Bruselj - V Evropski uniji danes začenja veljati direktiva o oglaševanju tobaka, ki v državah članicah petindvajseterice prepoveduje čezmejno oglaševanje tobaka in tobačnih izdelkov v časopisih in revijah, na radiu in internetu ter pri sponzorstvu mednarodnih kulturnih in športnih prireditev, kot so na primer mednarodne avtomobilske dirke ali koncerti. Kljub uveljavitvi direktive pa njenih določb v svoj pravni red doslej še niso prenesle vse države članice.
Po podatkih Bruslja jih je to storilo le 12, in sicer Avstrija, Belgija, Danska, Francija, Estonija, Italija, Latvija, Litva, Malta, Nizozemska, Poljska in Slovenija.
Tobačne tovarne bodo sicer še vedno lahko oglaševale svoje izdelke v kinematografih, na oglaševalskih mestih, plakatih in prek posrednih reklam, so sporočili v Bruslju. Oglaševanje tobaka in tobačnih izdelkov pa bo prepovedano npr. na veliki nagradi formule 1 ter na drugih mednarodnih športnih in kulturnih dogodkih.
Približno polovico ekip formule 1 sponzorira tobačna industrija
In kako bo direktiva zavezovala države članice glede prepovedi oglaševanja tobaka pri televizijskih prenosih dirk formule 1 iz držav, ki niso članice unije, saj so na vozilih logotipi tobačnih izdelkov?
Direktiva bo veljala za tekmovanja formule 1 v državah članicah, medtem ko tekmovanja v drugih državah ne bo zadevala, tudi če jih bodo prenašale televizije članic EU. Približno polovico ekip, ki tekmujejo v formuli 1, sponzorira tobačna industrija.
Omenjeno direktivo sta sprejela Evropski parlament in Evropski svet leta 2003 z namenom ureditve notranjega trga EU. Evropska komisija je sicer že leta 1998 sprejela direktivo, s katero je prepovedala skoraj vse oblike oglaševanja in sponzorstva tobačne industrije. Tobačni giganti in nemška vlada pa so dve leti kasneje proti komisiji na Sodišču Evropskih skupnosti sprožili postopek, češ da je direktiva v nasprotju s trgovinskimi pravili, ki veljajo na območju enotnega trga povezave. Sodišče je direktivo razveljavilo in odločilo, da popolna prepoved presega pristojnosti EU.
Komisija je razveljavljeno direktivo večkrat revidirala in konec leta 2002 je svet EU kljub nasprotovanju Nemčije in Velike Britanije sprejel direktivo o prepovedi oglaševanja tobačnih izdelkov, ki začenja veljati danes.
V EU vsako leto zaradi bolezni, povezanih s kajenjem, umre približno 650.000 ljudi. Prepoved oglaševanja tobaka in tobačnih izdelkov lahko za do sedem odstotkov zmanjša razširjenost kajenja, navaja študija Svetovne banke.