Stephen Hawking za pravico do dostojanstvene smrti

Znameniti britanski kozmolog se je javno zavzel za pravico na smrt bolnih ljudi, da se sami odločijo, če hočejo še živeti.

Objavljeno
21. september 2013 14.00
BRITAIN-ENTERTAINMENT-FILM-SCIENCE-PEOPLE-HAWKING
Z. R.
Z. R.
Znameniti britanski kozmolog Stephen Hawking se je javno zavzel za pravico na smrt bolnih ljudi, da se sami odločijo, ali v takšnih razmerah še hočejo živeti ali ne. Še več, pri tej težki, končni odločitvi jim mora biti na voljo tudi ustrezna strokovna pomoč, seveda v okvirih temeljitega nadzora.

Na invalidski voziček priklenjenemu Hawkingu so pri enaindvajsetih letih ugotovili bolezen motoričnih nevronov (gibalnih živčnih celic v možganski skorji) in mu napovedali le še dve do tri leta življenja. Danes, pri enainsedemdesetih, je še vedno najprepoznavnejša osebnost sodobne znanosti, zlasti kot proučevalec vesolja in avtor mednarodne uspešnice Kratka zgodovina časa.

Pred četrtkovo slovesno premiero dokumentarnega filma Hawking, ki govori o življenjski poti tega slavnega znanstvenika, se je Stephen Hawking odločno zavzel za pravico slehernika, da sam izbere bodisi nadaljnje življenje bodisi smrt. Opisal je lastno izkušnjo, ko so ga med pljučnico priključili na aparature za vzdrževanje življenjskih funkcij, njegovi ženi pa prepustili odločitev, kako dolgo naj aparature ostanejo vključene.

»Jaz si tega sicer nisem želel, kajti teoretična fizika je področje, kjer invalidnost ni nepremostljiva ovira – vse se namreč dogaja v moji glavi,« je povedal znanstvenik. »Se pa odločno zavzemam za to, da se hudo bolni ljudje, ki trpijo neznosne bolečine, lahko odločijo tudi za rešitev v smrt. In da tistih, ki jim pri tem pomagajo, zato nihče kazensko ne preganja. Poskrbeti je treba le za ustrezen nadzor, da na bolnika nihče ne vpliva ali celo izvaja pritiska, predvsem pa, da takšne dokončne odločitve nihče ne sprejme brez bolnikove privolitve – kar bi se meni skoraj zgodilo.«

Medicinska pomoč pri samomoru je v Britaniji, Hawkingovi domovini, prepovedana, toda razprave o njeni dekriminalizaciji za ljudi, katerih življenje je nevzdržno, nikakor ne potihnejo. Zagovorniki spremembe poudarjajo pravico slehernika do dostojanstvene smrti, nasprotniki pa opozarjajo na nevarnosti, v kakršnih bi se lahko znašli na smrt bolni ljudje.