Izbrani astronavti, ki bodo po letu 2011 vzleteli z ameriških tal

Ameriški astronavti so za polete v vesolje zdaj odvisni od ruskih sojuzov. 

Objavljeno
03. avgust 2018 17.14
Posodobljeno
03. avgust 2018 17.44
Od leve: Sunita Williams, Josh Cassada, Eric Boe, Nicole Mann, Chris Ferguson, Doug Hurley, Bob Behnken, Mike Hopkins in Victor Glover. FOTO: Nasa
Astronavti z ameriških tal v vesolje niso poleteli že od leta 2011, ko se je še zadnjič v nebo dvignil raketoplan. Od takrat so bili Američani odvisni od ruskih sojuzov, ki vozijo do Mednarodne vesoljske postaje (ISS). Dogovor ni poceni, saj vsak sedež v trisedežni kapsuli stane več kot 60 milijonov evrov. 

Nasa stavi na zasebnike – Boeing in SpaceX, ki jih je tudi finančno bogato podprla. Prvi testni polet dragona s človeško posadko podjetja SpaceX je predviden za april 2019, Boeingov CST-100 starleiner pa bo po trenutnih načrtih vzletel sredi prihodnjega leta.

​Nasa je tako izbrala astronavte, ki bodo opravili prve testne polete z zasebniki. Sredi 2019 bodo na krovu starlinerja Eric Boe, Chris Ferguson in Nicole Aunapu Mann. Na dragonu aprila 2019 pa bosta Bob Behnken in Doug Hurley, so sporočili iz ameriške vesoljske agencije. V prvi Boeingovi misiji do ISS s človeško posadko bosta sodelovala Josh Cassada in Sunita Williams, izkušena astronavtka slovenskih korenin. Z dragonom pa bosta v prihodnjih letih 400 kilometrov visoko odpotovala Victor Glover in Mike Hopkins.

Na podlagi veselja, ki so ga izkazali na javni predstavitvi astronavtov, je jasno, da so pri Nasi še kako želeli, da znova poletijo z domačih tal z domačimi plovili in se tako poslovijo od Rusov. Čustveni in ponosni so bili tudi astronavti, nekateri so že izjemno izkušeni in so že doživeli vznemirljivost potovanja, spet za druge bo to prvi polet. 
 

Dragon 


​SpaceX že zdaj s tovorno kapsulo za Naso dostavlja zaloge na vesoljsko postajo, operativna je postala leta 2012. Dragon za človeško posadko je modificirana različica tovorne kapsule, gre za povsem avtonomno plovilo, ima štiri velika okna in sedem sedežev. 



Dragon, ki bo v nebo letel na vrhu Falcona 9, je opremljen tudi z naprednim sistemom za izhod v sili, ki je sestavljen iz osmih motorjev, ki se lahko v primeru nepravilnosti pri letu rakete prižgejo in kapsulo odpeljejo na varno, kar so demonstrirali na testu maja 2015. 



SpaceX ima trenutno na različnih stopnjah razvoja šest takšnih kapsul. Plovilo za človeško posadko, imenovano Demo-1, bo brez ljudi proti ISS poletelo novembra z znamenitega vzletišča 39A v Cape Canaveralu. Tam bo ostalo nekaj tednov, nato se bo s pristankom v vodi vrnilo na Zemljo. Elon Musk je sicer že večkrat dejal, da bo dragon za človeško posadko v končni fazi razvoja sposoben pristanka na trdnih tleh z uporabo padal in potisnih raketnih motorjev.

Boeingov starliner bo vzletel z raketo Atlas V družbe United Launch Alliance, dragon pa s tradicionalno raketo Muskovega podjetja Falcon 9. 


​​Starliner 


Boeingova kapsula starliner je podobna dragonu. Prav tako je primerna za večkratno uporabo, ima sedem sedežev, je popolnoma avtomatizirano in se na Zemljo vrne s padali, a ne v morju, ampak na trdnih tleh, zato je dno obdano tudi z zračnimi blazinami, ki omehčajo pristanek. 



Boeingova kapsula bo kompatibilna z različnimi raketami, med njimi tudi z raketo Falcon 9, prvi testni poleti bodo potekali z Atlasom V. Tudi starliner ima sistem za nujne primere s štirimi motorju. Pri testiranju kapsule junija letos so ugotovili puščanje goriva in pri podjetju se trudijo, da bi čim prej odpravili napako. Trenutno imajo v produkciji tri kapsule. Vsaka bi lahko bila uporabna do desetkrat. 

Pri Nasi so pojasnili, da od zasebnih podjetij niso zahtevali prihodnjih testiranj brez človeške posadke, a sta tako SpaceX kot Boeing vztrajala, da dokažeta varnost za ljudi.