Ulični pogled: »Ne spodbujajte ljudi, naj nastopajo pred našimi avti«

Google je pridobil ustrezna dovoljenja in bo začel snemati slovenska mesta. Slovenija bo na spletu predvidoma do konca leta.

Objavljeno
06. julij 2013 13.21
Lenart J. Kučić, Sobotna priloga
Lenart J. Kučić, Sobotna priloga
V Googlovo storitev street view bodo v prihodnjih nekaj mesecih vključena tudi prva slovenska mesta, so sporočili predstavniki ameriškega iskalniškega podjetja. Snemalni avtomobili so bili pripravljeni že pred skoraj tremi leti, a urad informacijske pooblaščenke nesojenemu slovenskemu podizvajalcu snemanja ni dovolil.

Tokrat so pridobili vsa potrebna soglasja, je zagotovil Ulf Spitzer, ki skrbi za izvajanje projekta v Evropi, Afriki in na Bližnjem vzhodu. Zato lahko snemanje ovirajo kvečjemu vreme in cestne zapore.

Kaj natanko bodo zajemale Googlove kamere, Spitzer ni povedal. Prav tako ni hotel napovedovati, kdaj bodo storitev street view povezali z oglasnimi, lokacijskimi in drugimi programi, ki jih razvijajo pri Googlu. Razgovoril se je šele, ko je začel naštevati primere uporabe elektronskega uličnega pogleda in koristi, ki jih ta prinaša turistom, obrtnikom in iskalcem stanovanja.

Ko je hotelo neko slovensko podjetje za vas pred tremi leti prvič posneti slovenska mesta, se v uradu informacijske pooblaščenke niso strinjali z njihovim poskusom. Ste tokrat popustili zahtevam urada ali so oni nekoliko ublažili prvotne omejitve?

S to zgodbo je povezanih nekaj komunikacijskih nesporazumov. V Slovenijo smo vstopili po načrtih in enako kot v vse druge države. Seznanili smo se z zakoni in pravili regulatorjev ter pridobili mnenje informacijske pooblaščenke. Morda se zdi, da se je pridobivanje dovoljenj nekoliko zavleklo, ampak nimam občutka, da je bil postopek dolgotrajnejši kot ponavadi. Street view je lokalna storitev in je ni mogoče ponuditi tako preprosto kot elektronsko pošto. Sprva smo snemanje načrtovali že za pomlad, a smo zaradi lažje organizacije raje počakali na poletje. Za zamude niso krive regulatorske ovire.

Po naših informacijah je pooblaščenka med drugim zahtevala, da ne smete izvažati osebnih podatkov, ampak jih morate obdelati in anonimizirati še v Sloveniji. Boste izpolnili ta pogoj?

Takšno je bilo prvotno mnenje urada, zato smo jih natančneje seznanili z našimi postopki, kako zajemamo in obdelujemo podatke. Očitno so bili s pojasnili zadovoljni, in so nam dovolili snemati.

Katere informacije odstranite iz zajetih podatkov? Vaši avtomobili v surovi obliki zajamejo marsikaj – od napisov na trgovinah in registrskih tablic do posameznikov v kočljivih položajih. Zalotili so vas celo pri nezakonitem zajemanju elektronskih komunikacij.

Zajemanje in obdelavo podatkov smo natančno pojasnili pooblaščencu, a o njih ne morem govoriti javno, ker so to poslovne skrivnosti in procesi, ki so pomembni za ohranjanje konkurenčne prednosti. V Sloveniji bomo uporabili enake metode kot drugod, saj verjamem, da dovolj dobro poskrbijo za varnost osebnih podatkov. Obrazi, registrske številke in drugi občutljivi podatki bodo zbrisani pri računalniški obdelavi, morebitne pritožbe bomo obravnavali individualno.

Bodo lahko tudi slovenski uporabniki izbrisali svojo hišo? To pravico imajo v Nemčiji.

Nemčija je bila zelo specifičen primer in ne verjamem, da se bo pri vas ponovil. Menim, da so se ljudje za take pritožbe odločali, ker še niso dovolj dobro poznali naše storitve, zdaj pa uporabniki že dobro poznajo njene koristi. Možnost pritožbe seveda obstaja. Vsak uporabnik ima možnost klikniti pritožbeni gumb na posnetku, če se prepozna na njem ali ni zadovoljen, kako smo posneli njegovo hišo.

Kako dolgo bo trajalo snemanje?

Upam, da bomo imeli lepo poletno vreme, saj so to najboljše razmere za snemanje. Slabo vreme lahko zavleče projekt, prav tako cestne zapore ali drugi nepredvideni dejavniki. Snemanje bo predvidoma trajalo nekaj mesecev, kar nekaj časa bo vzela tudi obdelava podatkov, zato še ne morem natančno povedati, kdaj bo slovenski ulični pogled objavljen na spletu.

Snemate z lastno ekipo ali ste najeli slovenske izvajalce?

Na nekaterih trgih smo najeli izvajalce, v Sloveniji pa vse delamo s svojo ekipo. Najeli smo samo lokalne voznike, ki najbolje poznajo okolico in cestne razmere.

Boste posneli samo mestne ulice ali pripravljate tudi kakšen poseben projekt? Včasih za promocijo storitve posnamete večje turistične znamenitosti, kot je Postojnska jama.

V vsaki državi je veliko znamenitosti, ki bi jih bilo zanimivo vključiti v storitev, a je marsikaj odvisno od časa in proračuna, ki ga imamo na voljo. Posebni projekti zagotovo pridejo v poštev tudi za Slovenijo, vendar za letos še nimamo takšnih načrtov. Morda prihodnje leto.

Je odločitev za takšne projekte vaša ali nanjo lahko vplivajo tudi motivirane lokalne turistične organizacije?

Turistične organizacije so navadno zelo naklonjene vključevanju turističnih znamenitosti v storitev. Ponavadi se z njimi srečamo, ko izbiramo najzanimivejše projekte, vendar v Sloveniji takšnega srečanja še ni bilo.

Po objavi novice, da začnete snemati slovenska mesta, so se na spletu pojavili številni nasveti, kako se je treba obnašati pred vašimi snemalnimi avtomobili – da se je treba urediti pri frizerju, pospraviti po vrtu … Kakšni so ponavadi odzivi sprehajalcev na vaše snemalce?

Nikar ne spodbujajte kakšnega nenavadnega obnašanja ali nastopanja pred našimi kamerami, lepo prosim! (smeh)

Da se ne bi zgodil kakšen vseslovenski googlovski harlem shake?

Ta bi bila dobra – da bi po Sloveniji vsi prebivalci mahali Googlovim avtomobilom, plesali ali počeli kaj podobno nenavadnega! Takšnega primera doslej nismo imeli. Ljudje sicer opazijo naš snemalni avtomobil in se včasih ozrejo ali mu pomahajo, vendar se večinoma vedejo čisto običajno. Tudi če smo snemali nekatere znamenitosti in smo uporabili snemalce z nahrbtniki, jim niso namenjali posebne pozornosti.

Kako boste uporabili tudi podatke, ki niso javno prikazani, a ste jih zajeli med snemanjem: lokacije, imena trgovin in lokalov ...?

Street view bomo še naprej povezovali z drugimi storitvami, ki jih razvija Google. Snemanje ulic je bilo sprva namenjeno izboljševanju elektronskih zemljevidov, ki bodo nekoč podpirali in omogočali napredne lokacijske storitve. Natančni zemljevidi so pri lokacijskem iskanju pomembna konkurenčna prednost. Če na posnetkih vidimo, da gradijo novo krožišče, lahko ta podatek upoštevamo pri osveževanju zemljevidov. Dodatni podatki, ki jih zajemamo med snemanjem, pa nam pomagajo izboljševati ulični pogled, ki je zanimiv tudi za širšo javnost.

Kako uporabniki spleta uporabljajo street view? Na domačih računalnikih za načrtovanje poti ali na mobilnih napravah za orientacijo?

Prva velika skupina uporabnikov so turisti, ki si na posnetkih ogledujejo lokacije in hotele, kjer bodo prebivali, saj lahko hitro vidijo, ali so res tako blizu morja ali postaje javnega prevoza, kot obljublja oglas. Po naših podatkih je uporaba zelo povezana tudi s storitvijo google earth in iskalnikom, saj ljudem ponuja zelo predstavljivo informacijo o tem, kam se podajajo. Druga velika skupina so iskalci nepremičnin, ki jih prav tako zanima, v kakšnem delu mesta je neka hiša ali stanovanje. Storitev je zelo uporabna za ljudi na vozičku, zelo pogosti uporabniki so tudi obrtniki, storitveni delavci in poklicni vozniki, ki jo uporabljajo za načrtovanje poti – ali lahko parkirajo dostavno vozilo, je ulica prevozna s tovornjakom ali avtobusom …

Se bo mogoče po navideznih mestnih ulicah kmalu sprehajati tudi z Googlovimi očali?

V medijih je veliko scenarijev, kako bi bilo mogoče združiti očala z lokacijskimi storitvami, a to so večinoma špekulacije. Projektov, povezanih z google glass, pa ne morem komentirati.