Prideš, vzameš, se pelješ in vrneš – kjer koli

Vélo'v je prijazno dopolnilo, ki pa je tehnično zelo dodelano. Posamezne postaje so med seboj povezane, tako da uporabnik vedno lahko dobi informacijo o prostih kolesih, lokacija pa se prikaže na zaslonu in olajša iskanje.

Objavljeno
07. september 2009 19.43
Boštjan Okorn
Boštjan Okorn
Ljubljana - Sestanek se je končal sredi popoldneva, letalo bo odletelo šele naslednji dan. Kaj početi zvečer? Lahko se namestite v hotelski sobi in si privoščite počitek, ta pa bo zagotovo slajši, če si pred tem ogledate mesto. Kot pešec boste videli najmanj, a tisto podrobno, s podzemno železnico se boste hitro pripeljali na drugi konec, a vmes ne boste videli ničesar. Ubrati je treba srednjo pot: kolo je kot nalašč za to!

Izposoja koles seveda ni nič novega, navsezadnje jo poznamo tudi v Ljubljani in nekaterih drugih (predvsem turističnih) krajih po Sloveniji. A klasična izposoja ima eno veliko slabost: plačati je treba na uro, pol dneva ali dan, pa čeprav med sprehodom po parku, večerjo ali poležavanjem na plaži kolo neuporabno stoji. V številnih mestih, najbolj znano je Pariz, so se je zato spomnili bistveno prijaznejše rešitve. Postavili so številne izposojevalne postaje, ki delujejo povsem samodejno, ljudje si tam kolo sposodijo in ga na kateri koli drugi postaji vrnejo. Sistem smo preizkusili v Lyonu - tam so ga poimenovali Vélo'v.

 

Kot naključni turisti smo se morali v sistem najprej prijaviti. Za to potrebujete kreditno kartico, na kateri po prijavi »rezervirajo« 150 evrov, kar je tudi izrecno razloženo. Gre seveda za depozit, ki ga uporabniku ne trgajo, če je kolo v ustreznem času vrnil. Po vpisu vseh podatkov uporabnik dobi kodo, izpisano na potrdilu, z njo nato lahko dvigne kolo s katere koli postaje, ki jih je v Lyonu 340 in so nanizane v povprečju na vsakih 300 metrov, v strogem središču tudi bližje. Na posamezni postaji je vedno tudi informacija o zasedenosti sosednjih postaj, saj se v določenih trenutkih lahko zgodi, da na kakšni postaji ni koles ali pa jih je preveč in kolesa ne moreš vrniti.

 

Po vpisu kode je treba izbrati mesto, s katerega boste vzeli kolo, in na tem mestu s pritiskom na gumb kolo sprostiti. Polurna izposoja je brezplačna, kar je povsem dovolj za kolesarjenje od ene do druge znamenitosti, med daljšimi potmi pa se je v tem času treba oglasiti na eni od postaj, kolo vrniti in si ga (lahko tudi istega) ponovno izposoditi. Ker je vse skupaj tako preprosto, ni čudno, da po mestu srečaš polno izposojenih koles, ki jih je zaradi posebne oblike in kombinacije barv pa tudi nameščenih dodatkov (spredaj je, denimo, mrežna košara) brez težav prepoznati. Da je kolesarjev veliko, poskrbi tudi dodelana cestna infrastruktura, ki je nadvse prijazna kolesarjem.

 

Sistem odlikuje tehnična dodelanost


Vélo'v je zato samo prijazno dopolnilo, ki pa je tehnično zelo dodelano. Posamezne postaje so med seboj povezane, tako da uporabnik vedno lahko dobi informacijo o prostih kolesih na drugih postajah, katerih lokacija se tudi prikaže na zaslonu in olajša iskanje. Že pred odhodom se lahko o lokacijah pozanimate tudi na spletnih straneh. Po vnosu podatkov s kreditne kartice uporabnika identificira zgolj koda, ki, dokler je izposoja brezplačna, ni povezana s številko kreditne kartice, nikoli pa z njegovim imenom. Začasni uporabniki si lahko s to kodo kolesa izposojajo 24 ur od prve izposoje, za kar je treba plačati en evro, še bolj ugodna pa je izposoja za stalne uporabnike - prebivalce ali študente, saj je letna pristojbina zgolj 15 evrov.


Več v današnji tiskani izdaji Dela