrov od tod v mestecu Anshun potekala podobna nočna bitka med državljani in policisti. Izbruhnila je potem, ko je mestni redar do smrti pretepel 52-letnega invalida, ki je očitno brez dovoljenja na ulici prodajal sadje. Tudi tam se je na tisoče ljudi pognalo na policijo in mestne oblasti. Najmanj deset pripadnikov varnostnih sil in 30 demonstrantov je končalo v bolnišnici.
Za množične in krvave nerede so na Kitajskem potrebni čedalje manjši vzroki. Zato oblasti vedo, da se morajo za vsako ceno izogibati velikim vzrokom. In ko so prvi rezultati preiskave nesreče vlakov pokazali, »da bi se bilo nesreči mogoče popolnoma izogniti«, kot je danes izjavil šef uprave za varnost dela Luo Lin, saj se je zgodila zaradi tehničnih napak in slabe pripravljenosti na izredne razmere, je bil to že zadosten vzrok, da je izbruhnilo ogorčenje zaradi ambicij oblasti, ki jih plača ljudstvo.
»Prosim te, Kitajska, malo upočasni svoj korak ... počakaj na svojo dušo!« je zapisal bloger po nesreči superhitrih vlakov, ki bi morali biti simbol vseh uspehov, doseženih v vrtoglavi gospodarski preobrazbi.
V četrtek je ministrstvo za železnice zares sporočilo, da bodo vlaki, imenovani »krogle«, začeli voziti počasneje. Njihova hitrost bo 50 kilometrov na uro manjša, kot je njihova tehnična sposobnost, to pa bo trajalo toliko časa, dokler ne bodo strojevodje imeli dovolj operativnih izkušenj. Bo to dovolj, da izgubljena duša kitajskega razvoja dohiti drvečo državo? Ali pa bo z upočasnjevanjem rasti duša celo popolnoma izginila? Za začetek se postavlja vprašanje, kako se je lahko sploh tako odtujila od kitajskega telesa.