Spodbude pripeljale nove kupce

V nekaterih državah predlog o subvenciji tisoč evrov za tiste, ki bi več kot deset let staro vozilo zamenjali z novim, ekološko primernejšim že poznajo in se je dobro obnesel.

Objavljeno
06. februar 2009 20.57
Peter Žerjavič/Božo Mašanovič
Peter Žerjavič/Božo Mašanovič
Že prejšnji teden smo poročali, da bo slovenska vlada kmalu prejela novi stari predlog o subvenciji tisoč evrov za tiste, ki bi več kot deset let staro vozilo zamenjali z novim, ekološko primernejšim. Kako se bo odločila, lahko samo ugibamo. V nekaterih državah takšne spodbude že poznajo in so se dobro obnesle. Poglejmo, kaj ugotavljajo v Nemčiji in Franciji, kaj nameravajo v Italiji. A najprej nekaj podrobnosti o slovenskem predlogu.

Ko je sekcija prodajalcev osebnih vozil pri GZS predlog o subvenciji 1000 evrov pred časom poslala ministru Mitji Gaspariju, je bil ta mnenja, da se mora izreči tudi ministrstvo za gospodarstvo. To se očitno ni zgodilo, upanje ostaja, da bo z nanovo oblikovanim predlogom drugače. Če bo sprejet (čeprav je slišati mnenje, da je 1000 evrov premalo), bo država zanesljivo predpisala tudi nekaj varovalk, ki bi preprečile zlorabe. Verjetno bodo do subvencije upravičeni le tisti, ki bodo lastniki starega vozila vsaj pol leta (ali nekaj podobnega), poleg tega novega avtomobila, kupljenega z omenjeno pomočjo, ne bi smeli prodati nekaj mesecev oziroma določeno dobo. V Sloveniji je nekako 100 tisoč vozil, starih več kot deset let. Če bi se vsaj desetina lastnikov odločila za zamenjavo staro za novo, bi to vsekakor bistveno spremenilo prodajne številke, ki ta hip kažejo zelo klavrno podobo. S tako povečano prodajo bi država dobila tudi več denarja iz naslova pobranih davkov, zgolj del bi ga porabila za subvencije. Mimogrede: tudi v Italiji razmišljajo o »razumni« spodbudi avtomobilski industriji.

Nemčija: za spodbude 1,5 milijarde evrov

V Nemčiji so se že pokazali prvi učinki uvedbe premije za nakup novega avtomobila. Opel, ki se spoprijema z velikimi težavami spričo krize njegovega lastnika, ameriškega General Motorsa, je januarja prodal zasebnim kupcem kar trideset odstotkov vozil več kot mesec poprej. Po novi ureditvi, ki velja od sredine januarja, bo vsak voznik, ki bo svoj najmanj devet let stari avtomobil, registriran v Nemčiji, »odvrgel med staro železo«, ob nakupu novega dobil od države 2500 evrov.

Vlada je za ukrep, ki naj bi spodbudil avtomobilsko industrijo v času krize in na drugi strani pripomogel k varovanju okolja, namenila poldrugo milijardo evrov ali premijo za 600.000 kupcev. V prvih dveh tednih je za subvencijo zaprosilo približno dva tisoč ljudi. Ti morajo med drugim predložiti dokazilo o nakupu novega vozila in potrdilo o reciklaži starega. Novi mora glede izpuha izpolnjevati najmanj zahteve standarda evro 4.

Pred uvedbo ukrepa je bilo veliko kritik, češ da bodo največ koristi od njega imeli proizvajalci manjših avtomobilov v tujini (v Italiji, Franciji ali na vzhodu), ne pa nemška industrija. Po eni od raziskav namer lastnikov starih avtomobilov pa bi utegnil največ iztržiti Volkswagen. Kar 17,2 odstotka vprašanih bi za menjavo izbralo katerega od njegovih avtomobilov, na drugem mestu je Dacia, na tretjem Ford. Vsekakor se bodo lastniki starih vozil verjetno največkrat odločili za manjše, poceni modele. Ob spodbudi 2500 evrov je vlada vse, ki bodo do sredine leta kupili vozilo, še do največ dve leti oprostila plačila posebnega davka na avtomobile. Takšna olajšava je vredna - odvisno od prostornine in vrste motorja - od približno sto do več kot tisoč evrov.

Več v prilogi Na kolesih sobotne tiskane izdaje Dela