Avstralija je po vsem svetu znana po ljubezni do piva. Toda globalni mediji so v zadnjem času poročali predvsem o naklonjenosti Avstralcev do neke druge pijače – kave. Saša Šestić iz Canberre je drugi Avstralec, ki je zmagal na svetovnem prvenstvu mešalcev pijač, na katerem so že petnajstič sodelovali državni prvaki iz približno petdesetih držav.
Šestić je mlad in delaven človek, pripravljen storiti marsikaj, da bi se uveljavil med pripravljavci kave, in tako kot mnogi drugi njegovi avstralski kolegi pomaga oblikovati globalni okus za to priljubljeno rjavo pijačo. Aprila je na vsakoletnem tekmovanju v Združenih državah Amerike navdušil mednarodne sodnike, potem ko je uporabil tehnike pridelovalcev vina in prav posebno sestavino – grozdni sok sort shiraz in viognier iz vinogradov v Canberri – ter presenetljivo zmagal na tekmovanju.
»Sprva sem tekmoval zato, da bi se česa naučil, zadnji dve leti pa predvsem zato, da bi pripravljavcem kave po vsem svetu sporočil, da lahko morda izboljšam razmere v naši dejavnosti,« je povedal Šestić in dodal, da spodbuja inovativne pristope pri pripravi kave. »Tistih petnajst minut v Seattlu, v finalu tekmovanja, je bilo najpomembnejših v mojem življenju in najboljših na moji poklicni poti. Tudi če bi bil drugi, tretji ali četrti, ne bi mogel izboljšati tega, kar sem naredil.«
Doživljajsko pitje kave
Novi val povojnih priseljencev iz Turčije, Grčije in zlasti Italije že dolgo poskuša uveljavljati kavno kulturo v Avstraliji. Toda pred kratkim so njeni državljani postali najpomembnejši spodbujevalci novosti na tem področju, saj zagovarjajo bolj izpopolnjeno pripravo kave in vznemirljivejša doživetja ob njenem pitju, je povedal Brent Williams, predstavnik avstralskega združenja za posebne vrste kave.
Williams je tudi eden od sodnikov na tekmovanjih mešalcev pijač. »Veliko predstavnikov mlajše generacije, ki se je uveljavila na tem področju, se ne zanima več tako zelo za kulturo pitja piva, in to velja zlasti za mestne prebivalce,« je povedal in dodal, da si ljudje čedalje bolj želijo novih doživetij ob pitju kave. »Italijani so zelo samosvoji pri pripravi kave in si močno prizadevajo, da priprava ostaja takšna, kakršna je značilna za italijansko tradicijo, Avstralija in Nova Zelandija pa sta zelo mednarodni državi. Zato tu pripravljajo kavo in razvijajo novosti, ki ustrezajo mednarodnim željam.«
Šestić, nekdanji avstralski olimpijec v rokometu, se je rodil v Bosni in živel v Srbiji, nato pa se je pri osemnajstih letih skupaj z družino preselil v Avstralijo. Vse odkar je leta 2001 začel delati kavo s kavnim aparatom, se nikakor ne more več odtrgati od njega. Zdaj je star 37 let in upravlja deset milijonov avstralskih dolarjev (sedem milijonov evrov) vredno podjetje. Je lastnik treh kavarn v Canberri in podjetja za prodajo zelenih kavnih zrn, s katerim združuje pridelovalce kave v državah v razvoju z mednarodnimi strankami v državah, kakršne so Kitajska, Hongkong in Malezija.
Veliko kavarn
Tovrstni podjetniki že nekaj časa zelo dobro poslujejo na rastočem avstralskem trgu kave, ki uspešno deluje tudi v gospodarsko slabših časih. Zadnjih pet let se je vsako leto povečal za 3,2 odstotka, so zapisali tržni analitiki hiše IBISWorld v svojem aprilskem poročilu. Na avstralskem trgu kave prevladujejo njeni pripravljavci pred pridelovalci, v finančnem letu 2014/15 pa so ustvarili 4,3 milijarde avstralskih dolarjev (tri milijarde evrov) prihodkov, so ocenili pri IBISWorld. V poročilu so dodali, da je avstralski trg »izjemno razdrobljen in da je zanj značilno veliko število kavarn, ki imajo samo enega lastnika, ta pa hkrati tudi upravlja kavarno«.
Večje verige kavarn se zato le stežka priljubijo zahtevnim pivcem kave v Avstraliji. Starbucks, ki prevladuje na nekaterih mednarodnih trgih, se je moral sprijazniti s tem, da je izgubljal denar prva leta po odprtju prve kavarne v Sydneyju leta 2000. Leta 2014 ga je prevzela skupina Withers Group, lastnica avstralske podružnice verige 7-Eleven.
Redni pivec kave, 36-letni Ben Neville, pravi, da rad naveže stike s krajevnimi lastniki kavarn in da prav to manjka velikim verigam. »Pri Starbucksu je vse precej bolj standardizirano,« je povedal, kaj si misli o načinu priprave kave. »Mislim, da dobiš v krajevni kavarni občutek, da je kava pristnejša, v kavarni večje verige pa se ti zdi, da je umetna in vnaprej pripravljena.«
Med vodilnimi na svetu
Zato so kavni okusi, značilni za Avstralijo, vdrli tudi v Starbucks, saj je januarja podjetje na svoj ameriški meni dodalo kavo Flat White – vroče mleko, prelito čez ekspreso, takšna kava pa velja za avstralski izum. Avstralski podjetniki čedalje uspešneje ponujajo svojo kavo pivcem v New Yorku in odpirajo kavarne, poimenovane po ulicah avstralskega mesta Melbourne. Tako nadaljujejo tradicijo pripravljavcev kave iz podjetja Toby's Estate.
Newyorčani so hitro sprejeli avstralske okuse in leta 2012 so samo nekaj mesecev po odprtju kavarne v modni in priljubljeni četrti Williamsburg kavarno Toby's Estate uvrstili med najboljše ponudnike kave v krajevnem kavnem vodniku. »Kava je bogata in močna ter zelo 'avstralska',« so ponudbo pohvalili tudi v New York Timesu. Toby's Estate se je razširil tudi v Singapur, saj Azija velja za obetaven trg, na katerem pripadniki srednjega razreda radi pijejo kavo, pripravljeno tako, kakor jo pijejo na zahodu.
Šestić, ki kupuje kavna zrna v desetih državah in od petdesetih pridelovalcev, upa, da bo lahko doživetja pri pitju kave, značilne za Avstralijo, prenesel tudi v Azijo. »Smo zelo daleč stran od pridelovalcev kave v Braziliji, Srednji Ameriki in Afriki, vendar smo kljub temu med svetovnimi voditelji pri pripravi posebnih vrst kave,« je povedal. »Prepričan sem, da je avstralska kava nekaj posebnega, zelo raznovrstna in kratko malo izjemna.« AFP