Predvolilna kampanja: v pričakovanju presenečenj in ideoloških tem

Analitiki ne izključujejo novih afer ali ideoloških zaostrovanj. Nove stranke počasi izgubljajo sapo.

Objavljeno
16. november 2011 19.17
Posodobljeno
17. november 2011 05.00
Barbara Hočevar, Zoran Potič, notranja politika
Barbara Hočevar, Zoran Potič, notranja politika

Ljubljana – Dosedanja kampanja je potekala bolj ali manj mirno, nobenemu pravemu sporu še nismo bili priča, etablirane stranke znova pridobivajo javnomenjsko podporo, bi lahko strnili dogajanje dobra dva tedna pred volitvami. Analitiki ne izključujejo, da se v prihodnjih dneh ne bi pojavile kakšne nove afere ali ideološka zaostrovanja.

Včeraj objavljena javnomnenjska anketa Episcentra, ki so jo delali po prvih televizijskih soočenjih, je pokazala, da ima največ podpore SDS, volila bi jo skoraj tretjina vprašanih, sledi ji Lista Zorana Jankovića z 19 odstotki, podpora Listi Gregorja Viranta pa je padla na 13 odstotkov. SLS, SD (napovedali so ji sedem odstotkov, v torek objavljena anketa Ninamedie pa 14), Desus in NSi bi se po njenih izsledkih zagotovo uvrstile v parlament, pred vrati pa bi najverjetnje ostale SNS, LDS, TRS in Zares.

Novi izgubljajo sapo

»Pokazalo se je, da so nove stranke po začetnem zagonu počasi začele izgubljati sapo. Očitno je, da nimajo čudežnih odgovorov na probleme, s katerimi se spopada slovenska družba.

Nasprotno, v predvolilnih soočenjih sta se oba zadnja premiera, Borut Pahor in še posebno Janez Janša, bolje izkazala kot glavna dva 'nova obraza' Zoran Janković in Gregor Virant. Zadnji je z afero o spornem prejemanju nadomestila izgubil svojo politično 'nedolžnost', medtem ko je Janković nikoli ni imel,« je ocenil politični sociolog Matevž Tomšič z novogoriške fakultete za uporabne družbene študije.

Tudi lobist Miloš Čirič se strinja, da so bila ena od prelomnic dosedanjega predvolilnega boja Virantova nadomestila, zagotovo pa ne zadnja. »Noben od akterjev ni dobil posebne prednosti, se je pa že začela spreminjati slika, ki se je kazala na začetku.

Razkritje Virantove dohodnine bo imelo posledice, deloma se že vidijo, ni pa nujno, da so nepopravljive. Vedno je tako, da je deset odstotkov tisto, kar se ti zgodi, 90 odstotkov pa je tvoj odziv na to,« je komentiral Čirič. Pričakuje, da bodo še naprej precej v ospredju teme, kot so osebni problemi in dvomljiva dejanja: »Slovenci smo svetohlinski v smislu, da drugim ne dovolimo, kar sami delamo. Iščemo idealnega človeka, ki nima problemov, a je že vsak naredil nekaj napak v življenju.«

Čirič napoveduje, da bo v zadnjih dneh kampanja postala izrazito čustvena in bo padla na ideološko raven. Tomšič se strinja, da se lahko pojavijo ideološke teme in da bo verjetno sledilo zaostrovanje, saj gre pri marsikaterem udeležencu za biti ali ne biti.

Pahor izkoristil priložnost

Partner trženjsko-raziskovalne družbe Valicon Andraž Zorko pravi, da sta za letošnje predvolilno obdobje značilni dve obdobji: prvo, ko sta v volilni boj vstopila Virant in Janković, in drugo, ki se je začelo prejšnji četrtek, 11. novembra, s prvimi pravimi soočenji.

Na začetku je kazalo, da razen SDS in obeh novih izzivalcev ne bo prišel v parlament nihče drug, da je bitka odločena in zmagovalec znan. »Vse to se je spremenilo v četrtek, ko smo prvič pod isto lučjo uzrli vse glavne kandidate za vstop v parlament. To je začetek drugega obdobja, ki ga je najbolje izkoristil Pahor,« je dejal Zorko.

»Z znano slovensko slalomsko taktiko na vse ali nič iz časov Bojana Križaja in Roka Petroviča je dobro izkoristil trenutek, ki mu ga je na eni strani podaril Virant z napačnim odzivom na vprašanje o prejemanju nadomestila, po drugi pa Janković s svojim pretirano ležernim nastopom, ki je na trenutke deloval že skoraj flegmatično. Če je bilo na eni strani videti, kakor da je Pahor spil dva red bulla preveč, pa je Janković deloval, kakor da je spil dva premalo.«

SDS z najboljšo kampanjo

Ko ocenjuje kampanjo posameznih stran, Zorko meni, da SDS vodi daleč najbolj profesionalno in (očitno) pravočasno pripravljeno kampanjo tako v svoji zgodovini kot v primerjavi z drugimi strankami.

»Precej očitno njihovo kampanjo vodijo strokovnjaki. Upal bi si trditi, da prihajajo iz tujine, saj zelo spominja na ameriške predvolilne nastope, kandidati so strenirani, odgovori naučeni, geste in nasmehi spretno umeščeni v javne nastope,« ugotavlja Zorko.

Tudi ekipa Pozitivne Slovenije ima po njegovem mnenju profesionalno vodeno kampanjo, ko uporablja bolj ali manj enake pristope kot pri volitvah za župana. A se bo moral Jankovićev aparat precej bolj potruditi, če hoče poseči po samem vrhu, pravi Zorko, čeprav se mu zdi, da je ta z vsakim dnem vse bolj oddaljen.

Druge stranke po njegovih besedah delujejo nekoliko nepripravljeno, morda celo amatersko. Preseneča ga Lista Gregorja Viranta, ki je, kot je dejal, po tej strani precej manj pripravljena, kot bi pričakovali, odziv na očitek o prejemanju nadomestila pa je bil slab in prepočasen.

»Čudi me, da se v kampanjo agresivneje ne podaja SD, morda je tudi njih presenetil prostor, ki se je nenadoma odprl v četrtek po soočenjih.« Zagotovo še nismo videli vsega, je prepričan Zorko, zato ne izključuje še kakšnega presenečenja.