»Slovencem bližji Drnovškov pristop kot kalimerovstvo«

Mnenjski strokovnjaki in svetovalci: Zanimivo je, da je Zaab jemala glasove SD. Padec podpore SDS je bil pričakovan.

Objavljeno
14. julij 2014 12.34
Miro Cerar
Ni. Č., Delo.si
Ni. Č., Delo.si

Strokovnjak za javno nastopanje Edvard Kadič:

• Najbolj prepričljiva političarka v predvolilni kampanji je bila predsednica NSi Ljudmila Novak. Poteza NSi, da so vodjo poslanske skupine stranke Mateja Tonina umaknili iz komuniciranja pred kamerami, je bila dobra. Novakova je vseskozi izstopala pozitivno.

Luka Mesec iz Združene levice je dal obraz in artikuliral všečne ideje strank, ki jih združuje. »Matjažu Hanžku je ves čas manjkal dober frontmen, oseba, ki zna jasno, jedrnato in všečno formulirati njihove misli. To je znal narediti Mesec. Violeta Tomić je zelo dober gromovnik, za dolgoročno strategijo te koalicije pa bo treba najti bolj umirjene tone.

• Zmagovalna poteza štaba Mira Cerarja je bila, da so vse vezali le na Cerarjevo ime in strokovnost, ki mu je nihče ne more oporekati. Cerar je malo govoril o programu, malo se je zapletal. Največ je pravzaprav dobival, ko je bil tiho. Za »odtenek je bil preveč servilen«, a je v očeh volivcev sicer trenutno prav zaradi tega prepoznan kot dobra izbira, »češ, da bo služil«.

• SDS bo napadla z vso artilerijo. Pred volitvami so se veliko pojavljali v medijih, predvsem v neki negativni konotaciji. Ko so poskušali to nadgraditi s kalimero pristopom, ta kampanja ni dala rezultatov. Stranka je naredila napako, ker predsedniške funkcije z Janezom Janšo ni uspela pravočasno zapolniti, da ne bi bilo vse odvisno od te ambivalentnosti. Slovenci se na splošno bolj nagibajo k Drnovškovemu pristopu kot pa h kalimerovstvu. To je za stranko velika škoda, ker bodo morali na neki točki svojo pozicijo obrniti v bolj pozitivno smer, če bodo želeli ujeti še kakšnega drugega volivca poleg te svoje trde linije.

***

Svetovalec za politični marketing Sebastjan Jeretič

• Ključno je bilo, da je Miro Cerar ostal kolikor se da 'meglen' in neopredeljen, ker je to za velike stranke bistveno, da lahko vlečejo glasove iz različnih polov.

• Za majhne stranke je nujno, da pritegnejo pozornost in da so bolj radikalne. To je najbolj izkoristila Alenka Bratušek (Zaab) v končnici kampanje.

• Združena levica (ZL) je dobila izjemen zagon s četrtkovim soočenjem, ki je prvič predstavil Luko Meseca širši javnosti. Mesec je dal njihovi ekipi dosti energije, zelo dobro pa so po njegovem vodili tudi »digitalno kampanjo«.

• Strategija SDS se ni obrestovala. V začetku kampanje je sicer delovala odlično z mobilizacijo ljudi na temo prvaka SDS Janeza Janše, a je ta v končnici usahnila in je rezultat mogoče pet odstotkov pod tistim, kar se je pričakovalo. Razmisliti bodo morali kako naprej.

• Izjemen uspeh je doživela Nova Slovenija (NSi), ki je uspela povečati svoj rezultat in se ji je uspelo pozicionirati v dosti zmernem delu desnice.

• SLS je bila neopazna, brez zgodbe. Velik del glasov se je prelil k stranki SMC, tudi zaradi tega, ker so mediji ponovno vzpostavili samo veliko tekmo Cerar-Janša.

• Zelo slab rezultat SD (5,95 odstotka) je posledica procesov, ki trajajo nekaj let in se vlečejo od vlade Boruta Pahorja naprej. Izkazalo se je, da tudi mreža strank, ki je bila njen največji kapital, ne deluje več. Zanimivo je,  da je na koncu Zaab celo jemala glasove SD.

***

Strokovnjak za komuniciranje Miro Kline

• SMC je prejela najvišjo podporo volivcev, ker želijo Slovenci umirjene razmere v politiki. To je Miro Cerar edini ponudil, vsi ostali so nevrotizirali z levo ali desno. On ni nič jasnega povedal, ampak je bil dovolj miren.

• Združena levica je pridobila zaradi tega, ker je ponujala stare sanje. Ljudje težijo k temu, da hočejo spet tisto, kar so nekoč imeli in je bilo dobro. Težijo k socialnemu, temu, kar sedaj manjka.

• Volitve so pokazale na bistven padec podpore SDS. Po odhodu predsednika te stranke Janeza Janše v zapor je bilo vprašanje le, kako bodo ljudje »to vsakodnevno ceremonijo« dojemali - kot pozitivno ali negativno. Volivci so spregledali namen SDS - prikrivanje dejanskega stanja.

• Zgodba o SLS, ki se giblje okoli štiriodstotne podpre in ni gotovo, ali se bodo prebili v DZ, še ni nujno končana. Veliko lahko spremenijo glasovi iz tujine. Za njih je bilo problematično povezovanje z NSi na evropskih volitvah, zaradi česar bi se lahko nekaj njihovih volivcev "preselilo" k NSi.

***

Janja Božič Marolt iz Inštituta Mediana

• Med dejavniki, ki so pripomogli k zmagi Mira Cerarja je nasprotovanje prodaji Mercatorja in privatizaciji državnih podjetij ter zagovarjanje obstoječega števila zaposlenih v javnih službah.

• Rezultat Združene levice je presenečenje, saj je višji kot so kazale javnomnenjske raziskave. Eden od razlogov so njihovi aktivni nastopi v zadnjih dneh, ki so poželi veliko odobravanja med ljudmi.

• Tudi javnomnenjske raziskave so kazale, da se bo stranki odpovedala približno petina privržencev. Del volivcev SDS je odšel k SMC, del pa k NSi.

Mnenja strokovnjakov so povzeta po STA.