Sistem za samodejno sporočanje o prometnih nesrečah zamuja

Evropska komisija je države članice Evropske unije »še zadnjič« pozvala, naj pospešijo uvajanje tehnologije, imenovane eKlic (eCall). Tehnologija naj bi omogočala, da bi avtomobil v prometni nesreči sam poklical na številko 112.

Objavljeno
25. avgust 2009 13.43
Matjaž Ropret
Matjaž Ropret
Ljubljana – Evropska komisija je države članice Evropske unije »še zadnjič« pozvala, naj pospešijo uvajanje tehnologije, imenovane eKlic (eCall). Ta naj bi namreč po prvotnih zagotovilih zaživela že konec letošnjega leta, množično pa konec prihodnjega leta, toda zdaj se vse skupaj odmika na leto 2014 ali še pozneje. Tehnologija naj bi sicer omogočala, da bi avtomobil v prometni nesreči sam poklical na številko 112 in da bi po posredovanju centra za obveščanje reševalci na kraj nesreče prišli veliko hitreje kot zdaj. S tem bi v EU potencialno rešili 2500 življenj na leto.

Vse tehnologije, ki so združene v eKlic, pravzaprav že obstajajo. Vedno več avtomobilov je (tudi serijsko) opremljenih s sprejemniki GPS, ki omogočajo zelo natančno določanje položaja. Mobilne komunikacije so že zdavnaj postale del vsakdanjika, treba bi bilo le še ustrezno prilagoditi in nadgraditi delovanje centrov za obveščanje, predvsem bi morali vsi delovati vsaj v angleščini, saj bi šlo za vseevropsko storitev. Ta še ni zaživela v nobeni evropski državi, čeprav je evropska komisija pred dvema letoma napovedovala, da bi že konec letošnjega leta vsi novi avtomobili imeli vgrajeno to možnost.

Toda doslej dlje od pilotskih in poskusnih delovanj še nikjer niso prišli. »Vsak teden poročajo o prometnih nesrečah, pri katerih bi sistem eKlic lahko pomagal. Prišel je čas, da države članice in proizvajalci preidejo od besed k dejanjem. Na ravni EU so vzpostavljeni vsi standardi. Evropejci ne smejo več čakati na sistem, ki bi lahko rešil njihova življenja, samo zato, ker njihove vlade ne ukrepajo. Prihodnje leto bi po evropskih cestah morala voziti prva vozila s sistemom eKlic,« je bila ostra evropska komisarka za informacijsko družbo in medije Viviane Reding. Napovedala je, da bo komisija nasprotno določila jasne obveze, ki jih bodo vlade, avtomobilski sektor in reševalne službe morale upoštevati.

Sistem za klic v sili naj bi v skladu z novo strategijo evropske komisije v vsa nova vozila vgrajevali do leta 2014. Osemnajst držav, med njimi Slovenija, Avstrija in Italija, je že podpisalo memorandum o sistemu eKlic, s katerim so se obvezali k pripravi telefonskih omrežij in reševalnih služb za ta sistem. Še šest držav naj bi sistem podpiralo, medtem ko se šesterica (Danska, Francija, Irska, Latvija, Malta in Velika Britanija) še ni pripravljena obvezati k njegovemu uvajanju zaradi pomislekov o previsokih stroških. Vse države so sicer že omogočile enotno številko (112) za klic v sili. Več težav in stroškov bo z operaterji v centru za obveščanje, še posebej z zagotavljanjem hitrega odziva reševalcev.

Sistem je zasnovan tako, da avtomobil sam pokliče na številko 112, če udeleženci tega ne morejo storiti sami (s pritiskom na ustrezen gumb). Nato naj bi operater v centru za obveščanje poskušal dobiti čim več podatkov, reševalci bodo lahko že na podlagi podatka o lokaciji, ki ga bo sporočil sistem eKlic, odšli na kraj nesreče. Lani je v Evropi v več kot 1,2 milijona prometnih nesreč umrlo približno 39.000 ljudi, več kot 1,7 milijona pa se jih je poškodovalo. Po navedbah evropske komisije naj bi s sistemom eKlic rešili do 2500 življenj, resnost poškodb bi zmanjšali od 10 do 15 odstotkov.


Iz torkove tiskane izdaje Dela.