Takoj po volitvah sledijo razprodaje

Poletno čiščenje polic: V ponedeljek se bo začelo zares, še več obleke in obutve bo mogoče dobiti po polovični ceni.

Objavljeno
11. julij 2014 22.02
Posodobljeno
12. julij 2014 15.00
Razprodaje 9.7.2014 Ljubljana Slovenija
Božena Križnik, gospodarstvo
Božena Križnik, gospodarstvo
Ljubljana – Če že v dnevih in tednih pred začetkom sezonskih razprodaj tekstila in obutve vsi trgovci vabijo z obsežnimi prodajnimi akcijami, kaj po tem datumu sploh še lahko ponudijo novega, drugačnega, bolj mamljivega? Se izplača čakati na razprodajni ponedeljek, je to še ekonomsko smiselno?

S sezonskimi razprodajami oblačil, obutve in športnih pripomočkov se Slovenci, tako kot v večini evropskih držav, srečamo dvakrat, pozimi in poleti. Poleti je to drugi ponedeljek v juliju, letos torej šele 14. julija. Ker pa je v trgovinah veliko popustov in akcij tudi pred uradnim datumom, tako rekoč od pomladi, naj pojasnimo razliko: klasične razprodaje so ostreje regulirane (s posebnimi pravili trgovinske zbornice, v zakonu o varstvu potrošnikov zanje velja poseben člen o razprodajah) in časovno omejene. Trgovci imajo zato z njimi več dela in stroškov.

Vsi inovativni

Tik pred razprodajnim ponedeljkom se odpravimo na teren. V ljubljanskem Cityparku skoraj ni trgovine (pa ne le tekstilne ali obutvene), ki ne bi privabljala s pisanimi izveski podobne vsebine: Popusti, Znižanje cen, Poletni popusti, Sezonska znižanja, Nižje cene, Sale, Totalni popusti, Poletna akcija, Prehitite razprodaje, Znižano, ponekod pa le goli negativni odstotki. In to sploh ne majhni. Le redki trgovci so v predrazprodajnem obdobju cene spustili za 20 ali 30 odstotkov, velika večina jih oglašuje petdesetodstotne popuste, najdejo pa se tudi taki, ki so šli že tako rekoč do dna, do minus 70 odstotkov. Predvsem tisti iz nižjega cenovnega razreda, ki so bolj pohiteli.

Trgovci, ki prodajajo drage blagovne znamke in oglašujejo popuste, so cene znižali za 30 do 50 odstotkov. Akcije so se večinoma začele že zadnji teden junija. Vsi so omejili pocenitve zgolj na določene označene sezonske artikle. Da ni takih le za vzorec, da kupca zvabijo v trgovino? Ne, izdelkov, ki nosijo obešanke z odstotkom znižanja, je večina. Res pa so v nekaterih trgovinah na ogled postavili tudi že novo kolekcijo, po novih, precej višjih cenah.

Prihajajo Kitajci

Ali so torej klasične sezonske razprodaje v poplavi prodajnih akcij sploh še smiselne? Mateja Jesenek, direktorica Intersporta, meni, da je poletno znižanje še vedno vrhunec sezonskega nakupovalnega dogajanja. Tudi letos pričakuje na razprodaji veliko povpraševanje, saj so prihranki pri nakupu izdelkov priznanih svetovnih znamk lahko res veliki. »Namen razprodaj,« pojasnjuje, »je predvsem ta, da prodamo čim več izdelkov iztekajoče se sezone ter s tem pripravimo prostor in ponudbo za začetek nove sezone.«

Izvršna direktorica Modiane Jerneja Jager opaža, da se časovne meje med sezonskimi razprodajami in drugimi prodajnimi akcijami res zabrisujejo. »Zaradi zmanjševanja kupne moči pa kupci pričakujejo višje popuste in postajajo občutljivejši za dejansko končno ceno izdelkov; ta mora biti čedalje nižja. Delež kupcev, ki čakajo prav na razprodaje, se povečuje.« V Modiani bodo cene znižali do 60 odstotkov.

Začudena nad našo skepso v zvezi z letošnjo prodajo tekstila je bila Helena Draškovič, direktorica družbe Magistrat International, ki trži veliko znanih tujih blagovnih znamk. »Pri nas je bila letošnja pomladna-poletna sezona kljub zmanjševanju kupne moči na ravni predlanske in veliko boljša kot lanska,« je povedala. Največ zaslug za to gre topli pomladi. Sicer se je letos opazno zmanjšal obisk Hrvatov, ki jih tare močan zdrs kupne moči, zaradi devalvacije rublja pa je manj tudi Rusov. Se pa po drugi strani povečuje število kitajskih kupcev, ki so na turističnem obisku Slovenije. Ti posegajo le po originalnih blagovnih znamkah, saj so te v Aziji precej dražje kot v Evropi. Blago, ki je ostalo neprodano, gre tudi letos v klasično sezonsko razprodajo, najprej z do 50-odstotnimi popusti, nato še z dodatnimi.

Direktorica Trgovinske zbornice Slovenije (TZS) Mija Lapornik ocenjuje, da je letošnji datum začetka razprodaj glede na vremenske razmere kar primeren, saj na pravo poletje še čakamo. Čeprav se razprodajne prakse v članicah EU različne, je Slovenija primerljiva z njimi. Različni načini pristopa h kupcu so samo dokaz, da trgovci budno spremljajo potrebe in želje potrošnikov ter se jim prilagajajo. Od tod številne prodajne akcije. Kljub temu so tudi klasične razprodaje še smiselne, »saj si potrošniki pred začetkom razprodaj blago dobro ogledajo, ga skrbno izberejo (torej ni le trenutna modna muha, ampak preudaren nakup za daljši čas), obiščejo več prodajaln, nakup pa opravijo takrat in tam, kjer so cene najugodnejše.«

Kupci smo si razprodaje vtisnili v svoj »nakupovalni DNK«, pravi ekonomistka Maja Makovec Brenčič. Ravnanje ponudnikov usmerjajo spremenjene nakupovalne navade, zato morajo trgovci med razprodajami skrbno pripraviti ponudbo, še posebno ko gre za kakovostnejše, dražje izdelke, kar nekaj manevrskega prostora za izboljšave in inovativne pristope pa imajo pri poprodajnih storitvah in povezanih nakupih po razprodajah. Najboljši recept je prava in ciljno naravnana kombinacija vseh vrst aktivnosti (od promocij, akcij, ciljnih popustov, razprodaj), ki izboljšujejo razmerje med ceno in kakovostjo.

Razprodajna pravila

Razprodajna pravila določata TZS in zakon o varstvu potrošnikov. Poletna razprodaja lahko traja največ 60 dni. Objavljena mora biti na krajevno običajen način, objava mora vsebovati podatek o vrsti blaga, odstotku znižanja in času trajanja, ponujeno blago mora biti označeno s ceno pred in po znižanju. Če je odstotek znižanja objavljen v razponu, mora višji odstotek znižanja vključevati najmanj četrtino vrednosti blaga na razprodaji.

Nadzor bo tudi letos opravil Tržni inšpektorat RS. Inšpektorji bodo poleg skladnosti z omenjenimi pravili pogledali še določila o nepoštenih trgovskih praksah. Inšpektorat je po besedah predstojnice Andrejke Grlić trgovcem neformalno že predlagal, naj ukinejo omenjena pravila oziroma klasične razprodaje, da ne bo zmede pri spoštovanju predpisov. A čeprav je razprodaja stroškovno in časovno bolj obremenjujoča za ponudnika, ceh pri svojih pravilih vztraja – ker tako želijo potrošniki. Tako ali tako se posamezni trgovec sam odloči, kako bo spraznil svoje police.